Bruten fotled och gravid!!!

Only_Me

Trådstartare
Jag har under min graviditet brutit min andra fotled på 3 ställen och har blivit avgipsad, har även nu varit hos en sjukgymnast och idag var 3:e gången på 1 vecka.
Jag har precis börjat gå på kyckorna då jag inte fixade det under 6 veckor av gips (fick inte stödja eller använda foten alls) så jag har mesta dels suttit i en rullstol.
Jag kan inte gå själv på min dåliga fot än alls, inte ens ett steg men ändå tycker sjukgymnasten att jag ska ta på mig skorna och försöka mig ut nu när väglaget är som värst (snön smälter till slask och fryser till, bor i norrland) o prova kryckorna utomhus.
Jag är ju förfan livrädd, detta är andra fotleden jag brutit på sånt här väglag och jag är GRAVID.
Jag vet att bebis ligger ganska bra skyddad därinne men tänk om jag skulle halka igen nu när jag är så ostadig och det värsta skulle hända eller bara att jag skadar mig mer.
Jag lider dessutom redan av posttraumatisk stress syndrom och är LIVRÄDD bara för att halka efter att jag bröt förra fotleden för 9 år sen, sjukgymnasten gick på hårt och fick mig nästan att börja gråta framför alla i lokalen och verkar inte alls förstå min rädsla utan tycker på att jag kan mer än jag tror.
Hon tyckte även att jag skulle vänta med att börja simma eftersom det är halt på badhus, så jag förstår inte riktigt hennes logik?
Självklart vet jag att hon vill att jag ska göra saker för att återrehabiliteras men jag ifrågasätter ändå att jag som gravid ska utsättas för den här stressen.
Jag vill helst slippa gå på is/snö alls denna vinter och vänta tills jag kan ställa in mig mer på det till nästa vinter då jag fött ut mitt barn och förmodligen är mycket med stadig.

Hur tänker ni angående det jag skrivit?
Är jag helt ute och cyklar eller borde jag försöka mig på ut i snöslask/isen och isf varför?
Ge mig gärna för och nackdelar!
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Det finns isdubbar på kryckorna och även halkskydd till skor. Det är ju jätteviktigt att du kommer igång! Ju längre du väntar destu svårare lär det bli!
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Varför är det så viktigt att du går ute? Gå inne i stället om det känns säkrare. Märker du att det går bra så kan du väl fortsätta ute sen?
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Jag var gipsad 3 månader och fick av det för 3 veckor sedan. skruvar och skit i fotleden. Fick absolut inte belasta innan med får nu vicka på foten och i går började jag halta runt inne utan kryckor. Ska på koll på tisdag. Vad är problemet, gå inne i så fall, gå kan man väl göra utan sjukgymnast?? Trotts att mitt brott räknades dom mycket allvarligt har ingen erbjudit det... Och om skulle jag nog tackat nej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Jag har redan båda dom sakerna, men dubbarna på kryckorna är inte speciellt hjälpsamma i slask och broddar när man redan är ostabil på foten är inget jag skulle rekommendera iaf.
Sen förstår inte jag hur det ska hjälpa mig att gå utomhus när jag kan gå inne?
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Ja det undrar jag med??? Jag ser inte att fördelarna väger upp mot nackdelarna!

Ja inne är det inga större problem förutom att jag är extremt stel dock tror jag att det blir bättre ju mer jag rör mig!!! Jag gör ju framsteg hela tiden!!!
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Ja jag är opererad på två ställen med krosskador (vid båda fotknölarna med MASSA skruvar och metallskenor) och MASSA mjukdelsskada då jag har 3 frakturer på olika ställen, alla är olika med läkningstid och olika frakturer och läkaren sa till mig att jag kommer att ha problem med svullnader i minst ett år och det är stor risk att jag aldrig blir helt återställd.
Min förra fotledsfraktur jag hade, hade jag inga problem med och träffade då aldrig en sjukgymnast.
Kunde mer eller mindre gå efter dom veckorna i gips och stövel, den är opererade med med skruvar också så frakturer kan verkligen skiljas åt hur det blir efteråt.
Så denna gång behöver jag en sjukgymnast eftersom jag är sjukt stel i fotleden, kan t.ex inte ha hela foten i golvet och göra en vanlig knäböj.
Kan även jämföra med att första frakturen på höger fotled var som himlen om man jämför både smärta och rörlighet.
Sen erbjuder dom inte att komma till en sjukgymnast, det får man fixa själv nu eftersom remiss inte behövs längre (dock kan man få gå före i väntelistan om man har det iaf hos min sjukgymnast)
Jag känner iaf att jag behöver en sjukgymnast för att göra övningar, dessutom kostar det inte mig ett öre då jag har frikort och enligt sjukgymnasten behöver jag komma dit och göra övningar på maskiner 2 ggr i veckan och tro mig dom har INTE ont om kunder då väntelistan är på runt 2 månader annars.
Sen vill jag gärna vara så rehabiliterad jag kan innan förlossning och bebis kommer.
Finns massa man lär sig av en sjukgymnast om belastning och att bygga upp muskler som kompenserar.
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Nått gåband eller motionscykel har jag inte hemma tyvärr men jag trallar omkring här hemma och jag kommer absolut gå omkring i köpcentrum, det var en superbra ide så tack :D
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Vilken tur att du bröt den nu och inte när bebis är ute, DET hade varit besvärligt!

/Equilina, always looking on the bright side :idea:
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Ja det håller jag helt med dig om!!!

Finns egentligen bara en nackdel att det var under graviditeten och det är dels smärtlindringen som behövdes och att jag opererades i 5 timmar då komplikationer uppstod med frakturerna trots det föredrar jag att det är nu i mitten av graviditeten istället för att föda med gips eller som du säger efteråt.
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Jo tack, förstår att du är stel :) kunde inte vicka på foten många millimeter upp och ner med det är bara å bända :) ta det lugnt, lite i taget så kommer det gå bättre och bättre.
Hoppas det går bra för dig, lycka till och krya på dig!
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Ja jag kämpar allt vad jag kan, det är bara den här utomhus grejen som skrämmer skiten ur mig.
Tackar och detsamma med dig!!!
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Jag antar att dom gärna vill ha igång dig så att du kan röra på dig ordentligt för att få igång kropp och kondis igen. Kanske det är nyttigt med lite "ojämnt" underlag, alltså så att foten får jobba lite mer och inte bara gå på plant?
 
Senast ändrad:
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Jo men är det verkligen värt risken att jag eller bebis skadas?
Man måste ju väga för och nackdelar och jag tycker nog inte att det är värt risken.
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Finns jättebra saker att sätta på fötterna och även skor som ska vara toppen. Jag blev rätt knäpp när jag var gravid första gången. Hormoner... Ramlade dock massor med gånger under min graviditet och ungen blev helt normal, riktigt bra till och med. Lycka till!
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Rejäla skor och broddar och spetsen ner på kryckorna så borde du hålla dig på benen.

Att bli stillasittande eller bara gå runt litgrann inomhus är en riktigt stor nackdel.
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Jag hade jättebra skor när jag brötfotleden, dom reagerade som fan på sjukhuset att jag hade kunnat halka så illa i dom ;)

Jag är redan skadad, lite skillnad på att bara halka till och att faktiskt skada sig.
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Jag köpte nya ecco vinter skor detta år, det var dom jag halkade såhär illa i...jag köpte dom av anledning att INTE halka och skada mig.
Broddar funkar inte när det är hårdpackat is ute, för då åker jag bara runt på isen på broddarna och i slask funkar i princip inget, inte ens spetsen i kryckorna gör någon nytta då, det tycker jag de flesta borde inse.
Sen vet jag inte ens om jag skulle få på mig en sån sko nu när jag är så svullen som jag är hela tiden.
När man har TRE frakturer så medför det EXTREMT mycket mjukdelsskada, vilket medför att jag inte kan gå längre sträckor ändå, eftersom fotleden svullnar upp såpass mycket att det gör för ont att fortsätta.

Jag tror inte ni riktigt förstår hur ostadig jag är, dessutom bortser ni extremt mycket från de traumatiska upplevelser jag haft genom att bryta fotlederna.
Låter lite som ryck upp dig till någon som är klinisk deprimerad.

Jag väger in riskerna, skulle ni ha tyckt det var värt det om er bebis skadades pga att ni "tvingades" ut när ni kände så stark rädsla?
En olycka är en sak men att medvetet inte vilja och göra det ändå och sen att det går så snett tror jag är mycket svårare att komma över en bara en ren olycka men det är vad jag tycker med MINA upplevelser.
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Fungerar inte broddarna så har du inte rätt sort. De som curlingspelarna har halka du inte med, de är tillverkade för is...
Det är ju ingen som kan tvinga dej att gå ut och gå, men man tränar mjukdelarna och stabiliteten bättre ute än inne. Bebisen ligger väl skyddad så risken att den skulle skadas är minimal. Jag har själv brutit fotleden, var uppe på hästen 3 dagar efter att gipset var väck (dock inte gravid), just för att INTE bli så paniskt rädd att jag inte vågade rida igen (bröt den vid en ridolycka). JAG tror att du blir ännu räddare nästa vinter då du HAR en bebis om du inte vågar dej ut och trotsa rädslan nu. Du får väl börja träna inne för att sen ta dej ut, men väntar du för länge så är risken stor att det blir problem för dej även i framtiden. Barn behöver ju frisk luft även om det är is ute...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 620
Senast: enough
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 597
Senast: Suspiria
·
Hästmänniskan Hej Någon som har brutit fotleden (det lite mindre benet i smalbenet, långt ned) och skruvats och gipsats? Jag är precis avgipsad...
Svar
15
· Visningar
3 234
Senast: MikaTela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp