Brownie-recept?

Red_Chili

Trådstartare
I en närliggande mataffär går det att köpa underbart goda brownies, men jag vill göra egna! Hittar dock en miljard olika recept, de flesta med usla recensioner och inga verkar ha riktigt sådant slutresultat som jag vill ha.

Finns det någon bukefalist som har receptet på perfekta brownies?

Det jag vill ha är vanlig brownie men med typ chokladöverdrag. I mataffären har de också någon typ av nöt i, tror jag, de är ganska mjuka men supergoda.
 
I en närliggande mataffär går det att köpa underbart goda brownies, men jag vill göra egna! Hittar dock en miljard olika recept, de flesta med usla recensioner och inga verkar ha riktigt sådant slutresultat som jag vill ha.

Finns det någon bukefalist som har receptet på perfekta brownies?

Det jag vill ha är vanlig brownie men med typ chokladöverdrag. I mataffären har de också någon typ av nöt i, tror jag, de är ganska mjuka men supergoda.
Leilas brownie recept är oslagbart i min bok! Ska se om jag hittar det på nätet :D
 
Vilken konsistens som är korrekt för brownies är ju något de lärde tvistar om, och mycket personlig preferens, men jag har ett recept som brukar få mycket beröm när det bjuds på. Det blir ganska kompakta chunky brownies som är lite sega. Det behövs ingen glasyr imo, de är dekadenta ändå. ;)

100 g margarin eller osaltat smör
150 g ljus blockchoklad
2 ägg
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Smält matfett och 100 g blockchoklad i en kastrull på svag värme. Låt svalna lite medan du förbereder resten av smeten. Vispa ihop ägg och socker tills det är pösigt. Tillsätt sedan mjöl, bakpulver, och chokladblandningen. Rör till en jämn och ganska trög smet.

Bred ut smeten i en mindre långpanna, smord och bröad; jag använder riven kokos men det går lika bra med ströbröd om man föredrar det. Hacka resterande 50 g choklad och strö över smeten. Grädda mitt i ugnen i 175°C ca 25-30 minuter, eller tills kakan slutat rinna men fortfarande är lite kladdig i mitten. Låt svalna i kylen och skär i rutor.
 
Den här är helt sjukt jäkla god och blir perfekt varje gång! Så himla gott med choklad och flingsalt. Den blir så kletig så att inget chokladöverdrag behövs, men annars kan man ju ha på det om man vill.
Äter alltid med grädde till och ibland toppar jag med nötter som får rostas med i ugnen.

Brynt smör brownie
200 g brynt smör
4 ägg
4 dl socker
2,5 dl mjöl
2 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 stor nypa havssalt
Sätt ugnen på 175 grader och klä en form 20×30 cm eller 24 cm springform med bakplåtspapper. Bryn 200 gram smör och låt svalna lite medan du blandar de andra ingredienserna i en bunke. Gå i med det brynta smöret och blanda runt till smeten känns glansig. Häll smeten i formen och grädda i cirka 25-30 minuter.
 
Tack för alla tips! Jag måste nog prova samtliga :angel: :d (och kommer det in fler tips i tråden så provar jag dem också)
 
Jag har gjort det som @Emro länkade två gånger nu och den senaste satsen har jag råkat äta upp helt själv:o :d
Lagt på lite flingsalt! Blir bäst om den får stå någon dag i kylen eller att man fryser direkt och tinar vid behov.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp