Brukar ni få tandsten?

Brukar ni få tandsten?

  • Ja

    Röster: 41 68,3%
  • Nej

    Röster: 19 31,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    60
  • Omröstning stängd .

Rosett

Trådstartare
Undrar hur vanligt det är med tandsten.
Jag har aldrig haft det, är 37 år om det kan ha någon betydelse.

:D
 
Fick massor förr, men sedan jag började använda tandtråd varje dag får jag typ ingenting. Tandtråd är bra grejer! :up:
 
Var hos tandläkaren för några veckor sen, första gången på 4-5 år.. Tandläkaren skrapade bort pyttelite på en tand bara :)
Tackar min eltandborste för detta, både tandkött och tänder känns fräschare och friskare sen jag bytte! :up:
 
Borstar, borstar extra vid problemområdet, kör tandtråd, små mellanrumsborstar eller vad den heter, och så en lite större i en glugg... Kort och gott en lång jävla procedur jämt. Får lik förbannat en massa tandsten på ett specifikt område i käften. Skitirriterande! :down:
 
Det är salivets sammansättning som påverkar hur mycket tandsten man får, därav att det går att borsta sig till fördärvelse och ändå få!
 
Jag får jättemycket tandsten, däremot får jag typ aldrig hål i tänderna.
Borde använda tandtråd flitigare men har jättesvårt att få till rutinerna..
 
Jag får jättemycket tandsten, däremot får jag typ aldrig hål i tänderna.
Borde använda tandtråd flitigare men har jättesvårt att få till rutinerna..
Samma här. Tandsten verkar var ett släktdrag. Tandtråden klarar jag inte av, mellanrumsborstar är för dyra, så jag håller mig till tandstickor. Använder eltandborste.
 
Jag brukar få lite tandsten under metalltråden jag har på insidan av underkäken. Putsar av det när jag går till tandläkaren var 18:e månad. Under tråden går det inte att göra rent ordentligt så det är inte mycket att gnälla om. Tråden är en rest från min tid med tandställning och den har suttit där i typ 12-13 år. Det är sjukt bra för det skyddar tänderna från skador av tungpiercingen :p
Har däremot aldrig haft hål.
 
Precis som någon skrev så har det med salivens sammansättning att göra. För egen del har jag rätt stora problem med tandsten, eller som tandhygienisten uttryckte det "Håller du inte munnen kliniskt ren så kommer du att tappa tänderna. På den positiva sidan så är du immun mot karies". Själv tycker jag väl håliga tänder låter bättre än inga tänder alls men sån tur har man visst inte :down:

Summan blir daglig användning av eltandborste, tandtråd och mellanrumsborstar samt besök hos tandhygienst var sjätte månad.
 
Nej. Snart 32 år. Aldrig haft vare sig tandsten eller hål.

Min äldre bror har tandsten men heller aldrig haft hål.
 
Jag har aldrig haft tandsten, vet knappt hur det ser ut.
Gul beläggning, jag kan se min tandsten om jag gapar stort framför spegeln. Återkommer mellan framtänderna i underkäken. Jag har heller inte haft hål i tänderna och enligt tandläkaren lär det inte bli heller om jag inte byter kostvanor. Är det tack vare flourtanten?
 
Aldrig haft hål, men har tandsten på ett par ställen på insidan av tänderna. Det har blivit avsevärt mycket bättre sen jag bytte till eltandborste
 
27 år, aldrig haft några tandproblem. Eller ja, sanning med modifikation. En avslagen framtand och en liten inflammation som inte krävde behandling när visdomständerna kom fram.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 343
Senast: cili
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 458
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag har ätit minipiller i flera år för att ta bort mensen eftersom jag inte klarar av att ha mens. Det ger mig en fruktansvärd ångest...
Svar
9
· Visningar
611
Senast: MissFideli
·
Tjatter Jag köpte en kanna på loppis för några år sen. Köpte den för att mönstret gör mig glad. Jag har undrat hur gammal den är och var den...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp