Broholmer? (utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

Att jag nämner (inte propsat, promotat, säljt in eller något utan ifall TS undrar något om den) en ras med fler svenska uppfödare än broholmer som beskrivs som gårdshund i t.ex. NKK är helt tokigt för dig? Du måste bli förvånad väldigt lätt.

Ja jag blir förvånad som sagt i sammanhanget. Du ändrade dessutom ditt inlägg från fyra till åtta uppfödare osv.

Vill du ge en länk till att presan aldrig varit förbjuden i Norge ? Det vore väldigt informativt .
 
Ja jag blir förvånad som sagt i sammanhanget. Du ändrade dessutom ditt inlägg från fyra till åtta uppfödare osv.

Vill du ge en länk till att presan aldrig varit förbjuden i Norge ? Det vore väldigt informativt .

Jag har inte ändrat något i mina inlägg förutom stavfel. Jag tror ärligt talat att du syftar på dogo argentino, den är förbjuden i Norge samt har restriktioner i Danmark.
 
@EZMK

Visserligen beskrivs Presa Canario som gårdshund av NKK men tycker du att resten av beskrivningen stämmer överens med "en lagom enkel gårdshund som kan följa med på det mesta och umgås med det mesta"?

Åh herregud, once again for the people in the back. Jag NÄMNDE att jag ägde en presa/dogo canario eftersom TS med sin nämnda svaghet för mastiffer/molosser kanske skulle ha någon fråga om rasen eller så möjligtvis.
 
Jag har inte ändrat något i mina inlägg förutom stavfel. Jag tror ärligt talat att du syftar på dogo argentino, den är förbjuden i Norge samt har restriktioner i Danmark.

Nej jag syftar inte på Argentinon. Då hade jag skrivit det.

Du vill inte delge några källor på det jag frågat om och du dementerat ?

Jag förlitar mig på det jag vet, den är oerhört ovanlig i Sverige, varit/är förbjuden i flera länder osv.

En länk från 2018 (även om det över lag verkar svårt att hitta länkar som inte är rena blogg /forumdebatter osv, finns här som är rätt nyanserad . :

https://www.dogster.com/dogs-101/the-perro-de-presa-canario
 
Åh herregud, once again for the people in the back. Jag NÄMNDE att jag ägde en presa/dogo canario eftersom TS med sin nämnda svaghet för mastiffer/molosser kanske skulle ha någon fråga om rasen eller så möjligtvis.

Och jag NÄMNDE bara att det står mer om rasen än bara att den är en gårdshund eftersom du tog upp vad NKK skriver om den. I övrigt har jag inte kommenterat något du skrivit om det hela.
 
Nej jag syftar inte på Argentinon. Då hade jag skrivit det.

Du vill inte delge några källor på det jag frågat om och du dementerat ?

Jag förlitar mig på det jag vet, den är oerhört ovanlig i Sverige, varit/är förbjuden i flera länder osv.

En länk från 2018 (även om det verkar svårt att hitta länkar som inte är rena blogg /forumdebatter osv, finns här :

https://www.dogster.com/dogs-101/the-perro-de-presa-canario

Du påstår alltså att en hund är förbjuden i ett land och tycker att jag ska hitta källan för det åt dig? En källa på något som då inte ska finnas. Och den länken (typisk kamphundspropaganda) säger endast att hunden är olaglig att importera til AUS/NZ.
 
Och jag NÄMNDE bara att det står mer om rasen än bara att den är en gårdshund eftersom du tog upp vad NKK skriver om den. I övrigt har jag inte kommenterat något du skrivit om det hela.

Och jag har då alltså skrivit att det bara är en gårdshund och inget annat? TS skrev " vi är trotsallt på ett diskussionsforum och vem vet, nån av avstickarna kanske kan få mig eller någon annan att lära sig något nytt eller hitta sin nya favorit i något område." Så jag slängde fram att jag har en hund som kan uppfattas som att den fyller vissa av hens kriterier ifall hon vill få reda på något som kanske avskräcker eller intresserar.
 
Du påstår alltså att en hund är förbjuden i ett land och tycker att jag ska hitta källan för det åt dig? En källa på något som då inte ska finnas. Och den länken (typisk kamphundspropaganda) säger endast att hunden är olaglig att importera til AUS/NZ.

Ja jag tycker du bör kunna ge källa på att rasen aldrig varit förbjuden i Norge ? Nej du behöver inte hitta källan åt mig, om du inte har den ? Men det kvarstår att rasen varit förbjuden tidigare . Och jag håller med de som kommenterat dig att oavsett vad din egen individ nu har för egenskaper/temperament osv så är det ändå ingen ras utifrån rasbeskrivning man rekommenderar utifrån vad TS letar efter ang ”gårdshund” .
 
@EZMK

Visserligen beskrivs Presa Canario som gårdshund av NKK men tycker du att resten av beskrivningen stämmer överens med "en lagom enkel gårdshund som kan följa med på det mesta och umgås med det mesta"?

Jag avslutar ”debatten” med att instämma med just det här inlägget som är precis den springande punkten . 👍
 
Ja jag tycker du bör kunna ge källa på att rasen aldrig varit förbjuden i Norge ? Nej du behöver inte hitta källan åt mig, om du inte har den ? Men det kvarstår att rasen varit förbjuden tidigare .

https://petolog.com/articles/banned-dogs.html

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Forbudte-hunderacer.aspx

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_d...onkurransedyr/hund/forbudte_hunder_raser.5704

Man blir matt när man måste sitta och försvara en hundras såhär.
 
Avslutar med en fråga 😂

Man blir matt när man måste sitta och försvara en hundras såhär.
[/QUOTE]

Vet inte vad du blir matt över 😅. Dina länkar är ju inte heller direkt svar osv 👍

Hoppas du läst övrigas rätt sunda kommentarer ang varför i sammanhanget det tolkas som lite märkligt att tipsa om din canario .👍
 
Vet inte vad du blir matt över . Dina länkar är ju inte heller direkt svar osv 👍

Hoppas du läst övrigas kommentarer ang varför i sammanhanget det tolkas som lite märkligt att tipsa om din canario .👍

Tycker det är synd att du stigmatiserar en hel hundras och insisterar på att den är förbjuden när den inte är det eller har varit det.

Jag står fast vid att mitt nämnande av min hunds ras inte är konstigare än att TS vil ha en broholmer.
 
Tycker det är synd att du stigmatiserar en hel hundras och insisterar på att den är förbjuden när den inte är det eller har varit det.

Jag står fast vid att mitt nämnande av min hunds ras inte är konstigare än att TS vil ha en broholmer.

Jag tycker du bör starta en egen tråd ang din ras och hur man ser på den 😄👍
 
Har aldrig ens tänkt Akita för jag har nånstans i bakhuvudet att det är en väldigt bestämd och svår tränad hund, men det kanske inte stämmer? Just utseendet har jag absolut inga problem med.
De jag har beskrivit har varit lekfulla och väldigt behagliga. En hane var rätt så dominant, men hade en ägare som gärna ville ha det så. Men mitt samlade intryck är att det är en trygg och trevlig hund, lagom nyfiken och inte alls särskilt mycket urhund.
Å andra sidan är det en ganska hård hund med utpräglad jaktinstinkt. Inget jag skulle vilja ha som gårdshund. Ska vara svåra att ha lösa och inte särskilt enkla träningsmässigt.

Nu var ju jag jag jattesen pa bollen. Men jo, jag hade en "amerikanare"
Lekfull? Fruktansvart!
Bestamd? Absolut!
Svar tranad? Beror pa vad man menar med svar.
Hard med jaktinstinkt, svar att ha los? Fruktansvart!

Sa.. Min var inte heller rastypisk. Han alskade alla, inte reserverad alls. Men han brot benet som valp och spenderade darfor mycket tid hos veterinaren, sa han larde sig tidigt att bli hanterad av andra. Bodde dessutom i perioder pa min davaranda sambos jobb och tedde sig som "receptionisthund" han boffade varje gang nagan gick i trappan eller kom in, men blev glad over besoket.
Dessutom var han valdigt pratig. Ylade, skallde och "boffade". Normalt sett ska dom val inte prata sa mycket. Hans pappa var knapptyst.
Svartranad... Well. Om du bad honom sitta, sa satt han. Bad du honom kliva upp och sedan sitta igen sa vande han rumpan till och gick darifran. Dom forekommer dig ofta och du maste bli pahittig och fruktansvart snabb.
Som valp svarade han extremt bra pa klickertraning och gick fran att vara inklickad till att kliva upp pa en pall och vinka till publik pa 20minuter. Men bad du honom gora nagat han redan kunde, ignorerade han och gick ivag.
Gick inte att ha los over huvudtaget. Hurvida det var varat fel pga for lite traning eller bara honom kan jag inte svara pa. Jaktinstikt, absolut!
Dessutom vaktig. Larmade nar nagan kom in pa garden, men pratade dom med honom sa var de slickade oron och ormkropp och pip efter mera klappar.

Han var special kan man val saga :D
 
Uppenbarligen har jag endast träffat helt orastypiska exemplar då. Men jag pratar ju med ägarna efter beskrivningen och frågar om det jag säger matchar deras egen uppfattning om hunden i vardagen (det är liksom meningen att det ska det) och svaret har varit jakande. Ingen av hundarna har, enligt vad ägarna har berättat, varit extrema på det sättet som du beskriver. Utan de har varit enkla familjehundar. Men, slumpen kan ju mycket väl ha gjort att jag har träffat orastypiska hundar, vilket jag också påpekade i ett tidigt inlägg.
Jag finner det aningen stötande att du anser att du har bättre koll på rasen än vi som sitter i rasklubben och äger hundar av rasen (och ägt, träffat och umgåtts med ett betydligt antal), och berättar för oss hur våra hundar fungerar. Jag har som sagt varit med på beskrivningen av 15 av de 33 hundar som gått BPH. Jag blev nyfiken och gick in på hunddata för att se vilka hundar du beskrivit, hittade bara en?

Jag är väl insatt i både BPH och MH så hur det går till och vad man ska få ut av det är jag mycket väl medveten om.

Som sagt, väldigt lite av det jag opponerat mig mot kan du se på ett BPH (tex hur de är med andra hundar/djur och jaktlust).


Kommentaren om att jag tror att hundar blir vad man gör dem till är rätt trist diskussionsteknik. Jag ber dig hålla en god och vuxen ton tack.
Vad menade du då med kommentaren om att hunden betedde sig "dominant" för att ägaren gärna ville det? (och vem använder sig ens av ordet dominant längre egentligen?) :confused: Tonen har du satt själv.
 
Jag finner det aningen stötande att du anser att du har bättre koll på rasen än vi som sitter i rasklubben och äger hundar av rasen (och ägt, träffat och umgåtts med ett betydligt antal), och berättar för oss hur våra hundar fungerar. Jag har som sagt varit med på beskrivningen av 15 av de 33 hundar som gått BPH. Jag blev nyfiken och gick in på hunddata för att se vilka hundar du beskrivit, hittade bara en?

Jag är väl insatt i både BPH och MH så hur det går till och vad man ska få ut av det är jag mycket väl medveten om.

Som sagt, väldigt lite av det jag opponerat mig mot kan du se på ett BPH (tex hur de är med andra hundar/djur och jaktlust).



Vad menade du då med kommentaren om att hunden betedde sig "dominant" för att ägaren gärna ville det? (och vem använder sig ens av ordet dominant längre egentligen?) :confused: Tonen har du satt själv.
Jag har bakbeskrivit en del, även efter att jag blev färdig och det syns inte som ”mina” hundar. Men spännande att du tycker att du behöver snoka. Att fråga rakt ut är aningen rakare. Eller så är jag bara gammaldags.

Dominans är termer som används inom BPH när vi diskuterar vissa beteenden. Det finns en del beteenden som helt enkelt inte kan förklaras på andra sätt. Du får väl kontakta Blixt o co om du tycker att det är fel ord. Men även mentalfolk inom SBK använder det, senaste utbildningen jag gick där (problemhundshantering) var väl -13 och jag tror inte att det har skett så stor förändring sedan dess.

Jag har inte en enda gång sagt att jag har bättre koll på rasen (din egen tolkning), men jag har ju träffat de jag har träffat och sett hur de beter sig. Träffade en till för ett pat veckor sedan (utanför BPH) och den var också mycket social och trevlig mot både hundar och människor. Uppenbarligen existerar sådana också, och kanske syns de mer om de får följa med mer än de som inte är så trevliga.

Din upplevelse är en annan och det är så det är. Vi har olika erfarenheter helt enkelt, och olika bakgrunder som kanske gör att vi upplever saker olika.
 
Hur de är mot andra hundar kan man bara få en liten skymt av, men de möter ju hundar på in- och utväg från banan. Verklig jaktlust mäter man inte på något test. Däremot pratar jag med ägarna om deras hund i ca 15 min och vi diskuterar alltid hur väl beskrivningen stämmer in på hur de upplever hunden i vardagen. Det är ju fel på testet om det inte ger en bra bild av hunden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp