bruksridningstråden 2008

Sv: bruksridningstråden 2008

Bruksträning andra söndagen varje snöfri månad hemma hos mig i Katrineholm. Kolla in www.bjorkviksrf.se om några dagar när kalendern blivit uppdaterad.:)
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Jag undrar hur det går med min karriär i år, brukar vara DM i slutet på sommaren runt augusti-september. Men i år ska jag flytta, och börja plugga någonstans i Sverige. Så det blir nog inget tävlat för mig..

Bor ju så äckligt dumt till med, har 20 mil till närmsta tävling och man måste ringa runt till alla man inte känner för att få veta när och om det är! Jag hade gärna haft några småtävlingar härhemma på skoj, inte bara DM en gång om året.. Men här är det konservativt som i ett arkiv! Dressyr eller hoppning, allt annat är bara blaj som man kanske kan testa för kul en gång, men det är inte riktigt ridning..
 
Sv: bruksridningstråden 2008

ja det är synd att det inte finns fler tävlingar. vad menar du "det är inte riktig ridning"?

vi skulle ha kval här i Västernorrland men arrangören ville inte byta plats på tävlingen (stallet hade nyligen haft kvarka) så den tävlingen blev "bojkottad" fastän vi hade flera ekipage... vilket jag tycker är synd!
Sen tycker jag att det är bra att det inte är på blodigt allvar, utan snarare att det r en uppgift som är till för att lösas och på samma gång så lär man känna sin häst bättre och hästen får omväxlande träning.
dock har jag inte tävlat själv än, men så fort jag hittar en tävling ska jag bannemig åka!
 
Sv: bruksridningstråden 2008

De verkar tänka så, många av ryttarna runt här.. Det enda som är accepterat som ridning är hoppning och dressyr, möjligtvis western, om du är skabbigt bra på reining. fast då är du å andra sidan elak mot hästen.

När jag "skröt" (okej, jag försökte skryta) med att vi var tredje bäst i länet i bruksridning tittade folk på mej som om de ville säga "jaha, bra på att lulla i skogen eller?".
Vi hade en liten prova på tävling här, syrrans projektarbete. Efter cirka tre månader med lappar och prat med folk på ridskolan fick vi ihop fem pers. Som ställde upp för att vara snälla, och för att få rida gratis "på egen hand". Ridskoleägaren tittade på, hon kunde inte rida själv. Hon var väl den enda som verkade entusiastisk att fortsätta och anordna något mer. Men så fick hon hjärtflimmer och flyttade, så nu står jag här som ende aktiva bruksridare på 10 mils radie igen..
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Kära nån! Det verkar besvärligt. Skam den som ger sig. Faktum är att det inte går att fuska i bruksgrenarna. Är häst och människa på samma våglängd så blir det bra. Oavsett vad du sysslat med innan.
Jag har sett så kallade duktigt hästfolk som blir obarmhärtigt avslöjade av sina egna hästar när de, som du säger ställer upp på en bruksbana för att vara snälla. Har du aldrig lärt dig och din häst att backa snyggt och prydligt så kan du inte få det snyggt och prydligt första gången du försöker fast ni kanske kan massor med annat jättebra.
Bruksgrenarna är allsidiga för alla sorters hästar och människor. Tillsammans kan det mesta göras bra, om man tränar på det.
Ge inte upp, det är ett utmärkt sätt att utbilda både folk och fä. I finurlighet om inte annat.
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Eftersom man inte får annonsera så ändrade jag lite här då min första förhandsgranskning liknade en småpropp...:angel:

Vi har tänkt oss ha en uppvisning i agility i samband när s. älvsborg har DM i bruksridning-/körning. Vi har inte fått reda på plats ännu, men det blir ju i S. Älvsborg. Tidigare år när jag var med på min gammelhäst så har även hallands fjordhästförening haft uttagning till sin RIKS, och det har varit en stor och trogen publik, servering och även underhållning i pausen. I år kommer vi alltså att stå för underhållning om styrelsen tillåter, i form av shettisagility. söndagen den 24 augusti ska det vara...
(träning bruks)
 
Senast ändrad:
Sv: bruksridningstråden 2008

Visst är det illa! Men det är rätt många som blir imponerade av oss när vi är ute, att hästen är så "orädd och lättriden". Jo tjena, han är visserligen orädd, men lättriden.. De skulle veta vad jag jabbat med honom!
När jag försöker få andra att fatta det, så "nej, men han är ju ett kallblod, dom är såna". Jaha, skit ner er då :devil: Jag bor helt enkelt fel :p


Wippos, vilket grymt coolt hinder! Kan nästan lova att Figge hade kört ner nosen för å se om det gick att äta :p

Elute, naaaaw, vilka sötingar! Fasen att Figge trampade sönder lastpallen igår..
 
Sv: bruksridningstråden 2008

oj! nu fick jag inspiration! har tränat med marchaller, men hur ska man få till röken? hrrrm...
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Hästrally!! Jag har beställt info och anmälningsblankett...:bump: Verkar ju jättekul. :D
 
Sv: bruksridningstråden 2008

oj! nu fick jag inspiration! har tränat med marchaller, men hur ska man få till röken? hrrrm...

Lägg ett lager glöd från tex grillen i en lämplig behållare och en näve med fuktigt sågspån ovanpå.

Vi har tränat ponnyn med tomtebloss, att gå mellan, det gick över förväntan. Är det någon som har fler lite ovanliga träningstips?
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Hästrally!! Jag har beställt info och anmälningsblankett...:bump: Verkar ju jättekul. :D

jag har varit jättenyfiken på hästrallyt, i somras var min häst inte riktigt i kondition för att starta, och nu i höstas såg jag att de flyttat från jättendal! det ska ligga i jättendal! det är ju tradition!:mad:
 
Sv: bruksridningstråden 2008

jag har varit jättenyfiken på hästrallyt, i somras var min häst inte riktigt i kondition för att starta, och nu i höstas såg jag att de flyttat från jättendal! det ska ligga i jättendal! det är ju tradition!:mad:

är det samma hästrally vid syftar på? :confused: för vanligtvis brukar tävlningen vara i kronobergshed i småland
 
Sv: bruksridningstråden 2008

ja, det är ju samma!!:confused:

och dom brukar oftast ha tävlingen i Kronobergshed som jag skrev, men har även varit i Ingelstad, Osaby och Ljungby. Detta året blir det Ljubgby igen.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
582
Senast: shebeen
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
20 21 22
Svar
426
· Visningar
26 610
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
1 695
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp