Brukshundsrasavel

brandkattis

Trådstartare
Blir väl halshuggen nu,
men tar den risken:p

Jag har en rottistik som jag självklart älskar sååå!!
Men då hon har hd C o D o ad 1 o 0 så har jag börjat kika runt lite.
Jag har velat ha en rotta sedan 24 år tillbaka..
O ifjol, mars köpte vi en omplacering som var 6 mån (tiken jag har nu).
:love:

Nu när jag kikar/t runt ett tag,
jag skaffade ju min rotta för att få en arbetskamrat.
Vilket jag också fick, men hon håller inte i värme.
När vi tränar i värme vätskar vi upp innan,
o under. Men hon blir fort påverkad av värmen o då blir det o jobbigt att fortsätta.
Har hört många som gillar rottisar som gått över på annan ras p.g.a. detta.
Sedan håller hon ju förstås inte p.g.a. sitt röntgenresultat då förstås.

Vi fick avsluta vår utbildning i FMhund (bevakning),
till vår sorg.
Massor av planer bara gick i stöpet.
Men vi tränar på, lägger krutet på bruksen o lydnaden istället då.

NU till mitt dilemma,
vart jag än kollar (eller nästan åtminstonde)
så är det BARA utställningsresultat man går på......
En ARBETANDE ras...
Parningar med två föräldrar som har jättefina meriter,
ja,
i utställningsringen.
Har man tur finns en förälder
(oftast då hanen) som har "arbetsmeriter".

Blir så ledsen, vill ju ha en rottis,
finns sååå många som föder upp,
men vill man ha en rotta från föräldrar som jobbat o fått resultat,
är urvalet inte stort :eek:

Finns ju bevisligen de som orkar upp till högre klasser i både det ena o andra:) Men då det inte finns några sådana "betyg" på föräldradjur så vet man ju definitivt inte om valparna är konkurrensmässiga med andra raser som har föräldrar som är meriterade på annat än utseendet.

Sedan kan man då fråga sig om det verkligen är så konstigt att fler o fler hundar biter eller gör annat tok mot folk o fä...
Aktiva hundar i en icke aktiv hunds utklädnad.
O VI förväntar oss att det bara ska fungera så..

Kort historia lång,
svårt att hitta en valp efter arbetsmeriterade föräldrar,
självklart vill jag ha en utseendemässigt snygg hund,
enl, rasstandard.
Men i första skedet måste vi börja använda hundar till det de är avlade för,
inte det vi tycker att de passar som :S

Svårt att få det rätt, men kanske någon förstår
 
Sv: Brukshundsrasavel

Jag förstår absolut vad du menar, och det problemet verkar finnas inom alla raser. Folk verkar glömma bort, eller strunta i, att raserna är arbetande raser och avlar dem för att ha sällskapshundsmentalitet så att de ska kunna ha den tjusiga brukshunden/jakthunden utan att syssla med bruks eller jakt :grin:

Men, nog borde det finnas rottisar som går att arbeta ordentligt med? Om inte annat finns det väl folk här i forumet som har rasen och är aktiva med dem, kanske de kan ge tips.

Jag vet inte hur du gör när du kollar efter hundar, men när jag kollat efter kennlar så har jag INTE kollat på vilka som har valpar nu. Jag tar helt enkelt fram rasklubbens lista med uppfödare och kollar igenom allas hemsidor. En efter en, sparar länkar till de som är intressanta. Det gör jag redan nu trots att jag inte ska köpa någon ny hund på några år. När jag sedan ska köpa hund planerar jag att kolla upp de intressanta uppfödarna, kontakta de som verkar allra mest intressanta och fråga om de har någon valpkull planerad.

Jag tror nästan det är enda sättet att hitta bra uppfödare, om man inte kan hitta någon lista med "mest framgångsrika bruksuppfödarna" på någon lämplig hemsida. Sedan kan man ju kolla vilka hundar de uppfödarna använt i sin avel, kolla om de verkar samarbeta med andra kennlar osv. Då hittar man nog en del.
 
Sv: Brukshundsrasavel

Red_Chili;14624685 Jag vet inte hur du gör när du kollar efter hundar skrev:
Det var ungefär så vi gjorde nu innan maken köpte sin lilla bouvier :love:
Vi kikade runt, tog kontakt med ett x antal uppfödare,
frågade om vi fick komma o kika o träffa hundarna.
Alltså inga valpar utan vuxna individer.
För att se o höra o bara träffa dom.
Gubben fastnade bara mer för rasen, :love:
en av de uppfödare vi var till fick en kull o vi tingade en valp där efter ytterliggare ett par veckor o ett par till besök.

Bruksmeriterade föräldrar o uppfödaren hade en del önskemål på sina köpare,
en del förband vi oss till genom avtal :D

Ja, det är synd att folk blir förblindade av sitt habegär,
blir mätta på ögongodis. :eek:
 
Sv: Brukshundsrasavel

Rottisarna är ofta värmekänsliga. Att använda bruksmeriterade hundar i aveln är ofta ett önskemål hos valpköparna men ofta så hinns inte tikarna att meriteras för att de ska in i valplådan strax efter 2-årsdagen. Men visst finns det väl de som är utbildade tjh som det avlas på? Om du verkligen vill satsa på tjh så skulle jag nog titta på en annan ras för att optimera chanserna att lyckas.
 
Sv: Brukshundsrasavel

Jag har en kompis, Ingela, som ar mycket kunnig och kan (och gor) recomendera kennel aven om hon inte har valpar sjalv just nu. (Hade tankt ha i varas men det "tog" inte, sa kanske till hosten/vintern?) Hon har Consenzas kennel (googla sa hittar du info) och foder bara upp arbetande rottisar. De far ocksa mycket bra resultat pa utstallningar, men arbete ar det viktiga de avlar pa. Tiken som hon tankte ta valpar pa i varas ar forsvars hund med massor av bra resultat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Hej alla! Ny här på forumet Har haft schäfer som jag tränat o tävlat med i 40 år. Dessvärre otur som ingen annan med att få avliva mina...
Svar
12
· Visningar
1 618
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp