Broholmeravel och MH/BPH (Utbruten från Ännu en rasvalstråd!)

Men du pratade ju om att avstå skott? Det var det jag undrade över.
Jag skrev bara att om man avstår skott ger en femma, men så var ju inte fallet när jag såg att jag kunde läsa protokollet.
MH är ju svårt att läsa av i efterhand medan BPH går att se vad som hände.
 
Nu har jag vart inne och läst om den där 5an - hunden blir överraskad av skott nummer ett men visar ingen rädsla. Skott nummer två reagerar inte hunden på. Så tycker att det är lite märkligt att det gav en femma när hunden inte uppvisade rädsla?

Finns det filmbevis på att det är vad hunden gör så tycker jag det är märkligt att ägaren inte kontaktat SBK. I övrigt blir jag väldigt skeptisk när folk påstår att deras hundar blivit felaktigt bedömda på MH. Oftast är beskrivaren många gånger bättre på att tolka hundens beteende än ägaren.
 
Finns det filmbevis på att det är vad hunden gör så tycker jag det är märkligt att ägaren inte kontaktat SBK. I övrigt blir jag väldigt skeptisk när folk påstår att deras hundar blivit felaktigt bedömda på MH. Oftast är beskrivaren många gånger bättre på att tolka hundens beteende än ägaren.
De här kommentarerna står i protokollet på BPH.
 
Tiken jag känner med 5 på skott blev verkligen rädd, det vet jag från ägaren. Och 4 på kvarstående rädsla överraskining. Finns inget att bortförklara där.
Om det är samma tik som jag läser om - varför står det i BPH ”inga tecken” på flykt efter skottet? ”Något låg kropp eller svans” är det enda som står?
 
De här kommentarerna står i protokollet på BPH.

Min kommentar gäller även BPH - beskrivaren ger siffran av en anledning. Att hunden inte flyr kan innebära att den är så rädd att den stänger av, "står i pälsen" men är mentalt utcheckad.

Edit: om siffrorna är omvända på BPH mot MH och hunden fick en 5:a så stämmer det ju med kommentaren "inga tecken på flykt", dvs hunden är skottfast.
 
Nu har jag vart inne och läst om den där 5an - hunden blir överraskad av skott nummer ett men visar ingen rädsla. Skott nummer två reagerar inte hunden på. Så tycker att det är lite märkligt att det gav en femma när hunden inte uppvisade rädsla?

Momentet är inte klart förens sista skottet är avfyrat. Så hur den reagerar på första skottet är ointressant.
MH fungerar så att man ökar belastningen på hunden för att få fram hundens känslor/reaktioner.
Även rädda hundar kan hantera en enskild händelse tex ETT skott men när händelsen upprepas kan de inte hantera rädslan. Det är detta man vill se.

Det är ju som bekant ok för en hund att bli rädd, det viktiga är att de kan avreagera fort och komma under kontroll utan att visa någon kvarstående rädsla öht.
Det fixade inte den här hunden. Rädslan var för påtaglig.
 
@Sofie.S , ta inte detta på fel sätt som jag kommer skriva nu utan jag säger detta som uppfödare till dig som (om jag uppfattat det rätt) står i begrepp att ge dig in i aveln. Och det med en ras som rasklubben inte hymlar om att mentala problem är utbrett.
Mitt råd, lär dig mer om MH och BPH innan du köper in en tik. Tikarnas mentalitet är dessutom ännu svajigare.
Besök mååååånga MH och BPH, inte bara i egen ras utan i flera raser så du får en objektiv syn och med egna ögon får se bra och dåliga hundar. Och fråga beskrivarna frågor. Lär dig massor.

Ett annat råd är ha gärna en mentor i rasen men bilda din egen uppfattning. Ingen mentor i världen kommer ha rätt i allt den säger.
Vi hade en mentor (vår uppfödare) i början av kennelstarten. En erkänd med många tävlings och tjänstehundar. Allt lät så bra, mentorn var supertrevlig och hjälpsam och vi litade blint på dennes erfarenhet.
Pga detta har vi släkt vår tiklinje. Med tiden insåg vi att det fanns mycket under ytan i många hundar som tystades ner. När vi valde att bryta samarbetet så blev det inte trevligt. Så hämta kunskapen från flera håll, inte bara din ras för dessvärre argumenterar en del väldigt tokigt omkrig det här med MH/BPH.
Det är så jäkla kul att vara uppfödare och tycker verkligen att du ska prova, men var säker på att du börjar med riktigt bra hundar :)
 
@Sofie.S , ta inte detta på fel sätt som jag kommer skriva nu utan jag säger detta som uppfödare till dig som (om jag uppfattat det rätt) står i begrepp att ge dig in i aveln. Och det med en ras som rasklubben inte hymlar om att mentala problem är utbrett.
Mitt råd, lär dig mer om MH och BPH innan du köper in en tik. Tikarnas mentalitet är dessutom ännu svajigare.
Besök mååååånga MH och BPH, inte bara i egen ras utan i flera raser så du får en objektiv syn och med egna ögon får se bra och dåliga hundar. Och fråga beskrivarna frågor. Lär dig massor.

Ett annat råd är ha gärna en mentor i rasen men bilda din egen uppfattning. Ingen mentor i världen kommer ha rätt i allt den säger.
Vi hade en mentor (vår uppfödare) i början av kennelstarten. En erkänd med många tävlings och tjänstehundar. Allt lät så bra, mentorn var supertrevlig och hjälpsam och vi litade blint på dennes erfarenhet.
Pga detta har vi släkt vår tiklinje. Med tiden insåg vi att det fanns mycket under ytan i många hundar som tystades ner. När vi valde att bryta samarbetet så blev det inte trevligt. Så hämta kunskapen från flera håll, inte bara din ras för dessvärre argumenterar en del väldigt tokigt omkrig det här med MH/BPH.
Det är så jäkla kul att vara uppfödare och tycker verkligen att du ska prova, men var säker på att du börjar med riktigt bra hundar :)

Jag kan bara hålla med! Ett -stort- nätverk av rutinerade uppfödare (även av andra raser, som kan ha lite mindre rosiga glasögon vad gäller din rasklubb), är guld värt.
 
Jag vet hur man söker resultaten men ville ha de specifika namnen som du blev mörkrädd för. Du får gärna pm:a mig namnen om du inte vill skriva ut dem.

5a ges också om man valt att avstå skott - vilket är frivilligt.

Jag kommer som sagt från en sönderavlad ras utan krav alls så jag kan inte hålla med dig/er, jag tycker att broholmern har genomarbetade krav. Många raser är det ju inte ens krav på att röntga hunden!

Ja, men man har ju inte avstått skott för att hunden varit så stabil och trygg på MH:t. Det i sig är en varningsflagg för mig. Så nä, 5:a på skott är aldrig bra.
 
Ja, men man har ju inte avstått skott för att hunden varit så stabil och trygg på MH:t. Det i sig är en varningsflagg för mig. Så nä, 5:a på skott är aldrig bra.

Skottet är ju en del av ljudrädsla och ljudrädslor har stor nedärvninga så det är helgalet att avstå skott på hundar tänkta till avel.
Jag förstår faktiskt inte varför det är ok att avstå ett moment. Skulle det vara ok att avstå skramlet eller spökerna istället om man ville? :confused:
Tror ingen skulle tycka det men skott verkar folk ha en massa svepskäl för.
 
Varför skulle man avstå skott om inte för att man redan vet att hunden är så rädd? Speciellt om det innebär en femma på MH?

Skotten ligger sist i MH:t och jag har varit med om att den som håller i MH:t rekommenderat att hunden skulle avstå skott eftersom de övriga momenten i MH:t stressat hunden så pass att beskrivaren varit rädd att hunden (som i just det fallet aldrig visat nån rädsla för skott innan) skulle utveckla en skotträdsla om den utsattes för det i det stressade tillstånd hunden befann sig i just då. Men det är ju ändå inte en bra grej! Den hunden kände jag rätt väl och jag anser inte att det hade varit en lämplig hund i avel då den inte var tillräckligt mentalt stabil.
 
Skottet är ju en del av ljudrädsla och ljudrädslor har stor nedärvninga så det är helgalet att avstå skott på hundar tänkta till avel.
Jag förstår faktiskt inte varför det är ok att avstå ett moment. Skulle det vara ok att avstå skramlet eller spökerna istället om man ville? :confused:
Tror ingen skulle tycka det men skott verkar folk ha en massa svepskäl för.

En jag känner avstod (på beskrivarens rekommendation) skotten i MH pga att hunden blivit så stressad av MH:t. Hunden hade aldrig innan reagerat på skott och man ville inte provocera fram skotträdsla. Klokt tycker jag. Men nä, den hunden var inte tänkt till avel och var inte lämplig för det rent mentalt. Så jag håller med dig men kan också tycka att det ibland kan vara klokt av avstå om man vill kunna åka ut och tävla men inte är intresserad av att avla.
 
En jag känner avstod (på beskrivarens rekommendation) skotten i MH pga att hunden blivit så stressad av MH:t. Hunden hade aldrig innan reagerat på skott och man ville inte provocera fram skotträdsla. Klokt tycker jag. Men nä, den hunden var inte tänkt till avel och var inte lämplig för det rent mentalt. Så jag håller med dig men kan också tycka att det ibland kan vara klokt av avstå om man vill kunna åka ut och tävla men inte är intresserad av att avla.

Och här ser man då hur MHt funkar. Man belastar hunden mer och mer under testet för att se om den mentalt kommer hålla ihop. Det är därför skottet ligger sist :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 094
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Utifrån detta resultat, kan ni lista ut vad det är för ras? Tror inte det är jättevanligt med MH på just denna ras men skoj var det. Det...
Svar
14
· Visningar
1 393
Hundavel & Ras I det hela är jag jätte nöjd med Quintanas insats! Frågor och disskusioner om resultat tas gärna emot. Vilken siffra är viktigt för...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Aliide
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp