Bukefalos 28 år!

Bruten klo med pulpan framme!

Lena Furberg

Trådstartare
Min hund har på nåt vis brutit en klo på ena framtassen, dvs själva klokapseln (heter det väl?) har skalats av en bit och pulpan ligger exponerad. Det handlar om kanske 5 mm. Han slickar och slickar på tassen men haltar inte. Min karl har satt häftplåster kring klon och det verkar hjälpa mot smärtan (?) för hunden slickar inte längre.
Men jag undrar om det är vettigt att låta plåstret sitta kvar. Det kan väl bli infekterat under?
Är detta nåt för veterinären...?
 
Sv: Bruten klo med pulpan framme!

När Kiera bröt av klon för ett par vintrar sedan så tog jag en bomullstuss med lite klorhexedin på och lindade med powerflexxlinda i ett par dagar (bytte varje dag), sedan bara en klippt kompressbit och linda någon dag till. Efter det så skyddade jag bara klon om det var blött ute tills det var läkt..
Det blev inget vet. besök av det:)
Du får hålla koll så att det inte vätskar sig..
 
Sv: Bruten klo med pulpan framme!

Är det en skada som går upp mot klofalsen kan klokapseln behöva tas bort helt av vet. Är det bara en mindre del borta vid spetsen kan det läka bra ändå men det skadar inte att ringa vet för rådgivning.

Viktigt att han inte slickar! Krage eller bandage/strumpa/liknande kan behövas. Skydda mot smuts och väta utomhus men det är oftast bra att lufta inne utan något skydd (om han inte slickar).
 
Sv: Bruten klo med pulpan framme!

Focus gjorde något liknande för några år sedan. Jag tog en liten kompress och tejpade runt. Sedan på med tratten! Oftast löser det sig själv utan några dyra besök hos veterinären ;)
 
Sv: Bruten klo med pulpan framme!

Men man kan ju alltid ringa till evterinären för rådgivning. Det kostar inget och betyder ju inte heller att man måste åka in. Om jag var TS så skulle jag ringa till vet och höra vad de säger, om de inte tycker att det är så akut så skulle jag försöka själv, så som ovanstående beskrivit. Och som sagt, se till att han inte slickar! Krage hjälper bäst, de kan man köpa i djuraffären om man inte har själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa (Svart) riesenschnauzer är ju inte direkt känd för sin exceptionellt goda klokvalitet direkt, och Utter har aldrig haft 'superklor'. De...
Svar
3
· Visningar
4 182
Övr. Hund Min hund bröt av ena framklon alldeles nyss. Den är av ungefär där pulpan slutar, så det blöder lite. Ca 5 mm. Vet tyckte att man...
Svar
14
· Visningar
2 743
Senast: Sony
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp