Bukefalos 28 år!

Bromsen frusit fast, eller något annat?

MiaMia

Trådstartare
Ena hjulet spinner och det andra inte rör sig alls. Då är den troliga diagnosen väl att bromsen på det stillastående hjulet har frusit fast?

Vädret skulle kunna stämma med det och bilen var felfri när den parkerades för en vecka sedan. Eller är det något annat jag borde tänka på innan jag går all in på den teorin.

Är det smart eller dumt att plocka av hjulet och se om det går att knacka på bromsen?
 
Det är en personbil du pratar om? Ja, det är en möjlig diagnos. Differentialdiagnoser är fraktur på drivaxel och havererad differential, men båda är mindre sannolika.
 
När sånt hänt mig på transporten eller äldre bilar har jag helt enkelt knackat på fälgen och mittendelen av hjulet.

Det kan också släppa (om man inte har slägga eller stor hammare att tillgå) att köra framåt och bakåt på strävt underlag. Varmluftpistol på navet kan också hjälpa, har dock inte testat det själv.
 
Det är väl mer rost, dåliga bromsar eller nått skit som gör att de fastnar.
Men slå på oket kan gå eller kör fram o backa, fram o backa.
 
Det är en personbil du pratar om? Ja, det är en möjlig diagnos. Differentialdiagnoser är fraktur på drivaxel och havererad differential, men båda är mindre sannolika.
Gammal bakhjulsdriven personbil. Är axeln av borde jag se det under bilen. Diff ska inte finnas på denna.
 
När sånt hänt mig på transporten eller äldre bilar har jag helt enkelt knackat på fälgen och mittendelen av hjulet.

Det kan också släppa (om man inte har slägga eller stor hammare att tillgå) att köra framåt och bakåt på strävt underlag. Varmluftpistol på navet kan också hjälpa, har dock inte testat det själv.
Aluminiumfälgar (inte mitt val) så vågar inte riktigt vålda utanpå den. Kan testa lite på däcket eller se om jag kan krypa under och nå bakifrån, men det blir nog lite mesiga försök är jag rädd.
Har inte el där bilen är parkerad, annars hade det varit första alternativet.
 
Det är väl mer rost, dåliga bromsar eller nått skit som gör att de fastnar.
Men slå på oket kan gå eller kör fram o backa, fram o backa.
Kommer inte ett uns vare sig bak eller fram, eftersom andra hjulet tappar greppet när det tar stopp. Inga tendenser till dålig broms på det hjulet innan, det är som tvärstopp så borde inte vara allmänt nergånget med tiden
 
Tror ni det är idé att sätta kedja på det hjulet som snurrar. Det är mest packad snö och gräsmatta under, inget riktigt hårt även om det är ordentligt fruset, så jag tänker sannolikt att den bara river upp underlaget istället för att orka dra en fast broms?
 
Om det är en trumbroms så kan allt inuti trumman ha lossnat och blivit en hög med skrot.
Om bilen var min så skulle jag bärga den till en verkstad om den står illa till så att jag inte kan öppna trumman och byta ut delarna inuti.
Att försöka köra kan orsaka skador på trumman och lager och en del annat så det skulle jag inte göra.
 
Kommer inte ett uns vare sig bak eller fram, eftersom andra hjulet tappar greppet när det tar stopp. Inga tendenser till dålig broms på det hjulet innan, det är som tvärstopp så borde inte vara allmänt nergånget med tiden
Dålig broms har inte haft nåt samband alls med mina tidigare experiment. Det har varit fukt som frusit ihop.

På min nuvarande pegutt undviker jag handbromsen i kallt väder, den fryser fast direkt. Handbromsspaken är helt lealös när jag försöker lägga ur den. Och hjulet sitter fast.
 
Om det är en trumbroms så kan allt inuti trumman ha lossnat och blivit en hög med skrot.
Om bilen var min så skulle jag bärga den till en verkstad om den står illa till så att jag inte kan öppna trumman och byta ut delarna inuti.
Att försöka köra kan orsaka skador på trumman och lager och en del annat så det skulle jag inte göra.
Det är bromsok.
 
Knacka försiktigt på fälg eller om det gå på bromstrumman alternativt på bromsoket om det är skivbroms.
 
Dålig broms har inte haft nåt samband alls med mina tidigare experiment. Det har varit fukt som frusit ihop.

På min nuvarande pegutt undviker jag handbromsen i kallt väder, den fryser fast direkt. Handbromsspaken är helt lealös när jag försöker lägga ur den. Och hjulet sitter fast.
Använder inte heller handbroms på vintern, men det händer att jag glömmer mig så nu vet jag inte säkert om den varit bromsad eller inte. Känns ändå mest troligt iom var helt felfri innan och jag saknar annan bra teori.

Har varit blötsnö, blåst, en dag med töväder och nu -15 så förutsättningarna är där. Inga nya plusgrader i sikte så kan inte vänta på den lösningen heller...
 
Det är bromsok.
Det är inte någon liten trumma för handbromsen ens?
I sådana fall så kan det vara en ide att knacka på oket.
Ta bort hjulet först och knacka omväxlande på okets båda sidor.
Du ser dessutom då om det är totalras och allt liksom bara hänger och slänger.
Ok kan lossna med totalstopp som följd.
Försök fortfarande inte att köra loss det med våld, med litet otur får du ett ok hängande efter dig i bromsslangen.
 
Vissa bromsskivor har en liten trumma för parkeringsbromsen i mitten.
Kolla det så att du vet.
Den är ganska så klen och går att köra sönder utan allt för stora skador på resten av bilen.
Blir osäker på det nu när du frågar faktiskt...
 
Använder inte heller handbroms på vintern, men det händer att jag glömmer mig så nu vet jag inte säkert om den varit bromsad eller inte. Känns ändå mest troligt iom var helt felfri innan och jag saknar annan bra teori.

Har varit blötsnö, blåst, en dag med töväder och nu -15 så förutsättningarna är där. Inga nya plusgrader i sikte så kan inte vänta på den lösningen heller...

Kan du hälla på ordentligt hett vatten? Vi gjorde det när jag var testförare ifall bromsarna hade frusit ihop (bilarna gick ju varje dag och kollades mellan skiften så var det tjall med någon broms hade det upptäckts, dvs vi var säkra på att de frusit). Det fungerar bäst med en vattenkanna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 603
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 782
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp