Bromsen äter upp min häst!!

J

Jo_bo

Två dagar på betet och hästen är blodig av bromsbett:crazy:
Tänkte köpa nåt som håller dom borta, så alla ni som har tips om vad man kan använda för att hålla bromsarna på avstånd, snälla skriv!!!
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Hej tyvärr håller jag inte med att switch funkar bra gå in på ekholmnordic.com det funkar bra till mina pållar och den ena är jättekänslig för alla sorters bett och han är jättefin
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Har själv en travare med världens tunnaste skin.. blir helt förstörd på sommaren. Vi kör med äppelcidervinäger..efetrsom hon har så tunnt skin så reagerar hon på ganska många andra medel. (bara det att hästen luktar som pizzasallad efteråt;) ) sen tar vi in underdagen mellan typ 12 och 2.. men det har du kanske inte möjlighet till. Men prova äppelcidervinäger. det funkar för min.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

om du inte fattade det så sprayar jag henne från tår till öron med äppelcidervinäger.. alltså inte i fodret..
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Vi använder äppelcidervinäger blandad med lite rapsolja..:D.. fästr bra och funkar skapligt
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

bara-undrar om inte sommarbete är sååå härligt för hästarna. Inte nog med bromsbett och dom springer som galningar med allt från vrickningar till benbrott som följd. Sedan drabbas dom ju även av fästingar med alla dom sjukdomar dom för med sig för att inte tala om huggormsbett,knott,kolik,fång,samt ögoninflammation på grund av flugorna och alla dessa flugägg som sitter som klasar både i karleden och under ganascherna.

Sommarbete är väl endå helt underbart för hästens välmående.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

ang äpplecidervinäger. De är så att 2 av mina ston är dräktiga eller diar så jag får ju inte använda switch eller liknande. så hörde jag att äpplecidervinäger funkar så jag testade men de hade ingen effekt tyckte nästan att där va mer flugor efter. ¨så frågan är hur blandar du ut de och vad gör man om hästen är åring tycker att sprayflaskan är livsfarlig.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Ja för tänk vad många hästar som drabbas av allt det där :idea:

Vissa hästar på vårt bete tål inte insekter, vi hade ett kallblod som sprang i ett streck tills han stannade av ren utmattning. Han togs bort från betet, sattes i en bättre hage och var inne delar av dygnet. Den hästen njöt inte av betet.
Fästingar kan lätt avhjälpas med en enkel huskur.
Myggor/andra insekter kan avhjälpas med delvis boxvistelse, insektstäcken, medel som sprayas på.
Ögoninflammation har jag varit med om en enda gång, för tre år sen. Vi satte på en flughuva och sen var hästen bra.

det blir ju vad vi människor gör det till! Man kan ju inte tro att en häst ska njuta av betet bara för att den äter gräs. Även under betestiden krävs skötsel. Jag sprayar min häst, har på flugtäcke, flughuva, vi ser till att hagarna är stenfria för att undvika skador, vi tar in de som behöver, de har skog att stå i, vi slår hagarna i kanterna för att inte bjuda in ormarna, jag lägger ner mycket energi på att planera min hästs betssgång för att förhindra fång (som han tidigare haft).
Om vi då ska se fördelarna med bete; Hästarna får röra på sig dygnet runt, mer flockkänsla, bättre luft för hästarnas andningsvägar, sysselsättning genom bete, vi lata människro slipper mocka... Jag ser nästan bara fördelar.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Det där med att flaskan är läskig; Spraya medlet på en svamp (stå kanske tom. nära hästen så den vänjer sig lite) och svampa på istället.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Jag blandade ca 1 del olja 3 delar vinäger sist.. Blaskas på med en svamp.. Man får dock hålla undan ungarna från den gamla drickaflaskan så de inte misstar sig :D
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

En tej i stallet sa till mig att gnida in hästen i vitlök (pressad vitlök tror jag det var)
Tror ni det fungerar??
Annars kan jag ju prova vinäger kuren, det skadar ju inte att testa.
Möjlighet finns att ta in i stall men då står han helt ensam där då alla andra hästar är ute och jag vill inte att han ska stå själv i stallet.
Lägger helosan på såren som blir kvar efter broms betten iallafall, så de inte blir infekterade.
Men tack för alla tips!
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Allra bäst tror jag att butikernas preparat är... men man kan ju fundera på hur bra de egentligen är för hästarna ?!?!
Jag blandar med en egengjord blandning bestående av såpa,vatten och VITLÖK, och lite olika medel som jag köper.
Men flugmedel från butiker känns starkare och är DYRA!!! så därför blandar jag med "min egen blandning".
Men håller med om att det är plågsamt att se sin älskling med dessa äckliga djur....

VILL OCKSÅ VARNA FÖR ATT HA PÅ OLIKA OLJOR ( I SINA BLANDNINGAR) SOM NÅGON SKREV (OLIV,SOLROS,RAPS O.S.V.)...
DETTA HÖRDE JAG OCKSÅ OCH ANVÄNDE MIG AV TILLS EN BEKANT BERÄTTADE ATT EN KOMPIS TILL HENNE HADE HAFT PÅ DET PÅ MAGEN OCH I SKAPET PÅ SITT STO OCH EFTER NÅGON HET SOMMARDAG SÅ HADE OLJAN "LUGGIT OCH STEKT" PÅ HÄSTEN... HÄSTEN HADE FÅTT TYP BRÄNNSKADOR OCH STORA SÅR P.G.A. DETTA...
SÅ HON BERÄTTADE ATT GRÖNSÅPA GÅR BRA ISTÄLLET !!
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

_Runaway_ skrev:
Ja för tänk vad många hästar som drabbas av allt det där :idea:

Vissa hästar på vårt bete tål inte insekter, vi hade ett kallblod som sprang i ett streck tills han stannade av ren utmattning. Han togs bort från betet, sattes i en bättre hage och var inne delar av dygnet. Den hästen njöt inte av betet.
Fästingar kan lätt avhjälpas med en enkel huskur.
Myggor/andra insekter kan avhjälpas med delvis boxvistelse, insektstäcken, medel som sprayas på.
Ögoninflammation har jag varit med om en enda gång, för tre år sen. Vi satte på en flughuva och sen var hästen bra.

det blir ju vad vi människor gör det till! Man kan ju inte tro att en häst ska njuta av betet bara för att den äter gräs. Även under betestiden krävs skötsel. Jag sprayar min häst, har på flugtäcke, flughuva, vi ser till att hagarna är stenfria för att undvika skador, vi tar in de som behöver, de har skog att stå i, vi slår hagarna i kanterna för att inte bjuda in ormarna, jag lägger ner mycket energi på att planera min hästs betssgång för att förhindra fång (som han tidigare haft).
Om vi då ska se fördelarna med bete; Hästarna får röra på sig dygnet runt, mer flockkänsla, bättre luft för hästarnas andningsvägar, sysselsättning genom bete, vi lata människro slipper mocka... Jag ser nästan bara fördelar.

bara-undrar om jag inte håller med dig.

Hovis tycker det låter som väldigt naturlig hästhållning.

På min tid (bara-undrar) så hade vi hästarna ut på nätterna och tog in dom på stall på dagarna på sommaren. Dom sov som stockar hela dagen i det svala stenstallet i sina boxar som va helt öppna så att dom kunde går fritt in och ut ur stallet som dom ville för att på kvällstimmarna vakna och gå ut i den oändligt stora hagen under natten.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

_Erik_ skrev:
VILL OCKSÅ VARNA FÖR ATT HA PÅ OLIKA OLJOR ( I SINA BLANDNINGAR) SOM NÅGON SKREV (OLIV,SOLROS,RAPS O.S.V.)...
DETTA HÖRDE JAG OCKSÅ OCH ANVÄNDE MIG AV TILLS EN BEKANT BERÄTTADE ATT EN KOMPIS TILL HENNE HADE HAFT PÅ DET PÅ MAGEN OCH I SKAPET PÅ SITT STO OCH EFTER NÅGON HET SOMMARDAG SÅ HADE OLJAN "LUGGIT OCH STEKT" PÅ HÄSTEN... HÄSTEN HADE FÅTT TYP BRÄNNSKADOR OCH STORA SÅR P.G.A. DETTA...
SÅ HON BERÄTTADE ATT GRÖNSÅPA GÅR BRA ISTÄLLET !!

bara-undrar varför du skriker!!! Det vet väl alla att all olja blir extremt varm under ständigt utsättande för högsommarsol och lätt ger brännskador på huden. Tråkigt nog så finns det hästägare som ser brännskadorna som insktsangrepp och kletar på ÄNNU MER olja vilket endast ger större brännskador.

Ja ja det är lätt att utifrån sin okunskap tro sig inneha kunskap. Stackars djur.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Det som hjälpt mina pållar bäst hittils är Lappgubbens hästsalva.
Sök på Lappgubben så kommmer du till hemsidan.
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

Min är jättekänslig mot insekter av alla de sorter, knott, bromsar, hästflugor, myggor you name it! Jag har tidigare alltid haft flugtäcke med hals på honom på sommaren samt tagit in honom mitt på dagen när det har varit som varmast annars har han skenat som en galning i hagen.

I fjol hittade jag ett flugspray som heter Equimin Sommarspray (turkosflaska på Eko) och det fungerar kanon. Jag är supernöjd med det! :love:
Flygfäna landar inte ens på hästen när jag sprayat honom med detta. Det luktar tjära och menthol men det får man väl stå ut med när det fungerar så bra. Det står på flaskan att det är naturliga eteriska oljor alltså inget bekämpningsmedel som t.ex switch. Dock vet jag inte hur bra det är mot t.ex fästingar eftersom vi inte har några sådana direkt. Jag sprayar honom en gång om dagen med det.
Definitivt värt att prova tycker jag!
 
Sv: Bromsen äter upp min häst!!

till bara-undrar : skrev jag att jag skrek ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 835
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp