Brukshund utan träning?

Jag tänker som Killaloe, kolla om det finns någon som är intresserad av att träna med hunden ett par gånger i veckan, om det är en möjlig lösning. Lär ju finnas hur många som helst som har intresset, men som har heltidsjobb eller liknande och därför inte har möjlighet att ha hund på heltid. Även t.ex ambitiösa ungdomar utan möjlighet att ha egen hund, jag tror absolut inte det är omöjligt att hitta. Om inte annat är det väl värt att kolla upp saken innan du omplacerar.
 
Tycker som @Miao att du ska omplacera. Prata med uppfödaren och ta det därifrån.
Om Elvis är en såpass bra hund som du säger så borde han komma till en ägare som kan ta tillvara på hans potential.
 
Senast ändrad:
Tycker som @Miao att du ska omplacera. Prata med uppfödaren och ta det därifrån.
Om Elvis är en såpass bra hund som du säger så borde han komma till en ägare som kan ta tillvara på hans potensial.
Jag har försökt tänka bort potentialdelen.. Ger mig bara prestationsångest om jag ska blanda in sånt också.. Tänker att hundar inte värderar om deras potential tas tillvara på eller ej.. Däremot tänker jag desto mer kring om han skulle kunna må bättre hos någon annan..

Har i alla fall pratat med uppfödaren nu. Världens bästa som stöttar oavsett hur jag väljer att göra.
Vi får se hur det blir, är ju ingen panik utan nu försöker jag landa lite i det här för att känna efter ordentligt..
 
Jag tänker som Killaloe, kolla om det finns någon som är intresserad av att träna med hunden ett par gånger i veckan, om det är en möjlig lösning. Lär ju finnas hur många som helst som har intresset, men som har heltidsjobb eller liknande och därför inte har möjlighet att ha hund på heltid. Även t.ex ambitiösa ungdomar utan möjlighet att ha egen hund, jag tror absolut inte det är omöjligt att hitta. Om inte annat är det väl värt att kolla upp saken innan du omplacerar.
Nja jag vet inte, om det skulle dyka upp någon sådan människa i processen så kanske. Men jag vill inte typ annonsera eller liknande om det i alla fall.
 
Du skulle ju kunna lägga ut lite trådar på din lokala brukshundsklubb?
Jag tror att jag hade vetat om det fanns någon sådan person där.. Jag är/har varit väldigt aktiv på vår klubb och många vet att jag numera inte tränar så mkt som jag skulle vilja..
Och framförallt så känns det som en väldigt kortsiktig lösning. Kommer den personen vilja träna m Elvis i många år framöver? Känns inte så troligt..
 
Men du tror inte att det kan vara så att du faktiskt är i en svacka och att ditt intresse kan komma tillbaka?

Du kanske bara behöver avlastning? Av vad jag läst här inne i forumet verkar ni ju vara ett toppenbra team. Hur länge har du känt så här? (om du vill svara) :)
 
Men du tror inte att det kan vara så att du faktiskt är i en svacka och att ditt intresse kan komma tillbaka?

Du kanske bara behöver avlastning? Av vad jag läst här inne i forumet verkar ni ju vara ett toppenbra team. Hur länge har du känt så här? (om du vill svara) :)
När jag tänker tillbaka så har nog intresset minskat de senaste 1-2 åren men då har jag tänkt att det varit tillfälliga svackor pga yttre omständigheter. Får börja inse att det är mer än en svacka :(
 
Jag tycker det är jättestarkt av dig som faktiskt tar denna diskussion med dig själv. Det är inte många människor med hundar utan 'problembeteenden' som kan föreställa sig vilket liv hunden egentligen skulle mått bättre med.
Det är ju inte för att du inte älskar honom som du funderar på omplacering. Det är ju för att du älskar honom som omplacering är ett alternativ.

Hade jag varit i samma situation hade jag nog omplacerat. Att gå runt med konstant dåligt samvete... Det bådar inte gott för varken ägare eller hund. Att vara hundägare ska vara roligt och lättsamt.

Men beslutet är ditt och ingen annans. :heart
 
Jag tycker det är jättestarkt av dig som faktiskt tar denna diskussion med dig själv. Det är inte många människor med hundar utan 'problembeteenden' som kan föreställa sig vilket liv hunden egentligen skulle mått bättre med.
Det är ju inte för att du inte älskar honom som du funderar på omplacering. Det är ju för att du älskar honom som omplacering är ett alternativ.

Hade jag varit i samma situation hade jag nog omplacerat. Att gå runt med konstant dåligt samvete... Det bådar inte gott för varken ägare eller hund. Att vara hundägare ska vara roligt och lättsamt.

Men beslutet är ditt och ingen annans. :heart
Tack! Fint inlägg :)
 
Jag tycker inte att du ska bry dig om hundens potential, utan enbart om hunden mår bra eller inte. Om bara det bästa är gott nog så tycker jag att man är lite snett på det. För var går gränsen? Det måste vara jättevanligt att det inte riktigt blir som man tänkt sig. Ganska få människor klarar t ex att träna 5 dagar i veckan samtidigt som man har heltidsjobb och småbarn.

Det kan däremot vara värt att tänka en gång till på omplacering eftersom det nog är för sent om ett par år. Få människor köper en medelålders hund om de har som mål att träna för tävling.
 
Mår hunden bra ser jag inget problem, men då ska du inte ha dåligt samvete heller.
Ha dåligt samvete i 10 år är inte kul. Är han NÖJD och glad som sällskapshund oavsett kapacitet så är väl det helt okej. Bara för att min häst kunde hoppa 150 Cm innebar det inte att jag ville göra det. Vi skogsmullade och var glada liksom. Hade hon blivit nipprig hade hon sålts eftersom nöjet då varit helt borta.

Kan ni hitta nöjet i promenader, simma, cykla eller liknade så är väl det en bra tillvaro. Om inte skulle jag försöka hitta nån som vill träna vovven och på sikt kanske ta över/köpa.
 
Jag tycker inte att du ska bry dig om hundens potential, utan enbart om hunden mår bra eller inte. Om bara det bästa är gott nog så tycker jag att man är lite snett på det. För var går gränsen? Det måste vara jättevanligt att det inte riktigt blir som man tänkt sig. Ganska få människor klarar t ex att träna 5 dagar i veckan samtidigt som man har heltidsjobb och småbarn.

Det kan däremot vara värt att tänka en gång till på omplacering eftersom det nog är för sent om ett par år. Få människor köper en medelålders hund om de har som mål att träna för tävling.
Ja så resonerade jag och uppfödaren idag, att det är lättare att omplacera vid 3 års ålder.. Även att man ju inte vet om han kommer fortsätta fixa det lugna livet bra eller om det börjar komma problembeteenden om några år..
 
Ja så resonerade jag och uppfödaren idag, att det är lättare att omplacera vid 3 års ålder.. Även att man ju inte vet om han kommer fortsätta fixa det lugna livet bra eller om det börjar komma problembeteenden om några år..
Klokt resonerat tycker jag. Vill du sedan ha en ren sällskspshund kan du ju skaffa det längre fram. Jag tilltalas inte av förslaget att låna ut hunden för träning - det hade inte passat mig iaf. Tufft beslut att omplacera, har just omplacerat en häst pga minskat intresse. Samtidigt otroligt skönt att slippa det dåliga samvetet som ständigt gnagt.
 
Det hade ju varit smidigt, men jag vet inte riktigt om det är realistiskt? Tänker att de som tränar och tävlar redan har egna hundar att göra det med, alt skaffar en för ändamålet?
Jag vet inte riktigt hur din hund är, men kanske det kan vara värt att kontakta er närmaste Hundungdomsklubb, det kanske är nån där som vill låna hund att träna och tävla med.
 
Synd att du inte bor i Norrköping. Jag skulle gärna vilja träna en trevlig hund med potential, även testa tävling då jag är extremt tränings men också tävlingsintresserad, mina hundar håller inte riktigt ihop för tävling just nu.
 
Då är det bestämt, Elvis ska åka iväg på prov och jag bara gråter..
Bästa tänkbara personen erbjöd sig att ta hem honom, och om jag nu ska göra det här så känns det väldigt tryggt att veta vart han hamnar.
Mestadels är jag säker på att det här är bättre för Elvis, men då och då kommer lite tvivel och då får jag bara ångest.
Han känner ju att jag mår dåligt och är då såklart extra mån om att vara nära. Ligger konstant i min famn eller precis nära. Älskade lilla fluffhunden :cry:
 
Då är det bestämt, Elvis ska åka iväg på prov och jag bara gråter..
Bästa tänkbara personen erbjöd sig att ta hem honom, och om jag nu ska göra det här så känns det väldigt tryggt att veta vart han hamnar.
Mestadels är jag säker på att det här är bättre för Elvis, men då och då kommer lite tvivel och då får jag bara ångest.
Han känner ju att jag mår dåligt och är då såklart extra mån om att vara nära. Ligger konstant i min famn eller precis nära. Älskade lilla fluffhunden :cry:

Fint beslut du tar för din väns skull! Hoppas det löser sig till det bästa för er alla!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 474
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 932
Senast: mysboll
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 564
Senast: Kraxa
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 053
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp