Bronikt/astma

Babe

Trådstartare
Tips och råd behövs.
En av mina katter hamnade på djursjukhuset förra helgen, blev kvar i två dygn med andningsbesvär. Diagnosen kronisk bronikt alternativ astma. Behandlar nu med två olika tabletter samt inhalator. Inhalatorn funkar utmärkt, men tabletterna blir svårare och svårare för varje dag som går. Jag är så sönderriven nu. Det är inte enkelt att hålla, peta tablett och få katten att svälja innan jag är helt blodig på händerna. Någon med tips och råd? Skall ringa vet i morgon igen och se om det finns något annat sätt att ge medicinen på. Men jag tar gärna emot tips till morgonmedicinen.

/B
 
Jag brukade linda in katten i en badhandduk så jag slapp klorna.

Och innan katten är i handduken ska det med en stressad, ovillig katt som snabbt insett mönstret, jagas, fås rätt på, fångas, hållas fast och tvingas i medicinen ovanpå det. Inte på något sätt enkelt för nån, inkl för just denna katten med andningsproblematik.

Jag förstår att TS ber om hjälp om smidigare vardagsrutiner att ge medicin .🐱

@Babe : frågar precis som @Sol- är det kortison?
tyvärr smakar kortison illa väldigt fort, om det får blötas upp och ligga i fodret/vätska ens en kort stund. Så blanda i vilken annars god mat som helst brukar inte funka på alla katter. Men: du kan prova om katten tex gillar något ”fett” godis som tex smörklick - eller malt! Då löser inte smaken på kortisonet upp sig lika snabbt .
 
Och innan katten är i handduken ska det med en stressad, ovillig katt som snabbt insett mönstret, jagas, fås rätt på, fångas, hållas fast och tvingas i medicinen ovanpå det. Inte på något sätt enkelt för nån, inkl för just denna katten med andningsproblematik.

Jag förstår att TS ber om hjälp om smidigare vardagsrutiner att ge medicin .🐱
Det du beskriver har jag aldrig upplevt.
 
Sedan ang tabletter och vilken medicin : @Sol s fråga vad för tabletter det handlar om är vesäntlig utifrån att vissa ska ges i just tablettform och inte krossas.

Ang illasmakande kortison (prednisolon- samma för både djur och människa) så finns
Prednicortone för djur senare år. Dyrare men smakligare.
 
Du kanske inte haft sådana problem som att medicinera en känsligare katt under längre period ? Då blir vikten av icke stress och bråk ganska stor för många- både katt och matte/husse 😄
Vi hade en katt (läs tiger) som under 3 års tid fick kortison varje eller varannan dag.
För henne och oss blev handduken en trygghet och alla fighter uteblev.
Varför svara att folk kanske inte har haft sådana problem bara för att dom har annan erfarenhet av en metod än vad du har?
 
Tips och råd behövs.
En av mina katter hamnade på djursjukhuset förra helgen, blev kvar i två dygn med andningsbesvär. Diagnosen kronisk bronikt alternativ astma. Behandlar nu med två olika tabletter samt inhalator. Inhalatorn funkar utmärkt, men tabletterna blir svårare och svårare för varje dag som går. Jag är så sönderriven nu. Det är inte enkelt att hålla, peta tablett och få katten att svälja innan jag är helt blodig på händerna. Någon med tips och råd? Skall ringa vet i morgon igen och se om det finns något annat sätt att ge medicinen på. Men jag tar gärna emot tips till morgonmedicinen.

/B

Till min katt som får kortisontabletter och är en katt som absolut inte går att lyfta eller hålla i, har "EasyPill" blivit räddningen. Hon tycker att det är det godaste som finns, men det är det ju förstås inte garanterat att alla katter tycker.
 
Svarar er alla, japp det är cortison plus en antiinflamatorisk medicin han får.
 
Jag har en astmatiker, jag med. Hon gick på kortisontabletter en dryg månad. Dock inte antiinflammatoriska, hennes symptom var relativt "lätta". Hoppas det går bra med din kisse :heart
 

Bifogade filer

  • 20170604_172825.jpg
    20170604_172825.jpg
    154,4 KB · Visningar: 4
Har pratat med veterinären ( lyckades till och med börja gråta under samtalet då jag är så uppgiven över att jag inte lyckas), vi kör cortison via inhalator i stället. Morgon och kväll två puffar. Fick mindre tabletter som jag kan testa med oxså, i morgon skall jag jaga efter Easy pill, finns tydligen på granngården. Gör ett försök till, annars tyckte vet att jag skulle låta bli tabletterna och bara köra inhalatorn.
/B
 
Har pratat med veterinären ( lyckades till och med börja gråta under samtalet då jag är så uppgiven över att jag inte lyckas), vi kör cortison via inhalator i stället. Morgon och kväll två puffar. Fick mindre tabletter som jag kan testa med oxså, i morgon skall jag jaga efter Easy pill, finns tydligen på granngården. Gör ett försök till, annars tyckte vet att jag skulle låta bli tabletterna och bara köra inhalatorn.
/B

prova annars som sagt Prednicortone istället för Prednisolon om ni ska ge tabletter.
Vad är den andra antiinflammatoriska du ska ge som du skrev ? Easy pill är samma koncept som att baka in pillret i något annat smakligt kisse gillar . Om du dessutom då kör ett smakligare kortison är oddsen väldigt goda att medicineringen kan bli helt okomplicerad 😄

Ge inte upp . Det spelar som jag tidigare skrivit om, jättestor roll ang medicinering att matte/husse inte är stressade, och att katten heller inte ska vara det . Det finns goda förutsättningar ang val av medicin och metod osv 😄
 
Senast ändrad:
prova annars som sagt Prednicortone istället för Prednisolon om ni ska ge tabletter.
Vad är den andra antiinflammatoriska du ska ge som du skrev ? Easy pill är samma koncept som att baka in pillret i något annat smakligt kisse gillar . Om du dessutom då kör ett smakligare kortison är oddsen väldigt goda att medicineringen kan bli helt okomplicerad 😄
Det jag har fått utskrivet i tabletter är prednisolon Alternova 5mg och Ronaxan 20 mg. Varför föreslår inte veterinären Prednicortone när jag helt ärligt grät i telefonen över att detta inte funkar?
Tyvärr är denna katten den enda av mina katter som inte är direkt matglad eller mutbar, hade varit 100% lättare om det varit någon av de andra som råkat ut för detta.

/b
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Lime
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 833
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp