Brukar din hund torka sig om munnen efter maten?

Brukar din hund torka sig om munnen efter maten?

  • Ja, alltid! Viktigt att vara ren och fin.

    Röster: 17 34,0%
  • Bara ibland, beroende på mat.

    Röster: 14 28,0%
  • Ibland, men ser inget mönster i när.

    Röster: 5 10,0%
  • Nej, aldrig. Lever glatt som lortgris.

    Röster: 14 28,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    50
Ah, vad roligt att läsa – stora killen är ytterst noga med att bli klappad och 'rapad' när han ätit! Han följer efter och piper om jag missar det, så ibland är det så jag förstår att han ätit. Det började när han var liten, då kom han och stirrade uppfordrande efter maten. Till slut var det nån som föreslog att han kanske ville bli rapad sådär 😄 Sen har han överfört det till att komma till mig även när han druckit, fast då bara för klapp. Han blir jättesur om man försöker passa på att torka hakan lite.

Gjorde lillen det från början eller lärde han sig av gammelgangstern?

Jag gissar att ungdomen tog efter. Gamling är djupt beundrad för sin visdom, och kapacitet att manipulera till sig ben och gottis här hemma. ;)
 
Nuvarande hundar torkar sig inte direkt ofta. De äter inte så att de blir geggiga.
Om de mot förmodan blir det så tvättar de sig oftare med tassarna och tungan.
Har vi mer kattliknande hundar? :confused::laugh:
Typ så har de flesta av mina gjort. De torkar sig mest bara mot mattor/soffa etc om de är blöta.
Låter som att ni kan ha skaffat katt av misstag ja 😄 Whippishen putsar sig ju annars gärna ungefär som katter gör, för att hålla sig och pälsen ren i allmänhet. Sen hostar och harklar han sig så man tror det ska komma hårbollar.
 
Vilken oväntad lättnad det var att läsa den här tråden! Terror torkar sig vilt mot matta och soffa (övergår ofta till rullande och knorrande också). Jag har aldrig sett en hund hålla på så och är nog lite ärrad efter Skrället för jag har funderat på om han håller på att utveckla allergisk-klåda 😳
Tror vissa hundar är mer åliga av naturen och gillar att liksom böka och stöka. Whippishen har haft de här tendenserna från början och förfinar dem i olika tekniker genom åren. Han gillar även att rulla sig i äckligheter 😅
 
Mitt skäggtroll torkar sig aldrig 😁
Han går runt och droppar vatten när han druckit. Äter torrfoder så då blir han inte smutsig, får han något kladdigt är jag beredd med disktrasa 😆
F.ö. en så bedårande ny profilbild att jag inte ens är arg att du bytte.
 
Småblöta golv hos er också då gissar jag 😅 Ni har väl en Whippet också?
Han torkar sig aldrig men har en förmåga att skvätta ut hälften av det han dricker, medan han dricker. Därav står vattenskålen på: en gummimatta som är täckt av en vanlig matta och på den står en bricka med vattenskålen placerad i centrum av brickan :p
Mattan fångar också upp en del av skäggdroppet men inte allt 🙈
 
Nej aldrig, de är heller aldrig grisiga om munnen. Höll på att skriva något om att de är renliga av sig men ångrade mig 10298651_10152605333712150_4808348475182396823_o.jpg
 
Mina äter bara ett par stycken torrfoderbitar åt gången (fri tillgång) så dom blir nog inte så skitiga. Men har sett att dom ibland tvättar sig. :)
 
Vår första hund, en strävhårig vorsteh, gjorde det alltid, ålade med sin vanliga energi med sidan på nosen i mattan och rumpan i vädret. Väldigt sällan någon av våra golden gör det.

Jag får intrycket att det verkar vanligare bland strävhåren?
 
Min lundis gjorde det gott som varje gång, tillsammans med "handtvätt" där han gnuggade munnen med sina framtassar. :D Textilerna gjorde väl inte jobbet nog!
 
Min Tater Tot, Malle, gor det. Han vet inte hur han ska kunna med att ata om han far nagot kladdigt och anser att jag da maste mata honom. Han ater blotmat ... fran sked, men ar inte alls overtygad om att det egentligen ar atbart. Numera ater han en del kott produkter och ben utan att jag haller i, men det kravs mycket noga rengoring runt munnen efter och far han ett kyckling lar eller turkey neck tar det en halv evighet for honom bade att lista ut hur han ska ata det med minsta mojliga kladd och sedan torka sig om munnen.

Ingen annan av mina hundar har torkat sig om munnen ... eller ens fundarat over hur man ater kladdiga saker, vilket kan bero pa att de varit Rottisar och en Golden som alltid varit hungriga.
 
Vår första hund, en strävhårig vorsteh, gjorde det alltid, ålade med sin vanliga energi med sidan på nosen i mattan och rumpan i vädret. Väldigt sällan någon av våra golden gör det.

Jag får intrycket att det verkar vanligare bland strävhåren?
Ja det var det jag också tänkte! Eller, att det borde vara så i alla fall att hundar med skägg mer sannolikt torkar sig. Nu har ju ingen av mina riktigt skägg utan bara tät päls på just hakan, men stora är lite lurvig och kan få blötmat i manen ibland. Ändå är det Whippishen som är supernoggrann med det här.
 

Liknande trådar

Övr. Hund :rofl: "BAD: Detta är en process där människorna blöter ner golv, väggar och dem själva. Du kan hjälpa dem genom att skaka dig...
Svar
7
· Visningar
1 035
Senast: domino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp