Brunst problem..

TheRedLightning

Trådstartare
Jaha, nu har brunsten kommit igång och idag bevittnade jag något som inte tyckte var så roligt. Tänkte ta upp det med berörda, men funderar på hur jag ska formulera mig så det inte kan tolkas som anklagande.

Förra året verkade inte brunsten vara något problem, då gick förvisso alla valackerna i samma hage som stona. Nu går en av valackerna ensam med bägge ston. Det har fungerar väldigt bra, fram tills två ston brunstar samtidigt, (kanske blev för mycket hormoner på en gång).

Valacken som är lägst i rang verkar bestämma lite över stona, speciellt mitt sto och föser henne framför sig och hon försöker komma undan honom osv. Det för sig spelar ingen roll, men han hoppade på henne, hon sparkar efter honom. Hon sparkar när han kommer för nära och han försöker hoppa igen, hon sparkade även när hon tröttnat på att han föste henne.
Jag ser just detta som ett problem för båda hästarna, då båda hästarna tillhör de största i stallet med sina 170+ och skaderisken, dels ryggen på min häst (som har känslig rygg) och dels att den andra hästen ska bli sparkad.

Dilemmat är också att det finns inte någon annan hage de kan gå i för tillfället, vet inte om valacken kan gå ihop med dom andra valackerna, så stona får gå för sig.

Hur hade ni lagt fram "problemet" eller är det jag som överreagerar? Är orolig att någon av hästarna kommer skada sig. :nailbiting:
 
Sagt som det var, gruppen funkar inte längre för valacken betäcker. Blandflockar blir inte så bra jämt, jag tycker den ska gå med övriga valacker.
Hur ska man framföra detta? Kan man säga att valacken försöker betäcka ett sto och stoet sparkar efter valacken och därför inte bör gå i samma hage pga skaderisken, eller låter det för anklagande?
 
Hur ska man framföra detta? Kan man säga att valacken försöker betäcka ett sto och stoet sparkar efter valacken och därför inte bör gå i samma hage pga skaderisken, eller låter det för anklagande?

Det ÄR en jättestor skaderisk för både sto och valack. Ingen vettig människa låter en klättrande valack gå med ston.

Var inte så rädd för hur det låter - det är en stor skaderisk och valacken ska ut ur stohagen
 
Det ÄR en jättestor skaderisk för både sto och valack. Ingen vettig människa låter en klättrande valack gå med ston.

Var inte så rädd för hur det låter - det är en stor skaderisk och valacken ska ut ur stohagen
Ok, är lite osäker då det blivit missförstånd förr när jag bara menat väl. Ska se vad som händer och hur vi kan lösa problemet.
 
Vad kan jag själv göra ifall de andra inte ser det som ett problem?

När jag var i din situation byggde jag genast en egen hage, avgränsade en del i den befintliga, där mitt sto fick gå i väntan på sällskap. Eftersom varken valackägare eller stallägare såg det som ett problem utan snarare naturliga drifter de behövde få utlopp för flyttade jag från stallet efter betet. Det är inte värt risken, fått riktigt otäcka skrapsår på ett sto som blivit klättrat på.
 
När jag var i din situation byggde jag genast en egen hage, avgränsade en del i den befintliga, där mitt sto fick gå i väntan på sällskap. Eftersom varken valackägare eller stallägare såg det som ett problem utan snarare naturliga drifter de behövde få utlopp för flyttade jag från stallet efter betet. Det är inte värt risken, fått riktigt otäcka skrapsår på ett sto som blivit klättrat på.
Vi får se vad som händer nu, budskapet är förmedlat nu väntar jag svar. Behöver egentligen bara en lösning nu under brunstperioden, när de inte brunstar fungerar det fint. Får se vad som händer, hoppas inte hästarna hinner skada sig, verkar lugnt för tillfället i hagen.
 
Plocka ur din häst ur hagen om det inte lugnat sig genast! Pass dig bara så du inte kommer i kläm.
 
Plocka ur din häst ur hagen om det inte lugnat sig genast! Pass dig bara så du inte kommer i kläm.
Det verkar lugnt i hagen nu, men brunsten pågår ju i några dagar och kommer att återkomma, så bättre att försöka hitta en långsiktig lösning. De ska ta träckprov på måndag, så snart blir det nog avmaskning och sen kan hästarna flytta till sina sommarhagar och då brukar stona gå själva.
 
Nu var de igång igen, lyckades få lite på film, sen gick jag raskt ner och tog in min häst. Hon har fått lite sår av något som rispat/bitit. Ska nog säga att hon får gå i sjukhagen tills brunsten lagt sig om de inte kan flytta valacken till den andra hagen. Vill inte riskera något varken för sto eller valack.
 
Fick svar att detta beteende ses som ett tecken på att de är sysslolösa. Hagen är ganska upptrampad och finns knappt något gräs, så de menar att hästarna inte har något annat att göra än att "tjafsa".
Enda lösningen som de erbjöd var att laga staketet i en annan hage så de kan gå där, men vad händer om problemet kvarstår vid nästa brunst också? Just nu känns det inte alls kul att äga en häst, känner mig väldigt bekymrad.
 
Fick svar att detta beteende ses som ett tecken på att de är sysslolösa. Hagen är ganska upptrampad och finns knappt något gräs, så de menar att hästarna inte har något annat att göra än att "tjafsa".
Enda lösningen som de erbjöd var att laga staketet i en annan hage så de kan gå där, men vad händer om problemet kvarstår vid nästa brunst också? Just nu känns det inte alls kul att äga en häst, känner mig väldigt bekymrad.
Men vilket trams. Vad är det för okunniga hästmänniskor?

Det är väldigt vanligt att valacker betäcker ston när stona är brunstiga. Inget konstigt med det. Det är därför man skiljer på ston och valacker. Även valacker som aldrig betäckt i hela sitt liv kan plötsligt börja göra det.

Låt din häst gå själv så länge hon inte kan gå med bara ston.
 
Fick svar att detta beteende ses som ett tecken på att de är sysslolösa. Hagen är ganska upptrampad och finns knappt något gräs, så de menar att hästarna inte har något annat att göra än att "tjafsa".
Enda lösningen som de erbjöd var att laga staketet i en annan hage så de kan gå där, men vad händer om problemet kvarstår vid nästa brunst också? Just nu känns det inte alls kul att äga en häst, känner mig väldigt bekymrad.

Jag skulle flytta mitt sto från ett stall med en sådan inställning. Kan de inte förstå att situationen är ett stort problem för både ston och valacken så har de inte kunskap nog att ta hand om min häst, jag skulle inte känna mig trygg med att vara utlämnad till sådan okunskap. Kommentaren om att de är sysslolösa visar vilka dåliga hästkunskaper den som svarade dig har.
 
Men vilket trams. Vad är det för okunniga hästmänniskor?

Det är väldigt vanligt att valacker betäcker ston när stona är brunstiga. Inget konstigt med det. Det är därför man skiljer på ston och valacker. Även valacker som aldrig betäckt i hela sitt liv kan plötsligt börja göra det.

Låt din häst gå själv så länge hon inte kan gå med bara ston.
Sa till idag att mitt sto ska gå i sjukhagen tills brunsten gått över och fick då till svar att jag även ska ha ansvar över dom andra, som hon skulle gått med. Jag förstår inte riktigt, vad är det för ansvar jag ska ta över dom andra? Det blir ingen skillnad för dom andra hästarna, de går ut i sin vanliga hage, medan min får gå i sjukhage. Gillar inte när det blir så här, får mig att må dåligt och önska att jag inte hade häst. :(

Jag tror den valacken som klättrade igår aldrig betäck innan, såg även när han klättrade att han snopp inte ens var ute, tror det är något med hormonerna. Förra året kunde de gå ihop utan att ens gjorde en antydan till att klättra, funderar lite på vad som hänt eller om det hänger ihop med att han är själv med stona nu.
 
Jag skulle flytta mitt sto från ett stall med en sådan inställning. Kan de inte förstå att situationen är ett stort problem för både ston och valacken så har de inte kunskap nog att ta hand om min häst, jag skulle inte känna mig trygg med att vara utlämnad till sådan okunskap. Kommentaren om att de är sysslolösa visar vilka dåliga hästkunskaper den som svarade dig har.
Förvisso kan jag till viss del förstå sysslolösheten. Hagen de går i var en stor hage, men eftersom det finns ett blött parti där några av hästarna ofta fick tappskor, så stängdes den delen av hagen av. Vilket resulterat i att de nu går i en väldigt upptrampad hage med knappt något gräs.
I nästa vecka ska vi fixa staketet till en annan stor skogshage. Jag tror att de tänker om hästarna har gräs att sysselsätta sig med så ska de inte tjafsa. Normalt tjafs kanske kommer försvinna, men är det verkligen "tjafs" när ett sto brunstar och valacken föser/biter/klättar?

Brukar det vara som värst vid första brunsten? Tänker om det är mycket hormoner m.m. som cirkulerar? Oron gnager att detta beteende ska komma tillbaka även vid nästa brunst.
 
Förvisso kan jag till viss del förstå sysslolösheten. Hagen de går i var en stor hage, men eftersom det finns ett blött parti där några av hästarna ofta fick tappskor, så stängdes den delen av hagen av. Vilket resulterat i att de nu går i en väldigt upptrampad hage med knappt något gräs.
I nästa vecka ska vi fixa staketet till en annan stor skogshage. Jag tror att de tänker om hästarna har gräs att sysselsätta sig med så ska de inte tjafsa. Normalt tjafs kanske kommer försvinna, men är det verkligen "tjafs" när ett sto brunstar och valacken föser/biter/klättar?

Brukar det vara som värst vid första brunsten? Tänker om det är mycket hormoner m.m. som cirkulerar? Oron gnager att detta beteende ska komma tillbaka även vid nästa brunst.

Det handlar inte om sysslolöshet utan om hormoner.

Förvänta dig att det blir likadant vid nästa brunst. Mina brunstade som värst i augusti förra året. Dåvarande femåringen som aldrig visat särskilt mycket blev helt plötsligt tokkär i en av valackerna, det gick knappt att leda henne förbi deras hage, hon ställde sig och brunstkissade typ var femte meter.
 
Det handlar inte om sysslolöshet utan om hormoner.

Förvänta dig att det blir likadant vid nästa brunst. Mina brunstade som värst i augusti förra året. Dåvarande femåringen som aldrig visat särskilt mycket blev helt plötsligt tokkär i en av valackerna, det gick knappt att leda henne förbi deras hage, hon ställde sig och brunstkissade typ var femte meter.
Fan, det här känns inte bra alls. :down:
Hur kan man ta upp allvaret i det här så de förstår att stona bör gå själva? Finns inga andra stall som är bättre i närheten.

Just nu känns det som att jag är jobbig för att jag inte vill ha mitt sto ihop med valacken så länge han klättrar. :(
 
En valack som börjar klättra på ston ska aldrig mer gå med ston vare sig de brunstar eller ej och oavsett om sto och valack tidigare har kunnat gå ihop. Både sto och valack kan få skador med dödlig utgång av klättrandet så det är inget man gamblar med. Att en valack börjar klättra på ston har inget med sysslolöshet att göra utan det handlar om hormoner.

Det låter som att kunskapsnivån är väldigt låg i stallet du står i. Jag hade flyttat omgående, människor med så låg kunskapsnivå vill jag inte ska hantera mina hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 105
Senast: Stereo
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 785
Senast: cirkus
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 900
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 881
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp