Bromsen äter upp min häst!!

Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Stora bokstäver = hög röst...
(Caps lock ska användas med försiktighet på nätet....)
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Flusa. Våra bägge hästar som har på sig Flusa (som Switch, fast till för kor och man använder endast 10 ml mot Switch 40 ml..) har inte ett dugg bromsbett, de bägge som inte har något på sig är helt knutiga.
Eller ett rejält flugtäcke, i ett grövre nät-tyg med magplatta och kanske även hals eller huva. Man kanske inte vill ha täcke på sommaren, men vad göra, hellre det än att hästen blir uppäten.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

På våra hästar funkar Equimin max 1 timme, sedan är flugorna på igen.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

bara-undrar skrev:
bara-undrar om inte sommarbete är sååå härligt för hästarna. Inte nog med bromsbett och dom springer som galningar med allt från vrickningar till benbrott som följd. Sedan drabbas dom ju även av fästingar med alla dom sjukdomar dom för med sig för att inte tala om huggormsbett,knott,kolik,fång,samt ögoninflammation på grund av flugorna och alla dessa flugägg som sitter som klasar både i karleden och under ganascherna.

Sommarbete är väl endå helt underbart för hästens välmående.
Hm...anar en viss ironi:angel:

Jag har haft perioder där mina hästar fått stå på stall sommartid. I Hälsingland drabbades vi ett år av bromsattacker. Fruktansvärt!!! Min häst blev sjuk så hon gick på betet på natten:eek: ...i stall dagtid. Detta under absolut bästa betestid...

För nåt år sedan fick vi mygginvasion här i Småland och samma sak där. Halvblodet drabbades av en rejäl hudinfektion av myggbette så det var bara att plocka in hästarna så fort myggen samlades för middag......:crazy:

Anar att det är på G i år också men än så länge funkar Flusan och Renonsen men misstänker att dom snart får stallas in...:smirk:
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

okej... ville bara varna, så att inte begår samma misstag som denne...
jag tycker att Caps lock kan användas för att förtydliga också inte enbart vid skrik liksom... menmen.. skitsamma...:angel: :bump:
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

OM det blir varmt på sommaren så står mina inne mellan kl. 08-22.
Vi har vansinnigt mkt broms o de är aktiva hela dagarna.

Switch o eksemtäcken hjälper en hel del, men om de får välja så vill de in. De har en lydig o empatisk matte;)
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

_Runaway_ skrev:
Det där med att flaskan är läskig; Spraya medlet på en svamp (stå kanske tom. nära hästen så den vänjer sig lite) och svampa på istället.

Min metod är att vänja hästen vid sprayflaskan.. Jag brukar fylla den med vatten och stå och spraya och spraya en bit ifrån hästen. Sen går jag närmre och närmre när det funkar. Är hästen lugn så slutar jag spraya en stund och berömmer. Är hästen stressad så backar jag möjligen lite, men fortsätter helst att spraya tills hästen börjar lugna sig och inse att det inte är farligt. Jag har hittills aldrig haft en häst jag inte kunnat spraya. Det går att vänja dem!
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Jo_bo skrev:
Två dagar på betet och hästen är blodig av bromsbett:crazy:
Tänkte köpa nåt som håller dom borta, så alla ni som har tips om vad man kan använda för att hålla bromsarna på avstånd, snälla skriv!!!


Det enda som egentligen hjälper är att ha hästarna inne på dagen och ute på natten.
Det enda preparat jag provat som hjälpt ganska bra mot broms är en spray till människor som man kan köpa på apoteket. Den heter Autane.
Jag köpte den till mitt föl förra året då jag blev desperat av att inte kunna ta ut henne alls dagtid. Hjälpte faktiskt bra. Ska hålla ca 8 timmar. Nackdelen är att det blir orimligt dyrt om man ska använda detta till en stor häst var 8:e timme.
Är ju som sagt till människor men fölet reagerade inte negativt på något sätt av att sprayas med detta.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Är det riktigt illa så finns det bara ett sätt.... ta in hästarna på stall de varmaste timmarna... Det brukar faktiskt vara riktigt uppskattat av hästarna. De står och dåsar i stallet och njuter synbart av att komma undan värmen, solen och alla flygfän.

Här är ett recept som funkar hyfsat på broms.... i alla fall på bromsen hos mig :angel:

½ liter vatten
½ liter äppelcidervinäger
10-12 pressade vitlöksklyftor
ca 15-20 droppar äkta eukalyptus olja (teetre oil)

Blanda allt i en stor petflaska... Skaka om ordentligt.
Svampa sedan hästarna ordentligt ... de skall blir våta....
En laddning enligt ovan räcker till två hästar....

Jag brukar upprepa behandligen varje dag...

Vill man vara lite om sig och kring sig så kan man först göra ett avkok på rosmarin. Drygt ½ liter vatten kokas med 3-4 matskedar torkad rosmarin. Hälften ungefär om man har tillgång till färsk.

Låt svalna och använd avkoket i stället för vattnet i receptet ovan.

Rosmarin uppges vara avskräckande på fästning...

Fördelen med den här blandningen är att det är lätt att borsta bort när den torkat. Det innbär att man också kan svampa i sadelstaden utan att riskera nått obehag för hästen om man vill rida.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Låt hästarna stå inne dagtid och släpp ut dom nattetid. Det är inte bara bromsarna som plågar hästarna utan värmen är rusktigt jobbig för dom. Mina hästar tas in på morgonen när solen kommer och dom snarkar som stockar i stallet under dagen. När det börjar svalna till kvällen så åker dom ut. Tänk på att allt du sprejar på din häst är giftigt och skall hanteras som giftigt avfall. Det får en att tänka. Du får inte ens hälla ut det i avloppet, som sagt.!!
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

kenneth skrev:
Låt hästarna stå inne dagtid och släpp ut dom nattetid. Det är inte bara bromsarna som plågar hästarna utan värmen är rusktigt jobbig för dom. Mina hästar tas in på morgonen när solen kommer och dom snarkar som stockar i stallet under dagen. När det börjar svalna till kvällen så åker dom ut. Tänk på att allt du sprejar på din häst är giftigt och skall hanteras som giftigt avfall. Det får en att tänka. Du får inte ens hälla ut det i avloppet, som sagt.!!

Jag antar att du vänder dig till tråden i allmänhet??? ;)
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Jag har också enorma problem med broms. Min ena häst blir hel-tokig och springer och springer så skorna flyger och hovarna går sönder....:cry:

Jag tänkte låta hästarna stå inne på dagen i år men jag undrar hur man ska göra med maten:confused: - ni som har era hästar inne på dagen och bete på natten, fodrar ni hästarna i stallet på dagen? Hur mycket och vad får dom i så fall?
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

du kan använda switch på dräktiga/digivande ston..
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

*KL*

Grejen är att det finns dels en hel del olika bromsarter, och det som hjälper mot en sort hjälper inte mot en annan. Sen tycks det vara individuellt vad som hjälper på respektive häst med.

Vi har SJUKT mycket broms här, går inte ens att rida efter 06 eller före 22.30.. Slog över 100 st på tio minuter under en ridtur för ett par år sen :crazy:

Jag har provat i princip allt. Eksemtäcke ochd ränka in dem i valfri flugspray fungerar en liten stund. På sikt fungerar bara en sak - ta in hästarna på stall. Mina brukar vara hysteriska vid grinden och tycka 'rädda oss' vid nio på morgonen under värsta bromssäsongen, och så får de gå ut vid 21-tiden ungefär. Känns ju piss att ha dem inne så länge, det är längre än de står inne på vintern, men det är snudd på djurplågeri att ha dem ute på dagarna här.

Lösdrift fungerar ju utmärkt med, så de kan gå in/ut som de vill.

Här har inte bromsarna kommit än, men med tanke på värmen som exploderade så är de här inom en vecka =/ Nättäcken ger förresten ingen större hjälp, bromsen biter igenom.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

*lånar*
Ta in hästen funkar ju om man bara kan. Är ju inte så lätt när man jobbar alla gånger.

Vi måste ofta välja mellan pest och kolera. De kan ju inte stå inne dygnet runt. På dagen är det mycket broms (men de har som tur är inte hunnit komma riktigt än) och på kvällen formligen exploderar det av mygg och knott. Så ska jag ta in mina så väljer jag kvällen för det är då de är som mest irriterade.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

allfunderaren skrev:
Jag har också enorma problem med broms. Min ena häst blir hel-tokig och springer och springer så skorna flyger och hovarna går sönder....:cry:

Jag tänkte låta hästarna stå inne på dagen i år men jag undrar hur man ska göra med maten:confused: - ni som har era hästar inne på dagen och bete på natten, fodrar ni hästarna i stallet på dagen? Hur mycket och vad får dom i så fall?


Vi tar in hästarna och låter dem vila inne i svala stallet. De kräver att få komma in när bromsarna vaknat till liv. i ger förstås mat inne då under dagen. Vi har så vi kan slå gräs och hämta in och ge dem gräs inne men de vill gärna ha en tuss hö också när de kommer in från betet.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

4S hästsalva med tjära, bättre har jag sällan sett..

ridskolehästarna blir insmorda med en blandning av vitlök, äppelcidervinäger, grönsåpa, djungelmyggolja och B62(eller va de nu hette)
men polarens ponny som bara fick äppelcidervinäger+vitlök(halssidor, bog, flank) och 4S hästsalva (under halsen, magen och på insidan av benen) klarade sig mycket bättre..
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

_Erik_ skrev:
okej... ville bara varna, så att inte begår samma misstag som denne...
jag tycker att Caps lock kan användas för att förtydliga också inte enbart vid skrik liksom... menmen.. skitsamma...:angel: :bump:
använd Fetstil istället.. du gör det enkelt genom [.B]Fetstil[./B] (fast utan punkter emellan klamrarna..)
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

jag har nån blandning till min medryttar polle och i den är de :

vinäger
nån sorts matolja
vitlök
och persilija ( tror jag de va )

detta funkar hur bra som hällst och håller dom äckliga krypen på avstånd ( de hjälper på min medryttar polle iaf):banana:
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Switch-pour on tycker jag fungerar bra. Använder också tjärsalva som jag smörjer in skapet med. Är din häst mycket irriterad av insekterna kan ju eksemtäcke vara ett alternativ. Eller stalla in dagtid och ha ute på natten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 867
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp