bronkit+pollenallergi

A

Amiga

jag har ett gotlandsruss som är 19 år. har ägt honom i 5 år. Han har haft lite hosta hela tiden mem det har funkat med bra hö och spån i boxen. I höstad flyttade jag honom till nytt stall och där blev han sjuk. Han bukandades kraftigt och fick dåligt med luft. Han tålde inte all dålig halm som de andra stod på.( mögel) Han fick mkt medicin, flyttade till ett annat mkt bättre stall. Har haft några återfall, och då fått ventipulmin som fungerat bra. För 4 veckor sen blev han dålig igen. Nu tror vet att han fått pollenallergi. Han bukandas väldigt mycket och när han varit som sämst så piper det om rören och han kämpar verkligen för att få luft. Vet har sprutat honom akut med Bricanyl en gång. Han har i 4 veckor ätit ventipulmin och bricanyl. de sista 4-5 dagarna har han gått ute dygnet runt, innan stod han inne mkt mer. Har försökt att bara ge medicin en gång per dagm men då blir han dålig direkt.
Hur länge tycker ni att man ska hålla på? Han har alltså problem när han står inne på vintern och nu kan han inte vara ute när det är sommar. Är det någon som haft en häst som varit lika sjuk, bukandas och kraftig andnöd??? Vår lilla häst rids mkt lite eftersom barnen växt ur honom. Vi vill bara att han ska ha det bra. Att stå inne själv i stallet på sommaren är inte värdigt tycker jag. Till vintern finns det ett lösdriftsstall som jag ska prova.
Tycker ni att det är dags att fundera på avlivning? medicinen kostar 2000 kr för en månad. Det är för mig ohållbart i längden.
Tacksam för råd och synpunkter.
 
Sv: bronkit+pollenallergi

Ja om inte lösdriftstallet funkar så skulle jag nog valt att avliva :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Vinur
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Egonson_
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 139
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 661
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp