Brukar ni ha täcke på era föl?

eldkyss

Trådstartare
I vilka situationer använder ni täcke på era föl? Har ett sto som ska föla vilken dag som helst och har inte tänkt så långt just kring täcke när de gäller fölet? Hur känsliga är dom? Ingen av våra andra hästar är individer med behov av täcke men ja tänkte om föl är extra känsliga?
 
Fölpälsen är gjord för att klara alla väder bättre än vuxna hästars päls. Enda jag skulle varit bekymrad för är om fölet föds utomhus i minusgrader eller regn/dimma, då skulle jag tagit in mor och föl tills fölets päls torkat efter födseln.
 
Jag kan under en period på sommaren ha stora problem med bromsar. De gör hästarna helt tokiga och jag har då flugtäcken på hästarna. Då har jag ett litet bommullstäcke i fölstorlek som jag använder under dagen vid behov.
 
Jag skulle ev kunna tänka mig täcke på ett sjukt föl, där veterinären rekommenderade det som ett led i behandlingen.

Annars brukar jag börja med täcke när hästen ska hållas ren inför träning dvs 5 års ålder. Givetvis har de fått testa täcke innan dess, men inte haft det regelbundet.

Min förra unghingst fick ha täcke regniga dagar som ettåring, då han var väldigt tunn och behövde all energi till att växa och gå upp i vikt. Men det var främst när jag själv eller någon granne var hemma, så vi hade koll att han inte trasslade in sig.
 
Jag har redan tappat räkningen på hur många föl jag har haft men jag vet att det är mer än 40 i alla fall. De enda gångerna som jag använt täcke på föl har varit när fölet av någon anledning varit försvagat eller mer riktigt svagt så att det har haft svårt att hålla sin kroppsvärme. Men det har handlat om några timmar eller någon dag tills fölet blivit starkare. Friska föl klarar sig utmärkt utan täcke.
 
Aldrig täcken på föl - men: de ska inte hellre bli kalla och blöta!

Särskilt första 2-3 veckorna är fölen mkt känsliga och får absolut inte frysa. Om det regnar måste dom ha en torr ligghall (se till att fölet faktiskt använder den och att inte stoet går för långt undan) eller så får man ta in dom så fölet får torrka upp och vila ifall det regnar mera än någon tillfällig skur.

(Möjligt att kallblodiga raser tål mera, min erfarenhet är av varmblodiga hästar)

Lite allmen fundering, inte specielt riktat till TS:
Att ha föl kräver lite mer/annat än vuxna hästar, de som använder täcken till föl verkar inte ha insett det... Lixom mycket enklare att slänga på ungen ett täcke än att bygga en ligghall.... :meh:
 
Aldrig täcken på föl - men: de ska inte hellre bli kalla och blöta!

Särskilt första 2-3 veckorna är fölen mkt känsliga och får absolut inte frysa. Om det regnar måste dom ha en torr ligghall (se till att fölet faktiskt använder den och att inte stoet går för långt undan) eller så får man ta in dom så fölet får torrka upp och vila ifall det regnar mera än någon tillfällig skur.

(Möjligt att kallblodiga raser tål mera, min erfarenhet är av varmblodiga hästar)

Lite allmen fundering, inte specielt riktat till TS:
Att ha föl kräver lite mer/annat än vuxna hästar, de som använder täcken till föl verkar inte ha insett det... Lixom mycket enklare att slänga på ungen ett täcke än att bygga en ligghall.... :meh:

Det kan ju vara så att man inte får bygga på den hagmark man förfogar över tex. Allt folk inte gör beror inte på att dom är lata...
 
men då kanske de inte ska ha föl om det inte finns möjligheterna förse sto och föl med vad de kräver. Det finns skyldigheter också i livet och att skapa ett föl.

Det finns nyanser av allt, men det är förstås lättare att bara dissa rakt av.

Vissa anser att det krävs 5 ha kuperad mark för att hålla en häst, andra att det räcker m rasthage. De flesta försöker faktiskt göra så gott det kan och om det innebär att lägga täcke på ett föl några timmar så.... Fölet kan vara planerat att åka iväg på lösdrift när det blivit avvant osv, men det är som sagt enklare att tycka att folk är lata idioter.

Men tack för påminnelsen om varför jag i princip aldrig är på Buke nuförtiden.
 
Det finns nyanser av allt, men det är förstås lättare att bara dissa rakt av.

Vissa anser att det krävs 5 ha kuperad mark för att hålla en häst, andra att det räcker m rasthage. De flesta försöker faktiskt göra så gott det kan och om det innebär att lägga täcke på ett föl några timmar så.... Fölet kan vara planerat att åka iväg på lösdrift när det blivit avvant osv, men det är som sagt enklare att tycka att folk är lata idioter.

Men tack för påminnelsen om varför jag i princip aldrig är på Buke nuförtiden.

Visst finns det nyanser av allt. Lata idioter finns det liksom okunniga som inte vet bättre. Sen finns det massor av kunniga som ger vettiga råd som inte tas emot av de som anser att de kan och vet allt.

Jag är övertygad om att de uppfödare som har stor rutin och erfarenhet inte rekommenderar täcke till friska föl.

Jag håller för övrigt om att det finns ett ansvar när man tar föl att verkligen se till att ge det bra förutsättningar ibland räcker det inte att göra så gott man kan om det innebär små rasthagar utan skydd och kompisar men täcke på bara för att...
 
Det finns nyanser av allt, men det är förstås lättare att bara dissa rakt av.

Vissa anser att det krävs 5 ha kuperad mark för att hålla en häst, andra att det räcker m rasthage. De flesta försöker faktiskt göra så gott det kan och om det innebär att lägga täcke på ett föl några timmar så.... Fölet kan vara planerat att åka iväg på lösdrift när det blivit avvant osv, men det är som sagt enklare att tycka att folk är lata idioter.

Men tack för påminnelsen om varför jag i princip aldrig är på Buke nuförtiden.
Fast vad är ditt problem? Alla arbetar på och vill väl ha de bästa möjligheterna för sina hästar och naturligtvis föl.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 113
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp