Brukshund i pocketformat

A

Appolonia

Har här på forumet läst att det tyvärr är många som fått en väldigt negativ bild utav rasen dvärgpinscher. Jag håller med om att en del dvärgpinschrar inte är bra mental. Tyvärr avlar en del uppfödare endast på exteriören, vilket är katastrof!:cry:

Jag har förut fött upp både schäfer och rottweiler, men har nu gått över till dvärgpinscher. Och jag kan då säga att mina dvärgpinschrar är som små brukshundar. Jag gör MH med mina hundar, vilket de klarar med bravur. De är glada, sociala, skottfasta och ar inga kvarstående rädslor. De har ett bättre MH-resultat än många brukshundar. Min ena tik var jag på väg att utbilda till räddningshund. Tyvärr stöp det på mitt hälsotillstånd, så jag kunde inte fullborda utbildningen pga det. Hunden klarade det galant, så det stöp inte på henne!

En bra dvärgpinscher, är en toppenfin allroundhund! Det finns nästan inga begränsningar på vad man kan göra med dem. Dessutom är det en frisk och sund ras.

Skeptiker till rasen är mer än välkomna att träffa mina hundar. Jag lovar att ni kommer att få en helt annan syn på rasen.:)

Eller vad säger du, Ambra?:banana:
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Hm, lite nyfiken på vem du är som känner Ambra? Sundsvallsbo?
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Tyvärr avlar en del uppfödare endast på exteriören, vilket är katastrof!:cry:


Jag skulle säga att många uppfödare avlar på skit, både mentalt och exteriört.

När det gäller små hundar (och privatpersonen utan kennelnamn som ägare) verkar det vanliga tänket vara ungefär såhär:

"Hon är så snäll med barnen, även om hon säger ifrån till främlingar och andra hundar ordentligt, men det visar ju bara att det är en tuff liten hund! Duktig på att vakta huset är hon också, vi bara måste föra dessa tuffa småhundsgener vidare..."

När det gäller reggade uppfödare tror jag inte att det är riktigt lika illa, men mycket hemmablindhet förekommer absolut! Tror många tänker att bara för att pappan eller mamman till hunden var bra, så är nog den här värd att avlas på även om hunden ifråga inte alls uppfyller kraven på en trevlig och rastypisk dp.

Om alla inte "ville bidra" med en kull från sin tik eller hane bara för att den är liten och tuff, eller har bra linjer bakåt så skulle dp:ns rykte förbättras massor!
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jag förstår inte riktigt syftet med den här tråden? Klappa sig själv på axeln och framhäva sin avel?
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Ungefär. Dessutom ser jag inte hur enstaka bra hundar ändrar en hel ras. Det vore väl katastrof om man räkade träffa just dessa enstaka hundar, och sen köpte en sämre i tron att alla är sådana.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jättebra att du har brukshundar i bagaget. Jag tror inte att det enda felet ligger i hundarna och aveln utan är en kombination att de som köper dessa DP inte fattar vad de får i kopplet. För många behandlar dem som om de vore små rädda stackare som måste skyddas och bäras omkring. Deras självförtroende växer och snart har de tagit över allt och alla och börjar bete sig därefter. Jag har inte hört talas om någon annan ras som med automatik får en munkorg på sig eller t o m vägrats tid hos veterinären! DP är och ska vara en tuff hund men måste också dresseras därefter.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Ungefär så har jag förstådd det åxo, är man seriös med sin avel så verkar man inom sin rasklubb.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Men generellt så är inte dvärgpinchern en så bra ras mentalt iaf och det är den generella bilden som är det man brukar beskriva. Bara för att det finns enstaka JRT som är väldigt följsamma så är inte rasen JRT följsam.

Jag blev lite nyfiken på vilken kennel du hade så drog kanske förhastade slutsatser från din annons. Är det din kennel så förstår jag inte hur du kan säga "brukshund" det är ju i princip inga andra meriter än utställning på avelsdjuren om man kollar på avelsdata och MH:na var i flera fall inte så imponerande (ex 5: or på rädsla och 3: or i skott) och inte alla hade gått MH och nån hade avbrutit...

Men det kanske inte är din kennel hunden på din annons kommer ifrån :)
Isåfall kan du bortse från allt i inlägget såklart och min slutsats var förhastad.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jag förstår inte riktigt syftet med den här tråden? Klappa sig själv på axeln och framhäva sin avel?

Men är det inte bra att nån bryter sig mot mängden i denna hysteriaveln som pågår...Dp för mig är helt hysteriska gummibollar, halvt galna och aggressiva...tur nån avlar på annat än utseende.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Säger hon iallafall. Tyvärr spårar ofta såna här trådar ur. Någon säger att hundarna minsann gåt MH, någon annan hittar rsultatet som oftast är katastrofala, den första kontrar med att hon ju bara sa att de hade genomfört MH osv..
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Ingen av mina är hysteriska eller knepiga i sättet.. :o
Men å andra sidan avlar jag inte på utställningsmeriter heller..
Men jag förstår precis vad du menar, har bekanta med rejält störda hundar faktiskt.. En Dp på några kilo skall vara en god sällskapshund, inte hugga mattes gäster, göra utfall mot andra hundar, inte gå o ha lösa osv..


Mina är faktiskt jäkligt trevliga hundar och det kan alla som träffat dom intyga.
Om det beror på mig eller att jag faktiskt är noga med temperament, vet jag inte men spelar ingen roll, alla från mig fungerar alldeles ypperligt i vardagen.


Säger som jag har sagt tidigare, är det någon som vill träffa mig och mina hundar är ni hjärtligt välkomna!
Jag befinner mig i Småland och Skåne och stannar gärna till på vägen om någon vill ha besök av mig och mina fyrbenta.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Säger hon iallafall. Tyvärr spårar ofta såna här trådar ur. Någon säger att hundarna minsann gåt MH, någon annan hittar rsultatet som oftast är katastrofala, den första kontrar med att hon ju bara sa att de hade genomfört MH osv..

HAHA Nog helt sant. :D

Sen vad är ett bra MH?
Ska de ha samma som Schäfer?

Strunt samma, bara nyfiken igen, då det ju är en ras som ligger mig varmt om hjärtat.
Sen har ju jag lite åsikter om MH som nog inte alla håller med om.
För jag anser fortfarande att ett MH kan vara fruktansvärt missvisande om man inte själv varit med på plats och sett allting samt känner hunden.
Bara siffror på ett papper..
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Nej, givetvis inte samma som schäfer, men om man inleder med att jämföra DP med brukshundar så bör det ju vara åt det hållet. Jag vet inte en enda ras som ska ha problem med stora rädslor, dåliga avreaktioner och extrem ljudkänslighet.

Tycker man inte att ett MH berättar något om hunden ska man givetvis inte ta upp precis MH när man beskriver sina hundar.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Och jag tror jag sett MHt på hundarna. Båda är i så fall skottfasta. Men inget gripande, ingen dragkamp, en del rädslebitar, mindre nyfikenhet. Så vad var det som var så bra?
 
Sv: Brukshund i pocketformat

jag tycker Dp'n är en fin hund egentligen ( har ju en dsg och dom är ju ganska lika generellt typen alltså) Men dp'n är ju så hysterisk. Så alla som har bra hundar mentalt är ju kanon tycker jag.
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Kan du inte lägga ut lite resultat o berätta vad det är för hundar du har?

Om du är aktiv inom tävlings och utställningssammanhang så har vi säkert träffats.

Har själv dp och ställer och tävlar lydnad, och ska väl försöka starta apellen nästa år:)
 
Sv: Brukshund i pocketformat

Jag kände bara att jag ville försvara rasen, ingenting annat. Tyckte att jag läste så många inlägg här om dåliga dvärgpinschrar, så jag ville bara belysa att det finns många, inte bara mina, som ÄR bra mentalt. Att det finns uppfödare (inte bara jag), som satsar på mentaliteten i första hand.
Och ingen skulle vara gladare än jag, om vi lyckas omvända någon (om så bara en) dvärgpinscheranti här.:)
Var själv skeptisk till DP förr, men har fått en helt annan uppfattning sedan jag själv skaffade rasen.

Jag ÄR med och verkar i rasklubben. Var bl a med och ordnade MH här i Sundsvall.

Mina hundar är skottfasta (1:or), och har inga kvarstående rädslor varken på MH:t eler annars. Gripande och dragkamp däremot är det mycket, mycket sällan man ser hos någon dvärgpinscher. Den minsta jag har, har det. Henne har jag dock inte gjort MH på ännu. Kommer att göra det nästa år.

Tänker inte sjunka så lågt att jag tänker medverka i någon pajkastning på den här tråden. Utan, som jag sa, så är mitt enda syfte att försvara rasen.

Jodå, Jag är Sundsvallsbo, och känner Ambra väl.:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 905
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp