Brukar alla hästar få vitt vid manken av täcke?

Det beror väl på att hårsäckarna blir skadade av tryck, sadel täcke eller var det nu sitter.
Även sår kan ge upphov till vita hår, Pigmenteringen skadas och finns sedan kvar resten av livet. Även om man tycker att utrustningen passar så kan det strypa blodtillförseln till hårsäckarna. Rätt anpassad utrustning samt ha bra täcken att alternera med som byts ofta tycker jag hästarna ska ha rätt till.
 
Min häst hade eksemtäcke i 15 år och fick aldrig några vita fläckar. Däremot fick han en av att han skavde av en stor del av skinnet när han kliade sig energiskt mot en lågt sittande tjock gren i en stor gran. Men det vita försvann efter nåt år för han hade inte den sen . Så livslångt behöver det inte bli.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
953
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 573
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp