Bromsbett och/eller borrelia

Wille

Trådstartare
I förrgår blev jag biten av något på benet och under natten mot igår växte rodnaden. Den fortsatte att växa under dagen igår och nu idag har bettet blivit hudfärgat i mitten och resten av rodnaden bildar en ring.

Jag har mig veterligen inte blivit fästingbiten. Det borde jag ha märkt då jag är väldigt uppmärksam och märker varenda liten grej i huden. Dessutom sitter bettet på ett väl synligt ställe.

En googling säger dock att borrelia kan spridas även av bromsar i undantagsfall.

Borde jag söka vård för detta?
20210721_102558.jpg
 
Om du är orolig, så ring 1177/hc beskriv bettet och se vad de säger. Bedömer de att det bör tittas på för att utesluta något fästingburet så är det bara att åka in och få det kikat på. Det gör ju ingen skada om någon kikar på det, även om det skulle visa sig vara ett helt vanligt och ofarligt kusbett.
 
Precis så där såg min första borrelia ut.
Det blev alldeles förfärligt eftersom jag väntade litet för länge.
Doktor är bra.
Andra gången så var jag snabbare och då blev det inte farligt alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Äldre Var hos läkaren igår och fick konstaterat att jag har fått Borrelia. Jag som aldrig blir fästingbiten i vanliga fall! Såg inte fästingen...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: millan10
·
Småbarn Igår var jag på nytt besök hos barnläkaren på barnkliniken. Förra hösten fick ju sonen konstiga "prickar" över hela kroppen när han åt...
Svar
18
· Visningar
3 098
Senast: Enya
·
Z
Hästvård I torsdags kväll kom jag ut till stallet för att rida en kortis på pållen min. Hämtar honom i hagen och tycker att han ser lite...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 822
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp