Brorsans sambo har börjat spåra ur.

Det vet jag inte. Men utefter TS agerande i tråden och det som uttryckts här så ställer jag mig tvivlande. TS har tvärtom berättigat både sina åsikter och sin rätt att oavsett få uttrycks dem. Knappast en bra utgångspunkt för ett bra samtalsklimat.
Och ibland kan man ändra sig.

Mitt råd till Ts var att om hon är orolig håll en försiktig kontakt och använd fingertoppskänsla.
 
Oro riskerar ju att göra att man agerar för sin egen skull. För att stilla sin oro. Jag skulle säga att det är ett vanligt fenomen och det är ju uppenbart i det häradet TS rör sig - att för sin egen skull lägga sig i något som stör henne.
Och oro gör att man agerar och bryr sig.
 
Tycker du på riktigt att något av det ts skrivit i tråden tyder på att hon kommer ändra uppfattning om broderns sambo i dagsläget?
Är det något jag har lärt mig så är det att aldrig ta något för givet och att försöka att inte förutsätta något.

Jag ger mitt råd efter mina erfarenheter och det rådet är helt enkelt en försiktig kontakt.
 
Är det något jag har lärt mig så är det att aldrig ta något för givet och att försöka att inte förutsätta något.

Jag ger mitt råd efter mina erfarenheter och det rådet är helt enkelt en försiktig kontakt.

Fast känns rådet relevant att ge till TS? Som uttryckligen sagt att hon bryr sig om djuren, resten skiter hon i. Fast hon anser att broderns sambo borde skaffa sig en försörjning och inte ha djur. Jag läser faktiskt ingenstans hur rosa glasögon jag sätter på mig minsta lilla oro över att brodern far illa.
Så jag förstår vad du menar och var du syftar men det känns som väldigt mycket i fel tråd och på väldigt lösa boliner? Och det är de lösa bolinerna jag vänder mig emot. Det finns inga likhetstecken med att bryta med släkten för att man hamnar i konflikt med dem och att man far illa i sin relation. Och att börja råda och antyda baserat på en oro som TS övht inte ens uttryckt blir.. konstigt.
 
Fast känns rådet relevant att ge till TS? Som uttryckligen sagt att hon bryr sig om djuren, resten skiter hon i. Fast hon anser att broderns sambo borde skaffa sig en försörjning och inte ha djur. Jag läser faktiskt ingenstans hur rosa glasögon jag sätter på mig minsta lilla oro över att brodern far illa.
Så jag förstår vad du menar och var du syftar men det känns som väldigt mycket i fel tråd och på väldigt lösa boliner? Och det är de lösa bolinerna jag vänder mig emot. Det finns inga likhetstecken med att bryta med släkten för att man hamnar i konflikt med dem och att man far illa i sin relation. Och att börja råda och antyda baserat på en oro som TS övht inte ens uttryckt blir.. konstigt.
Det är din tolkning inte min.

Min erfarenhet är dessutom att just isolation är en stark varningssignal.

Dessutom har jag redan i mitt första inlägg skrivit "OM Ts är orolig...."
 
Det finns många sätt att förhålla sig till sina familjemedlemmar. Något som är viktigt att komma ihåg är att inte alla familjer har super-sammanhållning. Man MÅSTE ha rätt att välja bort sin familj och leva sitt eget liv om det är det som känns mest rätt. Och detta utan att syskon och andra släktingar håller på och rotar och lägger sig i.
Själv skulle jag bli mer eller mindre skogstokig om min bror hade börjat ifrågasätta hur vi har valt att leva vårt liv, med våra djur, barn och gård. För det har han verkligen inte med att göra. Och det skulle aldrig falla mig in att ens tänka tanken på att lägga mig i hur han har valt att leva med sin sambo och barn.

Till TS vill jag bara säga som övriga - låt bli att lägga näsan i blöt. Anmäl om djuren far illa, om du VET att det är så och inte bara gissar eller går på hörsägen. Och låt brodern och hans sambo sköta sig själva och leva sitt liv så som de själva önskar.
 
Och du har bestämt något annat.

Är jag orolig för något så kollar jag upp det. Svårare än så är det faktiskt inte.
Hur svårt det är för den eller de som du är orolig för, kan du ju dock inte alltid veta. Det är väl lite det som är problemet här. Det kan ju mycket väl vara till större skada än nytta att du agerar på din oro. Och då är det just din oro du har agerat på, du ville bli lugn själv. Att det var till nackdel för någon annan är bara otur i arbetet, liksom. Det finns anledning till försiktighet, helt enkelt.

TS verkar inte direkt vara orolig för sin bror, men det är ju en annan fråga.
 
Hur svårt det är för den eller de som du är orolig för, kan du ju dock inte alltid veta. Det är väl lite det som är problemet här. Det kan ju mycket väl vara till större skada än nytta att du agerar på din oro. Och då är det just din oro du har agerat på, du ville bli lugn själv. Att det var till nackdel för någon annan är bara otur i arbetet, liksom. Det finns anledning till försiktighet, helt enkelt.

TS verkar inte direkt vara orolig för sin bror, men det är ju en annan fråga.
Skulle någon av mina syskon lägga sig i mitt liv skulle jag kontakta polisen för beskydd.
 
Hur svårt det är för den eller de som du är orolig för, kan du ju dock inte alltid veta. Det är väl lite det som är problemet här. Det kan ju mycket väl vara till större skada än nytta att du agerar på din oro. Och då är det just din oro du har agerat på, du ville bli lugn själv. Att det var till nackdel för någon annan är bara otur i arbetet, liksom. Det finns anledning till försiktighet, helt enkelt.

TS verkar inte direkt vara orolig för sin bror, men det är ju en annan fråga.
Nej jag kan inte veta det är ju därför jag får ta reda på det och jag tar reda på det för att jag är orolig att något är fel.
 
Nej jag kan inte veta det är ju därför jag får ta reda på det och jag tar reda på det för att jag är orolig att något är fel.

Men hur tar man reda på hur någon som inte vill ha kontakt mår, hur mycket ska man kränka personen genom att strunta i personens önskemål?

Om du bytte ut syster/bror mot exflickvän/expojkvän så skulle "oron" och "försöken" att ta reda på hur det är fast personen avsagt sig kontakt rubriceras som stalking...

Som flera sagt - även familj har rätt att betacka sig ens omsorg och kontakt.
 
Men hur tar man reda på hur någon som inte vill ha kontakt mår, hur mycket ska man kränka personen genom att strunta i personens önskemål?

Om du bytte ut syster/bror mot exflickvän/expojkvän så skulle "oron" och "försöken" att ta reda på hur det är fast personen avsagt sig kontakt rubriceras som stalking...

Som flera sagt - även familj har rätt att betacka sig ens omsorg och kontakt.
Men jag har inte skrivit att man skall stalka någon. Det är så typiskt Buke att ta något man skrivit och förvränga och blåsa upp det så till den milda grad att det till slut inte ens är i närheten av det man skrev från början. Förvisso ett intressant fenomen men också mycket tröttsamt.

Jag skrev bla "Man får ha mycket fingertoppskänsla" och "Men det kräver stor försiktighet". Inget om stalking.

Så om man är orolig för någons mående så skall man enligt dig bara strunta i personen för att inte riskera att dom skall känna sig kränkta?

Jag hade en kompis där vi (familj och vänner) var oroliga att hon blev misshandlad. Vi envisades med att hålla kontakten genom åren trots önskan att inte lägga sig i. Det tog några år men till slut så lyckades hon bryta sig loss från förhållandet. Efteråt har hon sagt att hon är väldigt tacksam att vi aldrig gav upp för risken då hade varit stor att hon inte levt idag. Tänk vilken tur att vi gjorde så fel.
 
Så om man är orolig för någons mående så skall man enligt dig bara strunta i personen för att inte riskera att dom skall känna sig kränkta?

Det är en hårfin balansgång. Inte tu tal om saken. För att ignorerar någons önskemål i det fallet blir ju kränkande. Samtidigt kan de ge mycket gott.

Men det gäller att hitta vettiga vägar, finnas men inte synas ungefär. Vetskapen om skyddsnätet, men inte så det slår fel och blir en upprorshandling mot att man finns och vill stötta.
 
Men jag har inte skrivit att man skall stalka någon. Det är så typiskt Buke att ta något man skrivit och förvränga och blåsa upp det så till den milda grad att det till slut inte ens är i närheten av det man skrev från början. Förvisso ett intressant fenomen men också mycket tröttsamt.

Jag skrev bla "Man får ha mycket fingertoppskänsla" och "Men det kräver stor försiktighet". Inget om stalking.

Så om man är orolig för någons mående så skall man enligt dig bara strunta i personen för att inte riskera att dom skall känna sig kränkta?

Jag hade en kompis där vi (familj och vänner) var oroliga att hon blev misshandlad. Vi envisades med att hålla kontakten genom åren trots önskan att inte lägga sig i. Det tog några år men till slut så lyckades hon bryta sig loss från förhållandet. Efteråt har hon sagt att hon är väldigt tacksam att vi aldrig gav upp för risken då hade varit stor att hon inte levt idag. Tänk vilken tur att vi gjorde så fel.

Du ser alltså ingen skillnad på om en person bryter med familjen för att de beter sig som svin mot ens partner eller om en person bryter och förändras på ett oroväckande sätt? Det gör jag. I det första fallet tror jag inte att fingertoppskänsla ens finns att uppbåda för då hade de inte betett sig så illa att någon hade känt behov av att bryta.

Alla familjer är inte rosafluffiga. Endel familjer är trasiga, hatiska, krävande och rent ut sagt vidriga om man inte följer deras sätt att tänka, leva och vara. En sådan familj är inget att hålla i när åskan går. Det är ju jättebra att du har den erfarenheten du har, att familjen alltid är en trygg famn, men kanske ska du försöka inse att det inte är så för alla i alla familjer. För din egen skull.
 
Men jag har inte skrivit att man skall stalka någon. Det är så typiskt Buke att ta något man skrivit och förvränga och blåsa upp det så till den milda grad att det till slut inte ens är i närheten av det man skrev från början. Förvisso ett intressant fenomen men också mycket tröttsamt.

Jag skrev bla "Man får ha mycket fingertoppskänsla" och "Men det kräver stor försiktighet". Inget om stalking.

Så om man är orolig för någons mående så skall man enligt dig bara strunta i personen för att inte riskera att dom skall känna sig kränkta?

Jag hade en kompis där vi (familj och vänner) var oroliga att hon blev misshandlad. Vi envisades med att hålla kontakten genom åren trots önskan att inte lägga sig i. Det tog några år men till slut så lyckades hon bryta sig loss från förhållandet. Efteråt har hon sagt att hon är väldigt tacksam att vi aldrig gav upp för risken då hade varit stor att hon inte levt idag. Tänk vilken tur att vi gjorde så fel.

Jag frågade dig hur mycket du tycker man ska fortsätta höra av sig till någon som avsagt sig kontakt?

Nej du har inte sagt något om stalking. Det gjorde jag. Eftersom jag tycker du rekommenderar ett förhållningssätt som i många andra lägen skulle anses respektlöst och till och med kränkande.

Det ÄR en tunn linje mellan att helt enkelt respektera att en person sagt den inte vill ha kontakt, och att inte släppa en befogad oro och fortsätta höra av sig. Men jag personligen anser du lägger vikten fel. Du lägger den så det räcker att nån är orolig. Jag anser att vilken grund man har för sin oro är avgörande. Som sagt, någon som efter gräl sagt upp en sparsam kontakt är en sak, någon som utan förklaring plötsligt drar sig undan en till dess nära och god kontakt är en annan sak. Men du tycks anse att oro som oro?

Extremt få människor har fingertoppskänslan du talar om dessutom.
 
Du ser alltså ingen skillnad på om en person bryter med familjen för att de beter sig som svin mot ens partner eller om en person bryter och förändras på ett oroväckande sätt? Det gör jag. I det första fallet tror jag inte att fingertoppskänsla ens finns att uppbåda för då hade de inte betett sig så illa att någon hade känt behov av att bryta.

Alla familjer är inte rosafluffiga. Endel familjer är trasiga, hatiska, krävande och rent ut sagt vidriga om man inte följer deras sätt att tänka, leva och vara. En sådan familj är inget att hålla i när åskan går. Det är ju jättebra att du har den erfarenheten du har, att familjen alltid är en trygg famn, men kanske ska du försöka inse att det inte är så för alla i alla familjer. För din egen skull.
Jag har skrivit: "Om Ts är orolig att brodern far illa....."
 

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
9 985
Senast: Extrakonto
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 193
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 077
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 270
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp