Brunstpreparat?

MiniLi

Trådstartare
Har bestämt mig för att testa något tillskott som ska hjälpa ston som besväras av brunsten. Skulle gärna höra vad folk testat och vad som verkar funka för många 😊

Ren munkpeppar eller örtblandning? Läste i gamla trådar att örtblandningar skulle funka bättre än ren munkpeppar?

Har läst positivt om Equmins Temperamental/Nightmare. Någon som testat?
NAF oestress?
Stroppy mare?
 
Har prövat oestress och ren munkpeppar. Fick ingen effekt på oestress och bara liten effekt på munkpeppar. Vet andra som har haft bra effekt på oestress annars. Min häst verkar vara immun mot alla tillskott och hjälpmedel nu på våren.
 
Har provat munkpeppar, funkade ej.
Har funderat på hormonbehandling, men eftersom jag själv är i fertil ålder och vill ha barn, så kändes det onödigt bökigt med skyddsåtgärder m m.

Provade förra året akupunktur. Ingen besvärande brunst sedan dess.
 
Har provat munkpeppar, funkade ej.
Har funderat på hormonbehandling, men eftersom jag själv är i fertil ålder och vill ha barn, så kändes det onödigt bökigt med skyddsåtgärder m m.

Provade förra året akupunktur. Ingen besvärande brunst sedan dess.
Akupunktur mot brunstproblem? Hur funkar det?
 
Om man ger ren munkpeppar, spelar det någon roll för effekten om man ger hela korn eller malda?
 
Har prövat oestress och ren munkpeppar. Fick ingen effekt på oestress och bara liten effekt på munkpeppar. Vet andra som har haft bra effekt på oestress annars. Min häst verkar vara immun mot alla tillskott och hjälpmedel nu på våren.
Sökte i en grupp på facebook och såg att många upplever effekt av oestress. Kanske det man ska testa i första hand.

Det verkar variera en del vad de olika varianterna innehåller förutom munkpeppar.. Och också svårt att läsa sig till hur mycket de innehåller.

Hittade ett preparat som heter Science Supplements HormonAid, de redovisar innehåll per dos. Är dock svindyrt jämfört med alla andra varianter, en förpackning som uppges räcka i en månad kostar nästan 900 kr😳
 
Det är ju alltid svårt att vara säker på om man verkligen fått en effekt eller ej, men tycker absolut att jag fått effekt av oestress på mitt sto. Använder det faktiskt i låg dos hela tiden och tycker överlag att hon blivit mildare i humöret. Ja, förutom nu när hon fäller och är lätt mordisk om man rör vid henne, men annars så.
 
Sökte i en grupp på facebook och såg att många upplever effekt av oestress. Kanske det man ska testa i första hand.

Det verkar variera en del vad de olika varianterna innehåller förutom munkpeppar.. Och också svårt att läsa sig till hur mycket de innehåller.

Hittade ett preparat som heter Science Supplements HormonAid, de redovisar innehåll per dos. Är dock svindyrt jämfört med alla andra varianter, en förpackning som uppges räcka i en månad kostar nästan 900 kr😳
Prova oestress. Jag är väldigt positiv till oestress annars då jag sett andra som fått effekt på det. Men min prinsessa ska ju alltid vara lite udda :p

Såna där svindyra grejer är jag tveksam till. Dom brukar oftast inte vara bättre än dom andra. Bara dyrare
 
Prova oestress. Jag är väldigt positiv till oestress annars då jag sett andra som fått effekt på det. Men min prinsessa ska ju alltid vara lite udda :p

Såna där svindyra grejer är jag tveksam till. Dom brukar oftast inte vara bättre än dom andra. Bara dyrare
Ja jag lutar åt att antingen testa Oestress eller först prova med ren munkpeppar :)
Först ska jag dock försöka sammanställa alla olika preparat och vad de innehåller för att få någon känsla för vad som skiljer dem åt..
 
Upptäckte att Oestress skiljer sig åt i ingredienser beroende på om det är den flytande varianten eller pulver? Why?
Vilken är bäst?
 
Kör på den flytande. Hade det till min förre och tyckte definitivt det hjälpte. Har börjat ge min nya i förebyggande syfte, då hon brunstade. Hon är dock super duper snäll i alla lägen verkar det som. Men vad jag har läst är dom flytande bättre :)
 
En av våra ston som är såld till grannen numera äger munkpeppar i mellan starter från vår fram till hösten ungefär. Hon blir så illa att det inte går att göra någonting med henne för det ända hon ägnar Sig åt är kissande 🙄 Detta har pågått sedan första gången hon brunsta, egen uppfödning. Men han säger att de hjälper, visst man får dra ned lite på kraven på henne i träningen men hon kan träna iaf vilket hon inte fixade förut utan var i sin egna lilla värld. Inte aktuell att betäcka vare hos hennes nya ägare eller hos oss när hon kommer hem, inget avelsmaterial.
 
Jag ger ren munkpeppar som jag köper från en örtagård. Billigare än på GG eller annat ställe.
MEN ponnyhästen pillar ut kornen om de inte är kamoflerade i maten och blir kinkigare ju längre fram på våren när hon inte är lika glupsk. Min häst blir bättre under sommaren och har sin besvärliga perioder höst, vår men även vinter.
Skillnaden är ju att de känsliga topparna slätas ut med munkpeppar och jag får en mindre spänd häst som till och med är ridbar under brunsten och inte lika känslig för skänkeln.
Däremot är hon ju fortfarande känslig. Som någon skrev man får sänka kraven under de mest intensiva delen av brunsten.
Jag brukar tömköra då eller bara skritta ut.

Kom ihåg bara att det är 48 timmars tävlingskarens på munkpeppar :)
 
En av våra ston som är såld till grannen numera äger munkpeppar i mellan starter från vår fram till hösten ungefär. Hon blir så illa att det inte går att göra någonting med henne för det ända hon ägnar Sig åt är kissande 🙄 Detta har pågått sedan första gången hon brunsta, egen uppfödning. Men han säger att de hjälper, visst man får dra ned lite på kraven på henne i träningen men hon kan träna iaf vilket hon inte fixade förut utan var i sin egna lilla värld. Inte aktuell att betäcka vare hos hennes nya ägare eller hos oss när hon kommer hem, inget avelsmaterial.

Jag ger ren munkpeppar som jag köper från en örtagård. Billigare än på GG eller annat ställe.
MEN ponnyhästen pillar ut kornen om de inte är kamoflerade i maten och blir kinkigare ju längre fram på våren när hon inte är lika glupsk. Min häst blir bättre under sommaren och har sin besvärliga perioder höst, vår men även vinter.
Skillnaden är ju att de känsliga topparna slätas ut med munkpeppar och jag får en mindre spänd häst som till och med är ridbar under brunsten och inte lika känslig för skänkeln.
Däremot är hon ju fortfarande känslig. Som någon skrev man får sänka kraven under de mest intensiva delen av brunsten.
Jag brukar tömköra då eller bara skritta ut.

Kom ihåg bara att det är 48 timmars tävlingskarens på munkpeppar :)
Har ni testat även blandade tillskott eller bara ren munkpeppar?

Mitt sto kan bli lite istadig och "stoppig" i ridningen när hon brunstar, vilket hon gör typ hela tiden under stor del av året. För henne är det inte bara några dagar per cykel utan typ hela tiden. Jag har varit osäker innan på om det är relaterat till brunsten eller ej, men nu märkte jag skillnad i beteende för typ en vecka sedan när hon plötsligt började stanna igen vid tidning och det sammanföll med att bakbenen var helt kladdiga för första gången på ett bra tag..

Har koll på karensen!
 
Kör på den flytande. Hade det till min förre och tyckte definitivt det hjälpte. Har börjat ge min nya i förebyggande syfte, då hon brunstade. Hon är dock super duper snäll i alla lägen verkar det som. Men vad jag har läst är dom flytande bättre :)
Ja jag har också hört att flytande är bättre! Men så konstigt att det skiljer så mkt i ingredienser. Flytande Oestress har 8 ingredienser på listan, pulver har 21!
 
Har ni testat även blandade tillskott eller bara ren munkpeppar?

Mitt sto kan bli lite istadig och "stoppig" i ridningen när hon brunstar, vilket hon gör typ hela tiden under stor del av året. För henne är det inte bara några dagar per cykel utan typ hela tiden. Jag har varit osäker innan på om det är relaterat till brunsten eller ej, men nu märkte jag skillnad i beteende för typ en vecka sedan när hon plötsligt började stanna igen vid tidning och det sammanföll med att bakbenen var helt kladdiga för första gången på ett bra tag..

Har koll på karensen!
Hon får ren munkpeppar vad jag förstått.
 
Min kompis som har ett sto som är konstant brunstigt och därigenom har provat massor av medel tycker att ren munkpeppar har fungerat bäst, jag har själv använt det till ett sto som inte ens gick borsta när hon brunstade, även på henne gav det bra effekt. Jag skulle ha börjat med ren munkpeppar och sen utifrån det testat annat om du inte är nöjd med effekten. Munkpeppar är ju inte så dyrt att testa. Jag provade både hel och nald, märkte ingen skillnad på effekt men den hästen åt hellre hel, de luktar mindre.
 
Har gjort en liten sammanställning över olika preparat. Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska prova ren munkpeppar eller någon blandning i första hand dock..
Färgkodningarna är för att kunna se vilka ämnen som finns i flera preparat.

Lutar spontant åt Equimin Nightmare om jag ska ge blandning, tror den innehåller mer munkpeppar än Oestress (utifrån vart de står i ordningen på innehållsförteckningarna) och den är dessutom billigare.
brunstpreparat.jpg
 
Min kompis som har ett sto som är konstant brunstigt och därigenom har provat massor av medel tycker att ren munkpeppar har fungerat bäst, jag har själv använt det till ett sto som inte ens gick borsta när hon brunstade, även på henne gav det bra effekt. Jag skulle ha börjat med ren munkpeppar och sen utifrån det testat annat om du inte är nöjd med effekten. Munkpeppar är ju inte så dyrt att testa. Jag provade både hel och nald, märkte ingen skillnad på effekt men den hästen åt hellre hel, de luktar mindre.
Tack! Fick höra från en "gammal travgubbe" att det var att föredra att ge flytande munkpeppar, men det var lite svårt att hitta..
 
Ja jag har också hört att flytande är bättre! Men så konstigt att det skiljer så mkt i ingredienser. Flytande Oestress har 8 ingredienser på listan, pulver har 21!
Jag har aldrig tänkt på det, intressant! Jag frågade dock om skillnaden på preparaten och hon i affären sa att den flytande ger snabbare effekt, ger man pulvret får man räkna med att vänta ca två veckor på någon effekt. Men sen är det ju förstås individuella skillnader.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 116
Foder & Strö Jag vänder mig till Er som provat något sorts tillskott för att få era ston att må bättre /vara mindre sura runt brunst. Oestress...
Svar
7
· Visningar
1 612
Senast: Skolli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 045
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp