Brukar alla hästar få vitt vid manken av täcke?

Sryoqwe

Trådstartare
Är det för att täcket inte passar?

Mina har det inte, en av dem är ett fullblod som tävlat i femton år (har nog gått en del med täcke). Får vissa det även om täcket passar?

Kom bara att tänka på det nu, och buke brukar ha koll :)
 
Nej verkligen inte. Om pälsen blir vit har hästen fått rejäla sår/skav/tryck vilket bara sker när täcket har väldigt dålig passform.
Har aldrig varit med om att någon av mina hästar fått vit päls av täcket. Däremot har jag haft en häst som fick vit päls på manken efter att han reste sig och gick över i stallgången med ett rejält skrapsår på manken som följd..
 
Min ena (fullblod) har fått lite vitt på manken, ungefär där manen slutar, och jag har aldrig någonsin sett minsta antydan till skav av täcket där! Han har oftast halvhalstäcken som liksom sitter löst där, men ändå har de vita håren kommit O_o
 
Jag kom på nu att en av vårs shettisar nog har lite vitt där. Det hade han nog när han kom, han har knappr haft täcke hos oss. Den jag känner till som har mest är bygd på ett nog ganska svårt sätt och blir inte så välskött. Men har för mig att jag sett välskötta hästar med det också? Sådana som jag inte tror går med felpassande utrustning.
 
Min ena (fullblod) har fått lite vitt på manken, ungefär där manen slutar, och jag har aldrig någonsin sett minsta antydan till skav av täcket där! Han har oftast halvhalstäcken som liksom sitter löst där, men ändå har de vita håren kommit O_o
Det blir inte tryck på manken när hästen ex betar då?
 
Jag har haft en häst som fick tryck av ett täcke men som andra har skrivit så är det oftast något rejält, i hennes fall blev det vätska under huden så vi fick försiktigt ta bort och tvätta 1cm hud i taget, 10cm totalt. 😔

Jag tror att det i hennes fall berodde på att hon dels var lite känsligare i huden (hade andra hudproblem) och att hon hade mycket man där täcket låg (nordsvensk). Höll manen snaggad där + en bit till efter det och sedan dess hade hon aldrig några problem trots samma täcke.
 
Nja, nä...eller jag vet inte? Har aldrig sett något skav eller ens att päls eller man har sett ruggad eller tilltufsad ut, så jag tror inte det :)
Tänker att pälsen inte behöver se annorlunda ut vid just tryck. Men jag har såklart ingen aning om varför det blev så för just din häst. Har dock väldigt svårt att se att vita fläckar uppkommer utan anledning.
 
Tänker att pälsen inte behöver se annorlunda ut vid just tryck. Men jag har såklart ingen aning om varför det blev så för just din häst. Har dock väldigt svårt att se att vita fläckar uppkommer utan anledning.

Det är ju sant iofs. Men jag har alltid tänkt att de vita håren kommer av "ärr", dvs att det behöver ha varit någon slags hål i huden för att det ska uppkomma. Men det kanske inte är så? På min häst dök de bara upp en dag (inte någon stor fläck, kanske 1x1 cm) :D
 
Det är ju sant iofs. Men jag har alltid tänkt att de vita håren kommer av "ärr", dvs att det behöver ha varit någon slags hål i huden för att det ska uppkomma. Men det kanske inte är så? På min häst dök de bara upp en dag (inte någon stor fläck, kanske 1x1 cm) :D
Det är väl det vanligaste men det kan också vara av tryckskador. Hästar kan ju tex få vita fläckar i sadelläget om de gått med dåligt passande sadel.
 
Tant fick tryck av ett täcke. Märkte ingenting förrän ca 1x4cm hud bara trillade av. Efter det blev den biten vit. Huden trillade av pga trycket varit så högt att blodtillförseln strypts.

En annan häst i stallet har vita hår precis framför manken, där hon kliat upp rejäla sår tidigare. Ser ut som täckesskav men är det inte.
 
Jag tycker täcke kan vara svårt o eländigt ibland. Haft tex halvhalstäcke som skavt av man, täcken som sitter bra när det läggs på men efter en dag i hagen när hästen varit i rörelse inte sitter bra. Så ett tryck kan komma snabbt. Så vi försöker så mycket så möjlig ha dem utan täcke
 
Min ponny har några vita strån vid manken som förmodligen uppkommit av dåligt sittande täcke i hans ungdom. Nu har han välsittande täcken i princip varje dag vintertid, men inga nya märken :)

Min stora har vita märken lite här och där på kroppen, bland annat under sadeln, på rumpan, på halsen... :crazy: I hennes fall beror det på att hon fick som knölar/utslag som en allergisk reaktion på något, vissa av de knölarna blev sår och vissa av såren lämnade vita fläckar efter sig. Inte så kul, ser ju ut som att hon haft extremt dåligt tillpassad utrustning över hela kroppen, men jag vet ju vad det egentligen beror på.
 
Endast en av mina hästar jag haft under åren har haft vitt på manken. Det fick hon efter att hon varit hos en en annan ägare ett par år som envisades med att ha bogskydd under täcket på henne. Hon fick ordentligt skav av bogskyddet uppe på manken (mankammen) och efter det så hade hon vit man där.
Jag själv har också vita hårstrån i en slinga på vänster sida på huvudet. Slog mig ordentligt i en bordskant när jag var liten på det stället och när jag var i tonåren så fick jag en vit slinga på just där jag slagit mig, precis som Anna i Frost (råkar dessutom heta Anna 😉).
 
Är det för att täcket inte passar?

Mina har det inte, en av dem är ett fullblod som tävlat i femton år (har nog gått en del med täcke). Får vissa det även om täcket passar?

Kom bara att tänka på det nu, och buke brukar ha koll :)
Jämför med att det ofta växer ut vita strån på annars mörka ben där det funnit sår eller tryckskador. Jag skulle definitivt se vita strån vid manken som ett tecken på att täcket inte passar ordentligt.
 
Min häst är ordentligt vit på manken, kom med ett ordentlig så på på manken :cry: idag har hästen täcke med kuddar vid manken, samt halvhals och har i min ägo aldrig haft skav på manken.
 
Min häst är ordentligt vit på manken, kom med ett ordentlig så på på manken :cry: idag har hästen täcke med kuddar vid manken, samt halvhals och har i min ägo aldrig haft skav på manken.
15995741228435151276355370380627.jpg
 
Min fick två vita prickar på nosryggen av sin väl tillpassade LUDDgrimma när han gick med den i hagen... kom i princip över en natt.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
823
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
952
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 550
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp