Bukefalos 28 år!

L

Lizap

Innan jag köpte min häst i somras red jag henne i ca 2 år. Under hela denna tid har jag aldrig nånsin sett henne brunstig! Hon har visserligen humörsvängningar, främst på vintern då hon kan vara grinig i boxen, men det är inte under några utmärkande perioder. Jag funderar på att betäcka henne, men då är det ju en fördel om jag har koll på hennes brunster.
Så till frågan, finns det nåt annat sätt att kolla brunsterna, förutom att "se"? Typ tempskillnader eller??
:confused:
 
Hej!
Min mammas bästis har en häst som heter Minta, :love:, hon visar ALDRIG sin brunst. Men när Marion (som hon heter) skulle betäcka Minta med Feliciano frågade hon en veterinär om hur hon skulle kunna veta när brunsten kom. Men veterinären sa till henne att det inte går att se om de inte visar det. Så hon har bara fått prov-betäcka när hon tror att Minta är brunstig (vid humörsvängningar o.s.v.) så hon har betäckts tre gånger nu utan resultat. Men det borde ju gå att se.. Fråga din veterinär, för den som marion frågade verkar ju nite kunna sin sak ordentligt.
Aja, här fick du en liten berättelse.. Vilken hingst ska du vetäcka med?
//Sofie :banana:
 
Ja... Hon är e: Hubertus - Jovial, och har "helsvenskt" blod hela stammen igenom. Funderar därför på att ta en hingst med lite utländskt påbrå. Har funderat på Cardento, Landlord och Camiell-Flamingo Z. Men jag vet ju inte riktigt OM jag ska betäcka henne än. Låter ju ganska dyrt och hålla på att skicka iväg henne på "provbetäckning" lite då och då, om det nu är så... :(
 
Du kan se när hon är brunstig genom att kolla färgen på slemhinnorna innanför hennes blygdläppar. När de är mörkt laxfärgade så är hon i brunst. Ett sto som inte brunstar tror jag knappast tillåter att en hingst betäcker och de hingstar du valt står på semin, så de på seminstationen seminerar endast på brunst. De kan sin sak och seminerar inte om inte ägget/äggen är klara. Slappna av, de kan sin sak. :D
 
Ja... Det är bara att börja "kolla" då... Det är ju som bra om man vet ungefär när den inträffar...

Tack för hjälpen! :bow:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett russto som jag har ägt i ca 1,5 år. Hon kom på vintern och brunstade från dag 1. Tänkte då att det berodde på flytt och att...
Svar
8
· Visningar
1 400
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 084
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp