Bromsen äter upp min häst!!

Sv: Bromsen äter upp min häst!!

BeastieBabe skrev:
använd Fetstil istället.. du gör det enkelt genom [.B]Fetstil[./B] (fast utan punkter emellan klamrarna..)

Men åhh vilka problem ni har!!! :rofl:

Föresten vet väl inte alla att olja kan börja koka på hästen? Då skulle väl ingen använda för mycket av det i sina hemmagjorda medel? :p

Äppelcidervinäger, vitlök, citronmeliss och vatten är några saker ja brukar använda då jag blandar. Olja tycker jag är för kusligt att använda. :D

Lihna
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Jag har smörjt in min med både switchen å även använt äppelcider vinäger som har vitlök i sig. inget av det funkar mot broms på min å dom andra hästarna får inte bromsbett. jag använder 4s hästsalva som innehåller blandannat tjära dagligen på min, det håller bromsen borta å är väll rekomenderat från min sida. En utav mina klara favorit salvor, eller rättare sagt den enda :)
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Enligt min erfarenhet tycker jag i princip inget fungerar mot just stora äckligt bromsar. Flugmedel och de blandningar jag provat fungerar bra mot myggor och flugor och annat smått men just bromsar verkar vara ett stort problem. de verkar inte bry sig om att det är ett täcke de ska bita sig igenom ens. Utan det är som vilken hud som helst. Fast visst, det blir svårare för dom och inte alls lika många bromsar kan bita sig igenom ett täcke som vanlig hästhud.
Men jag sprutar på äppelcidervinäger citrommeliss vatten och vitlök och det fugerar bra mot flugor och annat smått. Jag har mäjlighet att ta in min häst när det är som värst på dagen och det är nästan det bästa enligt mig. =)
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Jag har dels switch men det är ju bara för knott o fästingar men sen sprayar jag med nåt som heter Juvelit. Jag tror iofs det heter nåt annat nuförtiden. Det är sånt som man har på juvren på mjölkkor, desificerande, mjukgörande och insektsavstötande. Funkar hyfsat tex under en ridtur eller om man sprayar varje dag. Tror det finns att köpa på Lantmännen.

SaraXX
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Har du provat 4s hästsalva? Väll rekomenderat från min sida å beasties oxå. Jag har haft en ponny som bromsarna var väldigt på å den salvan funkade helt superbt för mig.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Hej! Ni som använder äppelcidervinäger...jag undrar om det kan ha någon liknande effekt som olija kan ge? Alltså brännskador. Någon som vet?
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Jag har använt äppelcidervinäger, min har inte fått några brännskador. Dock måste det ju poängteras att man inte ska smörja/spruta på där solen kommer ligga utan jag använder under hals, under pannlug, under man, under å på sidorna av snansen så lukten sprider sig :devil: , under magen å på insidan av bennen. Å jag har aldrig fått brännskador på min.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Hej Moonie, var kan man köpa den salvan du nämner?
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Autan Active finns på apoteket fick jag som tips. Måste säga att det är vad som har fungerat bäst emot just broms. Tyvärr verkar det inte så lång tid c:a 4 timmar... Blandar det Equiloux (eller nått likande kommer inte ihåg) Sommarspray och då tycker jag det räcker en längre tid. Vet inte varför dock...
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Granngården bland annat. En ganska vanlig salva. Skillingayard hästsalva heter den på hööks fast det står fyra ess hästsalva på burken oxå.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Var inne på ekholmnordic.com och de verkade toppen! Vet du ungefär hur mycet det kostar, för stod tyvärr inget om priserna. Hade tänkt att skicka efter ett shampo och oljan..:idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 870
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp