Bromsbett och/eller borrelia

Så bra att jag såg den här tråden! Jag hade aldrig reagerat på ett sådant bett eftersom det är så jag ser ut efter ett vanligt bromsbett. Jag ska bli mer uppmärksam hädanefter! Tack @Wille!
Ja, alltså, jag har ju varit inne på att det kunde vara ett bromsbett. Och jag har inte sett någon fästing. Så det är trots allt inte tvärsäkert att det är borrelia, men det faktum att den vuxit till under ett par dagar och ändrat utseende tyder visst på borrelia, så den behandlas som det.
 
Hur pass bråttom är det förresten att börja ta medicin? Kan jag vänta till i morgon bitti?
 
I förrgår blev jag biten av något på benet och under natten mot igår växte rodnaden. Den fortsatte att växa under dagen igår och nu idag har bettet blivit hudfärgat i mitten och resten av rodnaden bildar en ring.

Jag har mig veterligen inte blivit fästingbiten. Det borde jag ha märkt då jag är väldigt uppmärksam och märker varenda liten grej i huden. Dessutom sitter bettet på ett väl synligt ställe.

En googling säger dock att borrelia kan spridas även av bromsar i undantagsfall.

Borde jag söka vård för detta?
Visa bifogad fil 74010

Klockren borrelia. :)
 
Hur pass bråttom är det förresten att börja ta medicin? Kan jag vänta till i morgon bitti?
Jag är ju ingen läkare, men det står på fass att Kåvepenin har bäst effekt om det tas på fastande mage, eller minst 1 timme före eller 2 timmar efter måltid. Jag gissar att det är bästa att börja med medicinen idag även om det inte blir 1 timme före/2 timmar efter måltid, men resterande dagar ta minst 1 timme före eller 2 timmar efter måltid.
 
Jo det ser ju verkligen ut som det.
Nu så slipper du bli sjuk alls i princip.
Så bra.
Inte för att jag vill äta penicillin men alternativet är ju värre.

Jag är rädd för biverkningarna men måste väl dessvärre stå ut.
Bråttom.
Jättebråttom.
Kåvepenin hjälper bara precis i början.
Sedan ändrar sig borrelian och det behövs starkare grejor.

Det var därför som du fick en läkartid så snabbt.
Oops. Hade ingen aning. Trodde det var chill till i morgon bitti.
 
@Wille
Vet inte vad du har för försäkringsbolag, men Folksam ersätter för borrelia när du fått diagnos och blivit behandlad med penicillin i minst 8 dagar.
 
Hade det varit mitt ben som såg ut sådär så hade jag absolut sett till att ta första dosen medicin redan ikväll. Det kan bli rätt så mycket sämre på 12 timmar, och då tar det längre tid innan man blir frisk igen.

Borrelia är inte kul alls.
 
Jag undrar om jag riskerar att få en helvetesnatt med magen om jag tar medicin i kväll. Jag är så rädd för att få ångest då och har ingenstans att vända mig mitt i natten :(.
 
@Wille
Vet inte vad du har för försäkringsbolag, men Folksam ersätter för borrelia när du fått diagnos och blivit behandlad med penicillin i minst 8 dagar.
Attans gör det?
Jag är försäkrad till tänderna och nog var det sveda och värk alltid. Men inte kom jag på tanken att få något på försäkringen. Jag jobbade på smärtstillande och med benet uppe på instrumentpanelen. Under några dagar kändes amputation av benet som en bra idé. Så ont hade jag. Och då är jag ändå smärttålig.
 
Jag undrar om jag riskerar att få en helvetesnatt med magen om jag tar medicin i kväll. Jag är så rädd för att få ångest då och har ingenstans att vända mig mitt i natten :(.
Jag har inte märkt av det så snabbt, men utöver det skulle jag avgjort köpa mjölksyrabakterietabletter om jag vore som du. Sist jag åt Kåvepenin rekommenderade de på apoteket att köpa med det, gjorde det och märkte väl ingen skillnad innan jag behövde en kur till och inte var lika flitig med probiotikan. :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Äldre Var hos läkaren igår och fick konstaterat att jag har fått Borrelia. Jag som aldrig blir fästingbiten i vanliga fall! Såg inte fästingen...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: millan10
·
Småbarn Igår var jag på nytt besök hos barnläkaren på barnkliniken. Förra hösten fick ju sonen konstiga "prickar" över hela kroppen när han åt...
Svar
18
· Visningar
3 098
Senast: Enya
·
Z
Hästvård I torsdags kväll kom jag ut till stallet för att rida en kortis på pållen min. Hämtar honom i hagen och tycker att han ser lite...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 822
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp