Bromsbett och/eller borrelia

Det är inte säkert att du mår illa. Många blir ju t.ex dåliga i magen men det brukar jag klara mig ifrån, tror det är ganska individuellt.

Oavsett har jag aldrig hört talas om någon som mått riktigt dåligt av antibiotika utan det brukar vara mindre besvär oberoende av vilken form de tar. Borrelia däremot kan du bli riktigt, riktigt dålig av så alternativet är klart bättre.

Detta fixar du, gnäll av dig lite på forumet här om det behövs! :)
Jag känner mig lite hypokondrisk nu och inbillar mig nu att jag har fått lite ont i nacken. Så jag laddar för att ta första tabletten nu. Det är över två timmar sedan jag åt. Men jag är nervös.
 
OM du skulle börja må illa så finns det bra medicin mot illamående också. Ring din hälsocentral och rådfråga i fall du kan få det kanske iom att du har sådan ångest för illamående och att må illa är fruktansvärt jobbigt.
 
IMG_20210709_220301_242.jpg


Skönt med läkare som tar in dig snabbt! Jag fick åka in till nattakuten då jag märkte detta samtidigt som jag hade feber varannan timme och ont i hela kroppen sedan vaccinationen så jag visste inte vilket som gjorde vad. Akutens triage bara "njaaa det ser inte ut som borrelia när jag googlar det" och i min journal säger de att jag sökt akut pga feber på 38 grader... De skickade hem mig utan åtgärd. Eller ja, de sa att jag kan ta alvedon. Var smart nog att söka mig till VC vardagen efter som skrev åt Kåvepenin på direkten, de kunde inte fatta att akuten inte gjort något. Utslag, feber, trötthet och värk gav med sig efter några dagar och blev inte dålig av det alls som tur var.
 
Heja dig @Wille! Grymt bra att du kollade upp det, och fick snabb hjälp. Håller tummarna att du inte behöver drabbas av illamående. Själv har jag aldrig behövt råka ut för det, trots några långa dunderkurer, så hoppas på det samma för dig! :)
 
Skönt att höra om alla som klarat sig bra från biverkningar.

Jag är lite orolig för hur jag ska klara nästa vecka då jag måste åka till skolan. Det är lång resväg och inte läge att bli dålig i magen. Och på måndag ska vi gå på stan så det kan bli svårt att hitta en toalett snabbt.
 
Skönt att höra om alla som klarat sig bra från biverkningar.

Jag är lite orolig för hur jag ska klara nästa vecka då jag måste åka till skolan. Det är lång resväg och inte läge att bli dålig i magen. Och på måndag ska vi gå på stan så det kan bli svårt att hitta en toalett snabbt.
Jag tar alltid dubbel dos probiotika numera när jag behöver äta antibiotika. Av de tabletterna jag har tar jag då två på morgonen och två på kvällen tillsammans med antibiotikan (normaldosen är alltså två tabletter/dag) och får då inga problem med magen alls. Utan probiotikan mår jag urkasst men som sagt, dubbel dos och problemet är borta. Fil, proviva och liknande hjälper mig inte alls utan uppenbarligen behöver jag mer probiotika för att bli hjälpt av det.
 
Skönt att höra om alla som klarat sig bra från biverkningar.

Jag är lite orolig för hur jag ska klara nästa vecka då jag måste åka till skolan. Det är lång resväg och inte läge att bli dålig i magen. Och på måndag ska vi gå på stan så det kan bli svårt att hitta en toalett snabbt.

Med en så kort kur så kommer det troligen inte vara några problem om du dricker lite proviva regelbundetunder dagen.

(Vissa sorter antibiotika ska man inte äta yoghurt mm till då kalciumet förhindrar medicinens upptagning).
 
Skönt att höra om alla som klarat sig bra från biverkningar.

Jag är lite orolig för hur jag ska klara nästa vecka då jag måste åka till skolan. Det är lång resväg och inte läge att bli dålig i magen. Och på måndag ska vi gå på stan så det kan bli svårt att hitta en toalett snabbt.
Om du - mot förmodan - skulle få biverkningar så får du ju sjukskriva dig från skolan.
 
(Vissa sorter antibiotika ska man inte äta yoghurt mm till då kalciumet förhindrar medicinens upptagning).
Korrekt, med vissa antibiotika är det mycket känsligt med laktos ö h t och de avråder även från "laktosfria" mjölkprodukter (med tillsatt laktas) Det kan också vara känsligt med Proviva och antibiotika, på de sjukhusavdelningar jag varit i kontakt med sätter de ut Proviva under antibiotikakur.

"Det går bra att dricka ProViva precis som andra fruktdrycker när du genomgår en antibiotikabehandling. Bakterien Lactobacillus plantarum 299v i ProViva kan emellertid vara känslig för antibiotika. Därför är det bra att vänta några timmar efter att du har tagit medicinen, innan du dricker din ProViva. Har man frågor och funderingar kring sin diet ska man alltid kontakta sin läkare eller dietist för att rådgöra."
https://www.proviva.se/faq/kan-man-dricka-proviva-under-en-antibiotikabehandling/
 
Lösningen är filmjölk! Jag tål inte Kåvepenin. Har normalt sett inte en känslig mage men jag blir typ magsjuk av medicinen. Jag har haft borrelia två gånger och då måste man äta Kåvepenin. Läkaren rådde mig att dricka ett glas filmjölk varje gång jag tog en tablett och det fungerar verkligen. Jag har hört att man inte ska ta actimel eller proviva då det kan dämpa effekten av penicillinet, men jag vet inte om det stämmer. Tar du filmjölk till varje tablett så kan du vara helt lugn! Viktigt att du äter hela kuren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Äldre Var hos läkaren igår och fick konstaterat att jag har fått Borrelia. Jag som aldrig blir fästingbiten i vanliga fall! Såg inte fästingen...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: millan10
·
Småbarn Igår var jag på nytt besök hos barnläkaren på barnkliniken. Förra hösten fick ju sonen konstiga "prickar" över hela kroppen när han åt...
Svar
18
· Visningar
3 098
Senast: Enya
·
Z
Hästvård I torsdags kväll kom jag ut till stallet för att rida en kortis på pållen min. Hämtar honom i hagen och tycker att han ser lite...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 820
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp