Bruten tass/tå? Vad gör man då?

Lyan

Trådstartare
Pärla klämde sin lilla tass i dörren 😭 Det blev tvärdrag och jag hann inte stoppa dörren helt. Så den flög inte igen med full kraft men hennes tassar är ju sååå små. Hon skrek rejält och stöder hon knappt på tassen, något steg så tar hon i med tassen men håller den helst uppe. Hon fick ett litet skrapsår på ena sidan tassen och det börjar svullna upp.

Jag håller såklart på att jaga veterinär men får inte tag på dem. Poppy har tid för sina sprutor 11.30 så om jag inte får tag på dem innan dess så får jag hoppas att de kan klämma in en röntgen på Pärla. Om inte så får jag jaga bil och ta mig till djursjukhuset med henne.

Men det jag undrar är vad man gör om det är någon tå är bruten? Har försökt googla men hittar mest information om brutna ben. På människor brukar man väl oftast bara tejpa ihop med tån bredvid? Gör man samma på hundar? Eller opererar och skruvar man även tår? Pärla är ju så pytteliten! (Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle, har bara känt igenom tassen nu och sedan låtit det vara)
D5BA377C-7E41-4B6A-BA5C-2863207E0BB3.jpeg
 
Hoppas du får tag på en veterinär! En olycka händer så lätt.

När jag bröt ett finger fick jag hålla det rakt med en gjuten stödskena och tejpa i hop med det andra fingret. Läkte fort men det var ett väldigt okmplicerat brott.. Ingen anning om hur man bäst gör med pyttetassar :(
 
Pärla klämde sin lilla tass i dörren 😭 Det blev tvärdrag och jag hann inte stoppa dörren helt. Så den flög inte igen med full kraft men hennes tassar är ju sååå små. Hon skrek rejält och stöder hon knappt på tassen, något steg så tar hon i med tassen men håller den helst uppe. Hon fick ett litet skrapsår på ena sidan tassen och det börjar svullna upp.

Jag håller såklart på att jaga veterinär men får inte tag på dem. Poppy har tid för sina sprutor 11.30 så om jag inte får tag på dem innan dess så får jag hoppas att de kan klämma in en röntgen på Pärla. Om inte så får jag jaga bil och ta mig till djursjukhuset med henne.

Men det jag undrar är vad man gör om det är någon tå är bruten? Har försökt googla men hittar mest information om brutna ben. På människor brukar man väl oftast bara tejpa ihop med tån bredvid? Gör man samma på hundar? Eller opererar och skruvar man även tår? Pärla är ju så pytteliten! (Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle, har bara känt igenom tassen nu och sedan låtit det vara)
Visa bifogad fil 92444
Man lägger bandage eller gips, men inte om det är krosskada, dvs att benet är krossat i flera små bitar. Då är det oftast så att man amputerar tån istället. Man kan sätta implantat också men inte på en så liten hund som Pärla. Hoppas ni fått hjälp nu!
 
Hoppas du får tag på en veterinär! En olycka händer så lätt.

När jag bröt ett finger fick jag hålla det rakt med en gjuten stödskena och tejpa i hop med det andra fingret. Läkte fort men det var ett väldigt okmplicerat brott.. Ingen anning om hur man bäst gör med pyttetassar :(

Man lägger bandage eller gips, men inte om det är krosskada, dvs att benet är krossat i flera små bitar. Då är det oftast så att man amputerar tån istället. Man kan sätta implantat också men inte på en så liten hund som Pärla. Hoppas ni fått hjälp nu!
Efter lite väntan så kunde den ena veterinären titta på Pärlas tass på Poppys tid. Hon trodde tack och lov inte att några ben var brutna för tassen var inte tillräckligt svullen eller öm. Eventuellt har en klo gått av högt upp men det gick inte att säga säkert ännu. Hon tyckte inte att det behövde röntgas just nu. Pärla är fortfarande halt men stöder och går försiktigt på tassen nu så det blir bara metacam och vila så länge det inte blir värre igen eller om klon börjar krångla för då får hon dit igen.
Jag är så lättad att det inte verkar vara värre än så! Det var så hemskt när hon bara skrek och sedan inte stödde på tassen alls 😭 Med tanke på hur liten hon är och hur tung dörren är så är jag förvånad över att tassen inte är totalt mosad
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag trillade i nedförsbacke och lyckades kila in foten mellan två stenar, vilket resulterade i en blå och svullen stortå. De första...
Svar
6
· Visningar
11 242
Senast: CillaW
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 530
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp