Bruten klo-eftervård

1887

Trådstartare
Hej! Min hund bröt en klo (sporren eller "tumklon" som jag säger) i söndags och fick klokapseln borttagen igår. Så pulpan är alltså blottlagd.
Enligt rekommendation från veterinären så hade hon bandaget hon fick där på över natten (tog alltså bort det idag) och har nu tratt på sig samt äter vetrimoxin i 5 dagar och så skyddar jag tassen med en sko när vi är ute på promenad. Men jag skulle inte lägga på något nytt bandage.
Jag har googlat och läst så mycket, även här på buke, så jag tror jag blir galen för åsikterna verkar gå isär rätt rejält om hur man ska ta hand om en blottlagd pulpa?
Å ena sidan känns det ju bra att lufta den för läkningens skull, men jag är rädd att hon ska skada den nu när den är så ömtålig. Så jag känner mig lite villrådig.

Hur har ni tagit hand om en blottlagd pulpa? Vilket sätt är bäst? Något särskilt jag ska tänka på?
 
Sv: Bruten klo-eftervård

Vi skulle ha bandaget på en vecka tror jag och byta varje dag, och tvätta. Sen hade han tratt på sig länge då han inte kunde låta bli att slicka på tassen.

Nu hade han inte bandaget i en vecka för att han trots tratt kom åt och käkade upp bandaget :crazy: Men det var torrt och fint så det gjorde inget att han blev utan!
 
Sv: Bruten klo-eftervård

min hund skulle ha bandage i 6dagar men ett byte emellan. men bandaget åkte av fler gånger så vi fick sätta om bandaget mer än en gång.

men hans trasiga klo satt på tassen, din hund har skadat sporren. då tänker jag att din hund kommer ju inte trampa direkt på golvet med pulpan därför inget bandage så länge.
bara mina tankar, är ingen expert;)
 
Sv: Bruten klo-eftervård

Det verkar vara lite olika från veterinär till veterinär om och hur länge de vill ha tassbandage på hunden, har hört upp till en vecka. Men de flesta verkar tycka man ska gå individuellt efter hunden och sluta med att ha tassbandaget när hunden inte ömmar när den går och pulpan torkat upp lite.

När min hund bröt klokapseln så efter jag tagit bort resterna (ordnade det själv då jag varit med på ett antal, vet.student) så lade jag på ett bandage som fick sitta den kvällen och första natten och precis som din veterinär sagt så tog jag bort det dagen efter. Klokapseln hade då börjat torka lite och han haltade inte (fick smärtstillande första natten). Ute så fick han ha på sig en fleecesocka och sedan en gummisko över (i mitt fall ett finger från en diskhandske) för att skydda mot stötar och tillsmutsning och vi gick endast på plana ytor första dagarna. Inne fick det luftas fritt.
Viktigt att tänka på är att hålla utkik efter tecken på infektion (luktar, svullnar, blir varmt eller kladdig) eftersom det lätt blir just infekterat innan det torkat ihop. Fördelen med att låta det lufta är att det generellt torkar ihop snabbare och då också minskar risk för infektion (enligt info från vet.)
Normalt ska klokapseln vara helt torr och oöm efter en vecka och det tar några månader innan klon vuxit ut fullständigt igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruten klo-eftervård

Jag hör till dem som vill ha så luftigt som möjligt så att klon kan torka upp o det första hornskiktet bildas snabbt. Helst inget bandage inne efter första dygnet, ordentligt skyddat mot fukt skit o våld ute. Ingen antibiotika som förebyggande!
PL
 
Sv: Bruten klo-eftervård

Viktigt att man ser till att djurägaren ser till att hålla koll på svullnad i klofals/tå, vid tecken på infektion sätter jag i antirobe/clindabuc i högdos.
Amputerat några tår som inte behandlats rätt men ingen som jag behandlat o där ägaren följt mina råd.
PL
 
Sv: Bruten klo-eftervård

KL
Tack för era svar, känner mig lite lugnare nu! Det är ju som sagt sporren så den är ju inte så utsatt ändå.

Jag känner mig dock lite konfunderad över att hon ska äta Vetrimoxin i 5 dagar. Måste jag följa veterinärens rekommendation på den punkten? Gillar inte att använda antibiotika i förebyggande syfte (som PL skrev).
 
Sv: Bruten klo-eftervård

När min katt opererade bort en bruten klo skulle jag tvätta varje dag och ha på en strumpa så såret kunde luftas men inte bli skitet. Tratt på såklart. Dock hade katten dragit av hela klobenet så där var ju ett riktigt sår, ingen pulpa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte att det kan finnas någon här som skulle kunna ge mig ett råd om vår Aussie, Santi som blev stelopererad i sin bakhas efter...
Svar
2
· Visningar
727
Senast: CissiN
·
Hundhälsa (Svart) riesenschnauzer är ju inte direkt känd för sin exceptionellt goda klokvalitet direkt, och Utter har aldrig haft 'superklor'. De...
Svar
3
· Visningar
4 172
Övr. Hund Har ni en veterinär ni går till, eller har ni en klinik med flera eller tar ni den som har bäst passande tid? Har ni problem med...
Svar
15
· Visningar
9 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp