Brunstproblem

Valkyriana

Trådstartare
Hej
Har ett 9 årigt sto som reagerar kraftigt och länge på brunst.
Jag ska ta henne till vetten om jag inte får ordning på det snart.
Några frågor bara.

Ni som provat kula i livmodern. Hur bra resultat fick ni?
Hur länge hjälpte det?
Hur lång tid innan det fick effekt?


Munkpeppar
Hur lång tid innan det gav effekt?

Stroopy mare
Gav det effekt om munkpeppar inte fungerade?
Hur lång tid tog det innan det gav effekt?
Ger ni det jämt?
 
Vet ett fall där kula fungerade ett tag. Munkpeppar fungerar på många hästar och är ju värt priset att prova. Tar några veckor att få effekt men det går att ge varje dag.
 
Jag har inte provat kula på min då veterinären menade att det kan hjälpa men att kulan lika gärna kan åka ut efter en månad. För mig kändes det inte värt att utsätta min häst för det.

Munkpeppar ger jag nästan året runt. Oftast kan jag göra uppehåll mellan november och januari-februari men inte alltid. På min brukar det ta en hel cykel innan det ger effekt. Dvs. börjar jag ge vid en brunst ser jag liten effekt vid nästa brunst men full effekt först vid nästa igen. Första månaderna på våren (eller egentligen vintern, januari-februari) har jag kombinerat munkpepparn med citronmeliss och fått bra effekt av det.

Stroppy mare har jag inte provat. För mig känns det inte bra att ge johannesört till en häst.
 
Jag har inte provat kula på min då veterinären menade att det kan hjälpa men att kulan lika gärna kan åka ut efter en månad. För mig kändes det inte värt att utsätta min häst för det.

Munkpeppar ger jag nästan året runt. Oftast kan jag göra uppehåll mellan november och januari-februari men inte alltid. På min brukar det ta en hel cykel innan det ger effekt. Dvs. börjar jag ge vid en brunst ser jag liten effekt vid nästa brunst men full effekt först vid nästa igen. Första månaderna på våren (eller egentligen vintern, januari-februari) har jag kombinerat munkpepparn med citronmeliss och fått bra effekt av det.

Stroppy mare har jag inte provat. För mig känns det inte bra att ge johannesört till en häst.
Citronmeliss? Det har jag aldrig provat

Tack då har jag lite koll. Har bara börjat med munkpeppar i 10 dagar nu. Men då får jag ge det nästan en månad till innan full effekt.

Jag har hört både väldigt positiva saker om kula. Samt som du säger att den kan åka ut efter några månader.
 
Min hyresgäst har brunst problem med sin häst och har testat en massa olika, utan resultat, dock inte kulor. Men enligt den sista veterinären som undersökte hästen så fungerar bara kulor i tre månader.
 
Citronmeliss? Det har jag aldrig provat

Tack då har jag lite koll. Har bara börjat med munkpeppar i 10 dagar nu. Men då får jag ge det nästan en månad till innan full effekt.

Jag har hört både väldigt positiva saker om kula. Samt som du säger att den kan åka ut efter några månader.
Citronmeliss lugnar kramper och kan därför hjälpa. På just min häst upplever jag att hon har kramper, första brunsten här trodde jag att hon hade fått kolik så ont som hon hade och hon kan verkligen vara öm på magen bortåt/vid/under virveln in under magen vid brunst och på henne har citronmeliss varit det där lilla extra som har gjort de jättejobbiga första brunsterna för året mindre jobbiga. Hallonblad som finns i stroppy mare har samma effekt, dvs. det är kramplösande.

Det är ju så olika hur lång tid det tar. Jag har läst/hört om de som enbart ger munkpeppar vid brunsten men det skulle aldrig fungera på min.

Ja har man en häst som inte ogillar veterinärer till den grad som min gör, hon mår dåligt på riktigt och vänder det inåt med allt vad det innebär av efterverkningar, så kan det ju vara värt att prova kula. Då när jag tog upp det med min veterinär hade jag läst om någon som hade satt in kula och stoet slapp de jobbiga brunsterna typ resten av sitt liv och då hade det varit värt det men inte om den åker ut så snart igen. Man vet ju inte innan hur det blir och jag vågade i det läget inte chansa.
 
Är det någon som vet kostnad för att sätta in kula?
På en höft?
Snackar vi 1000kr eller 5000?


Sedan angående hallonblad och att det ska vara kramplösande. Har funderat lite över det här dygnet som gått
Jag drack sånt the när jag var gravid för att få igång förlossningen. Dvs få igång småvärkar i livmodern🤔 det var mycket snack om det på de sidor man hängde på då. Inte för att det funkade
Det var ju inga extrema kramper som med ricinolja. Men nått inför förlossning skulle det vara bra för.

Jag åt även två annanas en gång. För att få igång värkarna. Allt som hände var att jag blev öm i hela käften av nått ämne.

Mycket off topic. Men det är min tråd 😎🤣
 
Citronmeliss lugnar kramper och kan därför hjälpa. På just min häst upplever jag att hon har kramper, första brunsten här trodde jag att hon hade fått kolik så ont som hon hade och hon kan verkligen vara öm på magen bortåt/vid/under virveln in under magen vid brunst och på henne har citronmeliss varit det där lilla extra som har gjort de jättejobbiga första brunsterna för året mindre jobbiga. Hallonblad som finns i stroppy mare har samma effekt, dvs. det är kramplösande.

Det är ju så olika hur lång tid det tar. Jag har läst/hört om de som enbart ger munkpeppar vid brunsten men det skulle aldrig fungera på min.

Ja har man en häst som inte ogillar veterinärer till den grad som min gör, hon mår dåligt på riktigt och vänder det inåt med allt vad det innebär av efterverkningar, så kan det ju vara värt att prova kula. Då när jag tog upp det med min veterinär hade jag läst om någon som hade satt in kula och stoet slapp de jobbiga brunsterna typ resten av sitt liv och då hade det varit värt det men inte om den åker ut så snart igen. Man vet ju inte innan hur det blir och jag vågade i det läget inte chansa.
Intressant med citronmeliss. Hur mycket ger man? Hjälper det även på människor? Isf vet du hur mycket en människa ska ta?

vad är det för kula och hur hjälper det?
 
Är det någon som vet kostnad för att sätta in kula?
På en höft?
Snackar vi 1000kr eller 5000?


Sedan angående hallonblad och att det ska vara kramplösande. Har funderat lite över det här dygnet som gått
Jag drack sånt the när jag var gravid för att få igång förlossningen. Dvs få igång småvärkar i livmodern🤔 det var mycket snack om det på de sidor man hängde på då. Inte för att det funkade
Det var ju inga extrema kramper som med ricinolja. Men nått inför förlossning skulle det vara bra för.

Jag åt även två annanas en gång. För att få igång värkarna. Allt som hände var att jag blev öm i hela käften av nått ämne.

Mycket off topic. Men det är min tråd 😎🤣
Intressant! Hallonblad frigör oxytocin som ju är ett hormon med bred verkan. Det utsöndras av välkommen beröring, ger lugn och ro, gör att mjölken rinner till vid amning och är också ett av de hormon som sätter igång förlossningen och hallonblad sågs förr som allmänt stärkande inför förlossningen. Frågan är vilken påverkan den har på vår glatta muskulatur, den vi inte kan påverka med viljan eftersom hallonblad också ses som fördelaktigt att ge vid brunst och menstruationssmärtor. Sågs den som bra förberedelse inför förlossningen förr, dvs. den skulle ge livmodern träning genom förvärkar, så är det lätt knepigt att ge samma växt vid oönskad kramp som vid menssmärtor! Hallonblad är dock inget jag har använt mig utav själv så jag har ingen erfarenhet av det.
 
Intressant med citronmeliss. Hur mycket ger man? Hjälper det även på människor? Isf vet du hur mycket en människa ska ta?

vad är det för kula och hur hjälper det?
Doseringen är ganska flytande. 0,5-1 dl till 500 kg häst. Jag gav min på 400 kg 2 matskedar.

Till människa finns citronmeliss både som tinktur, droppar och som te så doseringen beror ju på vilket man använder men ett vanligt te brukar vara ett par teskedar till en mugg.

Kulan ska lura livmodern att det finns en dräktighet och att brunsten därmed uteblir.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 626
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
619
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 802
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
25 764
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp