bruten fotled

P

pib

hej, undrar om någon vet hur lång tid man måste vänta med att rida när man brutit fotleden ? fick även opereras med ett antal skruv , tar bort gipset om ca 3 veckor . en del säjer att det tar 6 mån. nån som vet om det stämmer?:confused:
 
Sv: bruten fotled

Jag bröt fotleden och fick skruvar och platta. Jag friskförklarades efter lite mer än 3 månader, men då kunde jag knappt gå.

Men jag red innan jag "fick". Jag var gipsad 2 veckor sedan fick jag någon slags stödskena i 5-6 veckor och fick abslolut inte stödja på foten.
Men jag åkte häst med foten i stödskena... kanske inte det bästa, men jag kunde inte låta bli.

Hör med din läkare vad hon/han tycker och när du får börja belasta igen.
 
Sv: bruten fotled

tack för svaret , hoppas det läker snabbt! ska prata med dom när gipset åker av , hoppas du mår bättre nu ! :bow:
 
Sv: bruten fotled

detta här inte till tråden. men en gång bröt jag ett ben i foten (minns inte vilket) men hos doktorn sa de att jag bara hade gjort något med ledbanden. Men jag fick INGENTING inte ens kryckor eller sådär och jag skulle balasta foten men jag hade ju skitont (dock red jag och tävlade och sådär :o) men iallafall efter 3 veckor var det inte bättre så då åkte vi till sjukan och mamma krävde att de skulle rönka det och efter ett bra tag så gick de med på det ... så var den ju bryten :mad:dock var det försent att gipsa så jag fick fortsätta att ha ont :(

ville typ bara skriva av mig lite för jag är fortfarande arga på dom :mad:


Men hoppas din fot läker fint och att du snart är uppe på hästryggen igen :)
 
Sv: bruten fotled

ja en del läkare kan man inte lita på , jag fick jätteduktiga läkare , hoppas du inte får några komplikationer av detta . längtar efter att få rida min kuse igen . tack för svaret ändå ! :bow:
 
Sv: bruten fotled

Jag bröt fotleden i november, fast det var ett enkelt brott utan skruvar osv. Jag hade gips 4 v. Fick av gipset i mitten på december och jag red först i mitten-slutet på januari, började med 10 min skritt och bygger upp sakta fortfarande. Jag har mer eller mindre molande värk hela tiden när jag rider men jag står ut.

Det som jag tyckte kändes mest läskigt när jag skulle rida var tanken på att jag måste hoppa av, jag var livrädd för att landa snett på foten :eek: Jag började med westernsadeln, där sitter man av med en fot i taget liksom så det kändes mer kontrollerat. Men jag har ridit i min vanliga sadel några gånger nu. Men nog känns det när man dimper ner hårt på backen :cool:

Mitt tips när du får av gipset är att gå så mycket du orkar och träna olika styrkeövningar för foten (du får säkert av sjukgymnast). Jag köpte ett par tantstavar och gick med dom varje dag, i träningsskor.

Man blir förskräckt över hur svag man är när man får av gipset - inte bara i själva foten utan i hela benet, i stort sett alla muskler förtvinar och blir svaga när man är gipsad o hoppar på kryckor.

Så kasta inte upp dig på hästen det första du gör, utan ge dig själv tid.

Lycka till! :banana:
 
Sv: bruten fotled

Jag red med foten gipsad:angel:, kanske inget att rekommendera o säkert inget jag skulle göra idag när jag är vuxen o mer förståndig:p
 
Sv: bruten fotled

Har ingen aning men om du rider utan stigbyglar lägger du ju inget stöd i fotleden så det borde väl gå????
 
Sv: bruten fotled

ja det som oroar mej mest är just att komma av hästen , han är ca 165cm hög o jag är ca 163 så det är inget litet hopp ner , bra tips det där med stavar ska verkligen testa det sen ! tack för alla svar , skönt att få reda på lite mer info om bruten fot o hästar , tack igen!:bow:
 
Sv: bruten fotled

De flesta får belasta redan under giåstiden, och när gipset är av (normalt efter 6 veckor) ska man börja belasta om man inte redan har gjort det.

Hur snabbt man kan rida igen beror på hur snabbt man kommer igång, det finns ingen speciell tidsgräns.

I allra bästa fall kan man rida direkt gipset är av, men det är nog ovanligt.
 
Sv: bruten fotled

Bröt fotleden med ett enkelt brott, avgipsning efter 6 veckor, men hade snoront i foten ytterligare 4 veckor, med rejäl svullnad så det gick ju inte att göra speciellt mycket ansträngande saker med foteländet. Nu 6 veckor efter avgipsning känns det rätt ok och jag kan göra det mesta utan några egentliga smärtor.

Belastade foten från dag ett efter gipsningen utan större problem och vart småchockad över att det gjorde så horribelt ont efter avgipsningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 372
Senast: Missemus
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 501
Senast: Manji
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
755
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 119
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp