Brukshundsklubben

Cilva

Trådstartare
Är på väg att köpa valp under vintern nån gång. När lämplig valp hittas vill säga.

Har aldrig tidigare gått på kurs med hund och är nu lite intresserad av vad brukshundsklubben har att erbjuda. För som jag fattat det kan man hos dem gå på kurs.

Vad kan vara lämpligt att gå på med en gråhund/jämte/lajka?

Tacksam för svar.
 
Sv: Brukshundsklubben

Valpkurs & unghundskurs/grundlydnad tycker jag ger en bra start oavsett vad du senare sattsar på.

Brukshundklubben har olika kurser vid olika klubbar så lättast är att söka på svenska brukshundklubben och sedan din lokala klubb. ( Hemsidor )
 
Sv: Brukshundsklubben

Visst kan du gå kurs hos din lokala Bk, men begränsa dig inte till det. En brukshundklubb har så mycket mer än kurser att erbjuda. Genom medlemsmötena kan du påverka hur just din klubb ska arbeta och det är ett förträffligt ställe för att träffa annat hundfolk att utbyta tankar och ideer med. Finns det fria träningar så åk dit på dem med. Sväng förbi då och då och ta en fika.

Förutom det rent sociala så kan man alltid hjälpa till på tävlingar och lära sig en hel del den vägen. Det är skoj även om man inte har tävlingsintresse själv. Jag som är intresserad av mentalitet tycker det är skoj att kolla på Mh och MT. Många klubbar är tyvärr döende på grund av att för få nya medlemmar engagerar sig. Det är liv och rörelse då kurserna är igång, men i övrigt är det helt dött. Det tycker jag är tråkigt.
 
Sv: Brukshundsklubben

Jag har en jämte och vi har gått valpkurs, allmänlydnad och så lydnad (för tävling) och det har varit mycket givande. De ville ha med mig på spårkurs också, men jag är lite nervös för att han ska sticka när de släpper dem lösa på rapporteringen (han är ju trots allt en jakthund och direkt han släpps lös i skogen så är det jakt som gäller). Har även fundrat på MH-test med honom. Nu ligger all träning (även jakt) nere då han är sjuk (infekterad lymfkörtel) och han ska ev opereras. Det finns en del jämtar som har tävlat lydnad och även en och annan lydnadschampion, finns några som gått bruks också. Här på den lokala brukshundklubben var de mycket förtjusta i min hund och sa att han hade potential att kunna gå långt.

Lycka till med ditt hundköp och senare träning.
 
Sv: Brukshundsklubben

Får jag sticka in en kanske dum fråga om brukshundsklubbar?
Jag undrar nämligen vad det är för hundhanterings-filosofi och inlärningsmetoder som råder på brukshundsklubbar? Eller kan det vara olika på olika klubbar?

Jag följde nämligen med min pappa och hans hund på ett par valpkurser för drygt 10 år sedan. Den ena var en privat kurs, som jag nu i efterhand skulle kunna tänka mig var väldigt starkt Anders Hallgren-influerad. Det handlade om positiv kontakt och mjuka metoder. Sen gick vi en kurs hos brukshundsklubben som var raka motsatsen, där man skulle domdera, rycka, nypa, slita och daska hunden till lydnad. Väldigt militäriskt. Jag måste erkänna att den senare kursen inte alls stämde överens med min egen filosofi om hur jag vill uppfostra min hund, och undrar därför om det är så det vanligtvis går till hos brukshundsklubbarna? Eller finns det "mjukare" kurser där också, för oss som vill uppfostra hunden på det sättet?
 
Sv: Brukshundsklubben

Brukshundklubben använder sig överlag av gulligull och godismutning numera. 50-talsstilen existerar knappt inom kursverksamheten och det märks då det hamnar en "rejäl och riktig" hund i kursen. Det är ju knappt instruktörerna vågar ryta i åt hunden pga den allmänna träningsfilosfin.

Det nya SBK torde dock passa sällskapshundar alldeles utmärkt.
 
Sv: Brukshundsklubben

Tack för alla bra svar.

Min lokala klubb har ingen hemsida, synd då jag gillar att kolla upp saker via nätet först.

Synd om deras träningsfilosofi numera är som Jadzia skriver då jag anser att man ibland kan behöva ta i ordentligt, spec med en såpass stor hund som en jämte. Vilket jag hoppas att det blir. Ska ha den tillsammans med farsan och vi träter lite om vad vi ska ha för ras.
 
Sv: Brukshundsklubben

Jadzia skrev:
Brukshundklubben använder sig överlag av gulligull och godismutning numera. 50-talsstilen existerar knappt inom kursverksamheten och det märks då det hamnar en "rejäl och riktig" hund i kursen. Det är ju knappt instruktörerna vågar ryta i åt hunden pga den allmänna träningsfilosfin.

Det nya SBK torde dock passa sällskapshundar alldeles utmärkt.
OK. Men vart går man då om man vill ha kurser som är mer åt det "gammaldags" diciplinära hållet? Jag trodde att det var på brukshundsklubben just såna kurser fanns. Jag är som sagt mer lagd åt mjukiskurserna, men tycker självklart att det ska finnas kurser åt alla, för alla sorters hundar. Och i mina ögon fungerar den ena metoden bättre med vissa hundar (och ägare), och den andra bättre med andra hundar (och ägare). "På den tiden", när vi gick på kurser, upplevde jag att det kunde vara lite svårt att veta vad man fick och vilken filosofi som kursen följde. Ibland var det benhård militär disiplin, och ibland var det korvmatning och garnnystan. Är det fortfarande så, eller är alla kurser mer eller mindre "mjukiskurser" idag?
 
Sv: Brukshundsklubben

Jag har inte upplevt att kurserna är uppdelade i "hårda" och "mjuka".
Då jag håller kurs på BHK så utgår jag från en positiv träningsideologi, men ändå individuellt anpassad. Om det är någon hund som behöver sägas åt ordentligt så visar jag föraren på lämpliga metoder. Man kan ju inte vara statisk i sitt tänkande utan man måste anpassa sig efter både hund och förare.

mvh
Albert, instruktör i BHK sen -90
 
Sv: Brukshundsklubben

Klart att ni ska ha en jämte. :) Det är en helt underbar ras. När jag gick kurs på brukshundsklubben med min jämte, så fick vi ibland ta tag i honom och säga till på skarpen. På klubben där jag gick sa de att de hade en mellanting mellan "godisträning" och "militärisk träning", men naturligtvis får man se till individen också. Min jämte fick vi köra lite mer "militäriskt" med, medan min lilla basset griffon får vi köra godisvarianten med.

Dweb.jpg
 
Sv: Brukshundsklubben

Det är ju det jag säger men han fattar ju inte! Ska försöka leta rätt på en bra uppfödare och hinna före och boka valp så det verkligen blir en jämte. Vill ju ha en vars föräldrar är bra jakthundar.

Hur många älgar har ni fått skjuta för hunden?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 731
Senast: Piaff
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 213
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp