Brukar din hund torka sig om munnen efter maten?

Brukar din hund torka sig om munnen efter maten?

  • Ja, alltid! Viktigt att vara ren och fin.

    Röster: 17 34,0%
  • Bara ibland, beroende på mat.

    Röster: 14 28,0%
  • Ibland, men ser inget mönster i när.

    Röster: 5 10,0%
  • Nej, aldrig. Lever glatt som lortgris.

    Röster: 14 28,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    50
Vilken oväntad lättnad det var att läsa den här tråden! Terror torkar sig vilt mot matta och soffa (övergår ofta till rullande och knorrande också). Jag har aldrig sett en hund hålla på så och är nog lite ärrad efter Skrället för jag har funderat på om han håller på att utveckla allergisk-klåda 😳
 
Vilken oväntad lättnad det var att läsa den här tråden! Terror torkar sig vilt mot matta och soffa (övergår ofta till rullande och knorrande också). Jag har aldrig sett en hund hålla på så och är nog lite ärrad efter Skrället för jag har funderat på om han håller på att utveckla allergisk-klåda 😳
På tal om allergi... Jag upptäckte häromdagen att Lily gnagde som sjutton på sina framben och undrade varför, om det kliade av någon konstig anledning och hann börja bli lite orolig. Sedan när hon kom för att sätta sig bredvid mig så upptäckte jag att hennes framben var helt fulla av torkat kladd från tuggbenet hon roat sig med tidigare och det var alltså det kladdet hon försökte få bort :rofl:
 
Ingen av mina hittills åtta hundar jag haft genom livet har torkat sig om munnen?

Torsten kan gnugga nosen frenetiskt ibland. Men det beror alltid på att han luktat på nåt underligt. Som rengöringsmedel, handsprit etc. Som om han försöker gnugga bort lukten.
 
2 av 3 skägg torkar sig efter maten men främst om maten innehåller blötmat eller matrester. Ingen torkar sig tyvärr efter enbart vattendrickande :grin:
 
Ammo torkar sig ofta efter att ha käkat köttben och sådär men inte efter att ha ätit vanliga maten (om han inte är gasad). Torka sig är alltså att åla runt som en galning i min säng. Tror det är genetiskt för har för mig att halvbrorsan som @Lilla-S gör också ålar rundor.
Haha jaa måste vara ngn knäpp i deras familjelinjer ;) Lusse är också en riktig ål emellanåt, mkt viktigt 😂 att åla runt på mattor, sängen, soffa eller bädd är livet efter man har druckit vatten eller är nybadad. Dock inte lika uppskattat av mig när han bökar runt i sofforna som ett och annat vildsvin. :D
 
Whippishen går konsekvent iväg efter han har ätit sin mat och torkar sig noggrant om munnen genom att gnida sig mot valfria hemtextilier, mjuka möbler eller gräsmattan.

Stora killen däremot vill inte ens att jag hjälper honom, utan springer glatt runt med matrester i skägget och droppande haka.

Hur ser det ut hos dig? Vad har dina hundar för vanor och preferenser?
Nuvarande hundar torkar sig inte direkt ofta. De äter inte så att de blir geggiga.
Om de mot förmodan blir det så tvättar de sig oftare med tassarna och tungan.
Har vi mer kattliknande hundar? :confused::laugh:
Typ så har de flesta av mina gjort. De torkar sig mest bara mot mattor/soffa etc om de är blöta.
 
Min labbe slickar sig runt munnen men torkar inte av sig på saker. Så ingen lortgris ;) men det var det alternativet som var närmast.
 
Min russell springer och ”puttar på” med bakbenen, ligger ner med framdelen och drar samtidigt nosen i olika vinklar mot en stor fluffig matta. Detta görs när han när han ätit färskfoder eller tex fått ”diska” ur någon burk, inte när han ätit torrfoder.
 
Leffe tar mattan eller soffan 9/10 gånger, även om man är en liten gris så ska man va ren om munnen :D

Tidigare hundar har inte torkat av sig på något. Plyma (Schäferblandis) kom smackandes och smaskandes och slickade sig om munnen. Hon skulle visa att hon hade ätit. Ibland en liten rapport åxå. Lillis (pudel)satt och tvättade sig som en katt. Hundar innan dom minns jag inte.
 
Terriern gör det men hon har skägg, så förståeligt.
Däremot gör bc'n det också vilket jag tycker är mer lustigt.
Kan ju bero på att "stora syster" gör det.
 
Haha jaa måste vara ngn knäpp i deras familjelinjer ;) Lusse är också en riktig ål emellanåt, mkt viktigt 😂 att åla runt på mattor, sängen, soffa eller bädd är livet efter man har druckit vatten eller är nybadad. Dock inte lika uppskattat av mig när han bökar runt i sofforna som ett och annat vildsvin. :D
Haha, nej jag hittar soffkuddar eller mina egna kuddar liggandes på golvet flera meter från där de ska vara ibland efter att Ammo ålat och bökat.
 
Japp. men bara efter att han fått något extra gott/kladdigt. Inte om han vara fått sitt vanlig torrfoder

Om jag däremot blandar i färskfoder, eller ger honom att nästan tomt smörpaket som han fåt slicka ut, då ska munnen gnidas och torkas på mattan eller gräset
 
Min russell springer och ”puttar på” med bakbenen, ligger ner med framdelen och drar samtidigt nosen i olika vinklar mot en stor fluffig matta. Detta görs när han när han ätit färskfoder eller tex fått ”diska” ur någon burk, inte när han ätit torrfoder.
Underbar teknik! 10/10 😄
 
Whippishen går konsekvent iväg efter han har ätit sin mat och torkar sig noggrant om munnen genom att gnida sig mot valfria hemtextilier, mjuka möbler eller gräsmattan.

Stora killen däremot vill inte ens att jag hjälper honom, utan springer glatt runt med matrester i skägget och droppande haka.

Hur ser det ut hos dig? Vad har dina hundar för vanor och preferenser?


Det är noga med båda herrarna att komma till matte efter maten, få en klapp, rapa, och sen torka nosen emot närmsta tyg. Det kan vara mattes ben, mattan, eller soffan. Vad som råkar vara närmast.

Först kommer lillgangster som äter fortast, sedan kommer gammelgangster. Samma rutin.
 
Det är noga med båda herrarna att komma till matte efter maten, få en klapp, rapa, och sen torka nosen emot närmsta tyg. Det kan vara mattes ben, mattan, eller soffan. Vad som råkar vara närmast.

Först kommer lillgangster som äter fortast, sedan kommer gammelgangster. Samma rutin.
Ah, vad roligt att läsa – stora killen är ytterst noga med att bli klappad och 'rapad' när han ätit! Han följer efter och piper om jag missar det, så ibland är det så jag förstår att han ätit. Det började när han var liten, då kom han och stirrade uppfordrande efter maten. Till slut var det nån som föreslog att han kanske ville bli rapad sådär 😄 Sen har han överfört det till att komma till mig även när han druckit, fast då bara för klapp. Han blir jättesur om man försöker passa på att torka hakan lite.

Gjorde lillen det från början eller lärde han sig av gammelgangstern?
 

Liknande trådar

Övr. Hund :rofl: "BAD: Detta är en process där människorna blöter ner golv, väggar och dem själva. Du kan hjälpa dem genom att skaka dig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Senast: domino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp