Brukshund utan träning?

Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner att det vore skönt att få bolla lite funderingar, kommer självklart prata med de som känner oss väl (uppfödare tex) men buke brukar vara bra i detta också!

Elvis är en 3 år gammal australian shepherd. Jag köpte honom för att fortsätta med mitt (då) stora intresse för hundar och träning. Hade ju sen innan Ila, en omplacering i samma ras. Han har uppfyllt alla mina förhoppningar och är verkligen en toppenfin brukshund, han har väldigt mycket driv och fina egenskaper för hundsport.

Problemet är väl att under dessa tre år har livet förändrats och jag börjar inse att mitt intresse för hundsport har minskat mer och mer. Jag har tränat ganska begränsat de senaste kanske 2 åren, har då alltid haft en massa "ursäkter" för att förklara att jag inte tränat mer. Jag har tänkt att det beror på att jag haft mycket på jobbet, att jag bytte jobb, att jag separerade osv osv. Har tänkt att min minskade motivation är en tillfällig svacka som jag kommer komma upp från igen och fortsätta som förut.
Det finns inga ursäkter kvar längre, jag har tid och ork till hundträning men jag har inte lust. Jag har upprepade gånger försökt kicka igång i tanken att det bara är motigt att komma igång men nä. Det hjälper inte. Någonstans börjar jag inse att jag inte tycker att det är kul längre.

Jag ÄLSKAR min hund. Han är helt underbar och jag trivs jättebra med vår vårdag (som mest handlar om promenader och mys i soffan). Elvis är en så pass väl balanserad brukshund att han fixar det här jättefint. Han blir inte stressad eller liknande utan man kan som mest märka lite "myror i brallan".
Jag tänker att Elvis mår bra i vårt liv, men jag kan inte släppa tanken på att han skulle må ännu bättre om han fick träna. Vart drar man gränsen för när det inte längre är schysst mot hunden?
Är det ok att låta en ung brukshund leva ett sällskapsliv?
Eller borde jag fundera på omplacering? Det gör så jävla ont att bara tänka tanken :cry:

Hoppas på lite hjälp i mina tankar här!

Jag skaffade en jaktlabbevalp när jag var sjuk, tanken var att jag skulle hinna bli frisk innan han skulle behöva mer krävande träning/motion. Nu, två år senare är jag fortfarande sjuk... Hunden lever med andra ord som sällskapshund och motionsällskap. Och lite som jourhavande medmänniska typ ;) Hunden är nöjd och glad, visst skulle han i en perfekt värld haft en frisk matte som orkat motionera och aktivera mer, men det är ju liksom ingenting han mår dåligt av nu. :) Så, hade jag varit du, och hunden verkar må bra, så hade jag behållit.
 
Jag skulle säga att det beror helt och hållet på hur mycket driv det finns i hunden. För de allra flesta hundarna, absolut. För ett flertal hundar blir det dock mycket svårt att göra något tillfredsställande utan att satsa på det ordentligt (lägga ner tid och energi på att träna rejält).

De hundar som har kapacitet att gå långt(!) i vissa specifika hundsporter har det inte bara för att "de råkar tycka att det är kul", de behöver rejäla mentala utmaningar varje dag. Utmanas de inte så blir de inte så roliga att hålla på med, och det är nog mycket svårt att ge dessa hundar något utmanande om det inte är uppstyrd och planerad träning.

Jag håller nog med dig helt och hållet egentligen. Förutom att jag inte ser varför det just måste vara träning inför tävling inom en särskild hundsport för att hunden ska kunna få "rejäla mentala utmaningar varje dag". Det kan ju även bli tvärtom, ägaren ställer så stora krav på sig och hunden att det hela går i stöpet pga stress och oro, istället för att fokus hamnar på att man faktiskt ska utföra uppgifter för att det är roligt, och ger en mental utmaning som du säger.
Ja jag har hittat ett nytt hem, han ska dit och så ska vi se så allt funkar bra.

Helt medveten om det, jag har haft brukshund i flera år och har bra koll på hur mkt som behövs.
I mitt fall hjälper det dock inte, det är inte att jag tröttnat på tävling som är problemet.

Tycker du gör rätt som tänker på hunden och inte bara rent själviskt (även om man ska få tänka på sig själv å!). Starkt tycker jag.
 
Jag håller nog med dig helt och hållet egentligen. Förutom att jag inte ser varför det just måste vara träning inför tävling inom en särskild hundsport för att hunden ska kunna få "rejäla mentala utmaningar varje dag". Det kan ju även bli tvärtom, ägaren ställer så stora krav på sig och hunden att det hela går i stöpet pga stress och oro, istället för att fokus hamnar på att man faktiskt ska utföra uppgifter för att det är roligt, och ger en mental utmaning som du säger.


Tycker du gör rätt som tänker på hunden och inte bara rent själviskt (även om man ska få tänka på sig själv å!). Starkt tycker jag.

Fast det är ju ingen som sagt att TS måste träna just inför tävling?

Stressen som TS har över träningen är väl som jag förstod det från att hunden helt enkelt inte får någon, inte för att hen måste klättra i klasserna och är stressad för att tävlandet inte funkar.

Spår och olika sökuppgifter behöver ju inte alls vara tävlingsinriktat. Men det är nog ganska nödvändigt för en brukshund att få jobba med iaf nosen på ett mer målinriktat vis.

Jag hoppas verkligen det löser sig bra för dig och hunden TS :heart
 
Jag håller nog med dig helt och hållet egentligen. Förutom att jag inte ser varför det just måste vara träning inför tävling inom en särskild hundsport för att hunden ska kunna få "rejäla mentala utmaningar varje dag". Det kan ju även bli tvärtom, ägaren ställer så stora krav på sig och hunden att det hela går i stöpet pga stress och oro, istället för att fokus hamnar på att man faktiskt ska utföra uppgifter för att det är roligt, och ger en mental utmaning som du säger.


Tycker du gör rätt som tänker på hunden och inte bara rent själviskt (även om man ska få tänka på sig själv å!). Starkt tycker jag.
Jag kan inte minnas att jag nämnt tävling en enda gång?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 432
Senast: Lingon
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 434
Senast: Kraxa
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp