Bromsbett och/eller borrelia

Lösningen är filmjölk! Jag tål inte Kåvepenin. Har normalt sett inte en känslig mage men jag blir typ magsjuk av medicinen. Jag har haft borrelia två gånger och då måste man äta Kåvepenin. Läkaren rådde mig att dricka ett glas filmjölk varje gång jag tog en tablett och det fungerar verkligen. Jag har hört att man inte ska ta actimel eller proviva då det kan dämpa effekten av penicillinet, men jag vet inte om det stämmer. Tar du filmjölk till varje tablett så kan du vara helt lugn! Viktigt att du äter hela kuren.
Hur funkar det när man ska ta Kåvepeninet på fastande mage?

Jag har nu inhandlat mjölksyrabakterier och Verum hälsofil.
 
Jag märkte absolut inga biverkningar alls när jag åt penicillin, mådde tipptopp hela kuren. Det enda jobbiga var att komma ihåg tabletterna och planera måltiderna.
 
Hur funkar det när man ska ta Kåvepeninet på fastande mage?

Jag har nu inhandlat mjölksyrabakterier och Verum hälsofil.
Min läkare sa att det inte är några problem att ta ren filmjölk till tabletten. Det är ju liksom inte mat. Första gången jag hade borrelia tog det några månader innan jag gick till läkare. Inte bra… Gick bort med en kur och då tog jag filmjölk till varje tablett. 👍
 
Jag har ätit mängder med pencillin genom åren och kanske ffa Kåvepenin och har aldrig märkt nån biverkning och aldrig illamående.

En gång har jag fått dålig andedräkt men det kan jag leva med att få borsta tänderna ofta isf.
Men då åt jag många doser med olika penicillin efter varandra. Av olika orsaker.., det var ett speciellt tillfälle så ingen vanlig diagnos där allt blev bra efter en ensam kur som det brukar vara.

Tror det är vanligare att inte få någon biverkning än att få en?
 
Jag har ätit mängder med pencillin genom åren och kanske ffa Kåvepenin och har aldrig märkt nån biverkning och aldrig illamående.

En gång har jag fått dålig andedräkt men det kan jag leva med att få borsta tänderna ofta isf.
Men då åt jag många doser med olika penicillin efter varandra. Av olika orsaker.., det var ett speciellt tillfälle så ingen vanlig diagnos där allt blev bra efter en ensam kur som det brukar vara.

Tror det är vanligare att inte få någon biverkning än att få en?
Absolut! Men för den som får magproblem av penicillin är det svårt att orka äta en hel kur. Då är det ju bra att det finns en så enkel lösning som filmjölk. 🤗
 
Jag känner mig lite hypokondrisk nu och inbillar mig nu att jag har fått lite ont i nacken. Så jag laddar för att ta första tabletten nu. Det är över två timmar sedan jag åt. Men jag är nervös.
Känn inte efter så noga :)

Jag är också hypokondriker och vet hur det är. Försök ignorera det bara, jag tycker det blir lättare när man liksom blir "medveten" om att man bara inbillar sig. Sysselsätt dig med något annat och tänk inte på det så vips har du glömt det :)
 
Jaha, har magproblemen börjat nu? Jag gick på toa för jag kände att det nog var ett tag sedan och dags igen. Det började normalt men följdes av flera omgångar diarre. Usch, fy tusan. Jag vet inte om det var vanligt magkrångel som jag brukar ha ibland eller på grund av kåvepeninet. Har ångest nu och har tagit lugnande.
 
Bra att du fått det uppkollat och medicin, men ifall det skulle lugna så blev jag biten av en broms i tisdags och mitt bett såg/ser värre ut än så, med väldigt spännande batikfärgad mönstring
 
Bra att du fått det uppkollat och medicin, men ifall det skulle lugna så blev jag biten av en broms i tisdags och mitt bett såg/ser värre ut än så, med väldigt spännande batikfärgad mönstring
Ja, jag är fortfarande inte övertygad om att mitt bett var borrelia. Kan ha varit broms också. Men törs jag chansa?
 
@Wille Jag gick lite väl länge med oupptäckt borrelia (jag fattade inte att det var det eftersom det såg lite annorlunda ut mot vad det "ska" göra) i höstas och det var inte kul. Jag fick feber och neurologiska symtom och mådde konstigt länge efteråt trots lite starkare antibiotika. Inte värt att chansa!
 
Jaha, har magproblemen börjat nu? Jag gick på toa för jag kände att det nog var ett tag sedan och dags igen. Det började normalt men följdes av flera omgångar diarre. Usch, fy tusan. Jag vet inte om det var vanligt magkrångel som jag brukar ha ibland eller på grund av kåvepeninet. Har ångest nu och har tagit lugnande.

Jag får diarré när jag är stressad och orolig. Det behöver inte vara kåvepeninet som bråkar med dig. Det kan vara oron att bli dålig som din mage ballar ur.
 
Jag får diarré när jag är stressad och orolig. Det behöver inte vara kåvepeninet som bråkar med dig. Det kan vara oron att bli dålig som din mage ballar ur.
Jo, jag brukar också reagera så när jag blir orolig. Men den här gången kom magproblemen före oron och ångesten. Jag uppfattade det så i alla fall.
 
Min läkare sa att det inte är några problem att ta ren filmjölk till tabletten. Det är ju liksom inte mat. Första gången jag hade borrelia tog det några månader innan jag gick till läkare. Inte bra… Gick bort med en kur och då tog jag filmjölk till varje tablett. 👍
Många varianter av antibiotika påverkas av samtidigt intag av kalcium, magnesium eller järn så att tex dricka ett glas mjölk eller äta fil till kan vara en riktigt dålig idé. Nu har jag för mig att det inte gäller just Kåvepenin/Fenoximetylpenicillin men har man inte stenkoll på vad som gäller för exakt den substans man fått så var försiktig även med dryck och står det ”på fastande mage” ska man följa det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Äldre Var hos läkaren igår och fick konstaterat att jag har fått Borrelia. Jag som aldrig blir fästingbiten i vanliga fall! Såg inte fästingen...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: millan10
·
Småbarn Igår var jag på nytt besök hos barnläkaren på barnkliniken. Förra hösten fick ju sonen konstiga "prickar" över hela kroppen när han åt...
Svar
18
· Visningar
3 098
Senast: Enya
·
Z
Hästvård I torsdags kväll kom jag ut till stallet för att rida en kortis på pållen min. Hämtar honom i hagen och tycker att han ser lite...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 822
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp