Bruksridning?

Huntress

Trådstartare
Vad är det egentligen? Finns det någon förening? Var hittar man tävlingar och tävlingsregler?
 
Sv: Bruksridning?

Minns inte för dagen om reglerna finns på internet, men föreningen du söker är Jordbrukarungdomens Förbund, JUF.

Bruksridning är i princip detsamma som brukskörning, det vill säga man utgår ifrån hur en arbetshästs vardag kunde se ut på den tiden det begav sig, och vilka lydnadskrav man som gårdskarl behövde ställa på hästen. Det kan innebära vändningar i trånga utrymmen, att kunna backa i rätt vinkel eller inom vissa markeringar (något som är hundra gånger lättare uppsuttet än med 4-hjulig vagn, tycker jag!), vattengravar, skrämselhinder där hästen inte får trampa utanför givna markeringar (och det kan vara rätt trångt ibland...), avsittning och uppsittning på en lastbro, hämtning av föremål på t.ex. en stolpe och sedan transport av detta föremål till en annan stolpe utan att tappa det, hoppa enkla hinder, rida slalom (kan vara svårt för större hästar har jag märkt) med mera.

Det börjar oftast med att hela startfältet samlas och går igenom banan med domare och eller banbyggare, så alla vet i vilken ordning de ska ta hindren och hur de ska genomföras. För en nybörjare är det ganska viktigt att lyssna på vad de mer erfarna säger och att ställa frågor om ALLT som man inte förstår. Det kan göra hela skillnaden i placering i slutändan, om man vet exakt vad som är och inte är tillåtet på banan och hur många försök man har på varje hinder med mera. Man får till exempel rida över ett hinder man redan passerat om det underlättar för att komma till ett nytt hinder, något som kan spara både tid och straffpoäng. Vissa banbyggare bygger med flit banan så att man måste meja ner ett annat hinder (som man passerat tidigare under banan) för att komma i rätt vinkel till nästa och därmed undgå onödiga straffpoäng.

Som du märker är det rätt mycket strategi inblandat, men i slutändan handlar det om kontakten mellan ryttaren och hästen.
 
Sv: Bruksridning?

Tack för svar! :bow: :)

Hur kan man komma i kontakt med JUF? Jag googlade lite på namnet, men det verkar inte som om dom har någon hemsida? Var arrangeras det tävlingar?
 
Sv: Bruksridning?

Kontakta ditt lokala 4H-kontor/klubb. De borde kunna svara på det.

Det "ska" arrangeras minst en tävling per år i varje distrikt (DM), vinnarna möts på SM och sen har vi NM också, som brukar ligga samma helg som SM om jag minns rätt. Sen tillkommer det vissa lokala tävlingar och träningstävlingar lite varstans och t.ex. Fjord-SM har brukskörning på schemat.
 
Sv: Bruksridning?

Gisburne skrev:
Kontakta ditt lokala 4H-kontor/klubb.

Nu låter jag säkert jättekrånglig, men var hittar jag min lokala 4H-kontor då? :o (Runt Stockholm kan jag tillägga). Har aldrig hört talas om något liknande här, och vet inte ens var jag ska börja leta! Du har ingen länk eller nåt till en hemsida om Bruksridning?
 
Sv: Bruksridning?

Jag tycker det verkar lite intressant, ska själv på en "clinic" hos grannen på söndag (nära och bra ;) ).

Ska se om det verkar skoj, kanske man kan sno lite övningar från grenen i alla fall.
 
Sv: Bruksridning?

Det har kommit nya regler till bruksridningen nu. Beställ dem på www.juf.se (kostar 25 kr inkl frakt), där är bra förklaringar och bilder på de olika momenten!
 
Sv: Bruksridning?

Nu har jag varit på "clinic" och det verkar roligt, men SVÅRT :eek:
Så petiga reglerna verkar. Hon hade fått minuspoäng för att hästen råkat spotta ut lite gräs som fastnade i bettringen.

Jag och häst ska i alla fall försöka komma iväg på en liten ta-med-hästen kurs i bruksridning i vår :D Så nu måste vi öva.
 
Sv: Bruksridning?

Det ska inte vara lätt! :)
Har hon fått minuspoäng? Då måste hon vara den första i historien, i bruks förekommer bara straffpoäng! ;) Fast det är klart, då är det bra att få minuspoäng.. :D

Det är jättebra att träna hästen på såna saker även om man inte tävlar i bruksridning.

Jag o pållen har lyckats kvala till sm i år, så vi ska öva så gott det går! :)
 
Sv: Bruksridning?

Jag hänger på din tråd lite..:angel: Jag tycker det är svårt att hitta tävlingar, skulle själv vilja prova på till våren. Bor Upplandsdistriktet så om någon vet någon tävlig eller träning på gång vore jag jätte tacksam! :) Har letat men hittar inga...:angel:
 
Sv: Bruksridning?

Tyvärr så finns det inte många tävlingar. Det är ju dm i varje distrikt, och vinnarna kvalificerar sig till sm. Vissa distrikt anordnar träningstävlingar men det är inte så många.
Hör av dig till JUF i ditt distrikt o hör var och när det är tävling.
 
Sv: Bruksridning?

mumin skrev:
Det ska inte vara lätt! :)
Har hon fått minuspoäng? Då måste hon vara den första i historien, i bruks förekommer bara straffpoäng! ;) Fast det är klart, då är det bra att få minuspoäng.. :D

Det är jättebra att träna hästen på såna saker även om man inte tävlar i bruksridning.

Jag o pållen har lyckats kvala till sm i år, så vi ska öva så gott det går! :)

Jaja, straffpoäng menar jag :p :o
 
Sv: Bruksridning?

Alla hästar är väl brukshästar? Brukar du din häst så är det en brukshäst! ;)

I bruksridning är alla hästraser välkomna och tävlar mot varandra, oavsett storlek o.dyl.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två helger i rad har Fagereke Ryttarförening bjudit in till tävlingar i hoppning och dressyr – och responsen från ryttarna har varit...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
1 695
Senast: Murray
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är en annan tid att planera tävlingar i dag jämfört med förr. Nu krävs högre standard – eller ett lägre pris. Lotta Wahlborg...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: BornAgain
·
  • Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp