Brunn i boxen

the_connemara

Trådstartare
I vårt gamla omgjorda kostall har vi en brunn i varje box. Helt superbt då en hel del rinner ner igenom.

Men om man bygger nytt stall och vill ha brunn i boxen, då krävs väl någon form av uppsamling/rening av det som rinner igenom? Är det någon som byggt nytt med brunn? Hur har ni löst det?

Och vad är en lämplig nedsänkning vid brunnen för att allt ska rinna dit?

Och vad för typ av brunn har ni använt?
 
Sv: Brunn i boxen

Det måste förmodligen vara ett avloppssystem kopplat till brunnarna i så fall. Men det borde gå om man lägger avloppsrör som man sedan leder till gödselstacken men detta är nog en fråga du måste ställa till länsstyrelsen vid eventuell förprövning om du planerar nytt stall
 
Sv: Brunn i boxen

Hejsan

Jag har brunn i varanna box. Jag la i det i och med att vi la igen gamla dyngrännor i kostallet. Det är perfekt när man tvättar allt spillvatten rinner direkt ner i gamla urinbrunn och det är tort i stallet på ett par dagar.

Länsstyrelsen tyckte att det var smart i samband med att vi gorde förprövning av stallet.
 
Sv: Brunn i boxen

Vilken bra idé, det ska jag göra i mitt nya stall. Tack!

:laugh:
 
Sv: Brunn i boxen

Mmm, helt underbart! Nu har vi vanlig växelströbädd med halm men jag tar ut allt blött typ 1 g/vecka (maxtid). Resten av tiden räcker det att ev ta ut lite blött överst och lägga in någon ny bal halm/vecka. Så det rinner undan rätt bra trots att brunnarna är gaaaamla och aldrig rensade.
 
Sv: Brunn i boxen

Japp jag har en sådan urinbrunn som finns till gamla kostall. Mitt stall var kostall till 2000. Så gödselanläggnigne är anpassad till kossor och det finns gott om utrymmet till hästarnas gödsel.
 
Sv: Brunn i boxen

Det måste förmodligen vara ett avloppssystem kopplat till brunnarna i så fall. Men det borde gå om man lägger avloppsrör som man sedan leder till gödselstacken men detta är nog en fråga du måste ställa till länsstyrelsen vid eventuell förprövning om du planerar nytt stall

Om man högtryckstvättar stallet (2 boxar), blir det översvämning på plattan då tro? :p
 
Sv: Brunn i boxen

Hejsan

Jag har brunn i varanna box. Jag la i det i och med att vi la igen gamla dyngrännor i kostallet. Det är perfekt när man tvättar allt spillvatten rinner direkt ner i gamla urinbrunn och det är tort i stallet på ett par dagar.

Länsstyrelsen tyckte att det var smart i samband med att vi gorde förprövning av stallet.

Hur stor är eran urinbrunn? Ingen bild?

Hur mycket nedsänkta är boxarna vid brunnen för att vattnet ska rinna undan bra?
 
Sv: Brunn i boxen

jag har brunn anpassad till 50 mjölkor. Runt 250 m3. Men den fylls mest med regnvatten från gödselplattan.

Jag har inte så stor lutning motsvarade lutningen i ett badrum för att få vattnet till golvbrunnen. Det behövs inte så mycket lutning för att det ska rinna. Jag brukar avsluta dagen med att soppa golvet för att få upp smutsen som inte föjler med vattnet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 111
Senast: Bulldoozer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 538
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp