Brutet BPH - okej ändå?

Valptass

Trådstartare
Jag är på valpjakt, och har hittat vad jag uppfattar som en seriös uppfödare som föder upp min typ av hund. En parning är nu gjord hos denne, och jag känner mig väldigt kluven här. Tiken har nämligen brutet BPH (enl. avelsdata pga rädsla vid överraskningen). Vad anser ni, kan det vara okej?

Enligt uppfödaren själv så var tiken helt enkelt ointresserad av att gå fram till figuren, och gick runt bland människorna omkring tills tiden tog slut (om jag fattade det rätt - finns ingen film att se). Ska inte ha problem med rädslor i vardagen, ska vara skottfast. Tränar och tävlar flitigt precis som de andra hundarna hos uppfödaren.

Jag har träffat tiken och uppfödarens övriga hundar, upplevde inga varningsklockor där. Vad jag kan se i avelsdata är tiken ensam om att bryta BPH, övriga testade hundar på tikens sida varierar mellan jättefint till okej.

Vad säger ni? Jag känner ju rent reflexmässigt att brutet BPH = mentalt skräp som inte hör hemma i aveln, men jag är nästan säker på att jag är onödigt svartvit där. Jag ser som sagt inga andra tecken på dålig mentalitet hos tiken och tikens släkt, men väger det upp för ett brutet BPH? Hur hade ni gjort?
 
Är det en ras som har problem med osäkerhet/mentaliteten skulle jag fundera både en och två ggr innan jag tog en valp från den kullen, behöver ju inte vara något problem, valparna kan ju bli jätte bra, men finns det mentala problem i rasen finns ju en liten ökad risk att valparna kan få problem om det ligger genetiskt hos tiken kanske.
Brutet BPH = mentalt skräp håller jag dock inte med om.
 
Är det en ras som har problem med osäkerhet/mentaliteten skulle jag fundera både en och två ggr innan jag tog en valp från den kullen, behöver ju inte vara något problem, valparna kan ju bli jätte bra, men finns det mentala problem i rasen finns ju en liten ökad risk att valparna kan få problem om det ligger genetiskt hos tiken kanske.
Brutet BPH = mentalt skräp håller jag dock inte med om.
Jag är faktiskt osäker på hur det ser ut i rasen, jag tror inte att det finns några utbredda mentalitetsproblem men kanske är det bara väl mörkat? Jag får kolla vidare på det.

Som sagt så ser övriga hundar på tikens sida okej ut, varför jag tänker att det kanske inte är genetiska rädslor. Det hade väl i såna fall visat sig hos närbesläktade hundar?

Nej, jag håller inte heller med om att brutet BPH = mentalt skräp men det är alltså den spontana känslan jag får när jag ser orden "brutet BPH" :p Och det är just den spontana känslan som jag gärna får hjälp att ifrågasätta, nu när jag hittat en parning som annars skulle kunna vara intressant :)
 
Enligt uppfödaren själv så var tiken helt enkelt ointresserad av att gå fram till figuren, och gick runt bland människorna omkring tills tiden tog slut (om jag fattade det rätt - finns ingen film att se). Ska inte ha problem med rädslor i vardagen, ska vara skottfast. Tränar och tävlar flitigt precis som de andra hundarna hos uppfödaren.
Det här låter ju dock som ett undvikande beteende snarare än ointresse med tanke på att du lockar på hunden vid figuren.
Jag vet inte om man skulle bryta hunden för att den inte går fram heller, så länge den avreagerar vid passagerna?
Men det har ju tex @Milosari mer koll.

Min spontana reaktion är att det är en hittepåförklaring iaf.
 
Jag tänker att de som håller i MH/BPH är mycket kunniga vad gäller att läsa hund och knappast bryter om inte hunden är tydligt negativt påverkad av något moment, så jag skulle dra öronen åt mig även om hunden verkade stabil och trevlig när jag träffade den.
En hund som är trygg med flocken närvarande kan visa sig vara osäker när den måste hantera saker själv, och det är väl bland annat sånt som BPH ska kunna visa på. Köper inte heller uppfödarens förklaring riktigt, tror mer på att hen kanske inte är så bra på att läsa hund, för att testledaren skulle vara det och bedömt så totalt fel känns osannolikt.

Med det inte sagt att jag nödvändigtvis skulle rata uppfödaren och dennes linjer rakt av, eftersom det föds mentalt dåliga hundar även i supersläkter. Men just den tiken skulle jag inte köpa valp efter.
 
Det här låter ju dock som ett undvikande beteende snarare än ointresse med tanke på att du lockar på hunden vid figuren.
Jag vet inte om man skulle bryta hunden för att den inte går fram heller, så länge den avreagerar vid passagerna?
Men det har ju tex @Milosari mer koll.

Min spontana reaktion är att det är en hittepåförklaring iaf.
Ja, alla förklaringar som inte bottnar i "min hund blev väldigt rädd och kunde inte avreagera" får mig att tänka att det är en bortförklaring :angel: Kanske var det så att uppfödaren bara lindade in det lite snyggt med sin formulering.
 
Jag tänker att de som håller i MH/BPH är mycket kunniga vas gäller att läsa hund och knappast bryter om inte hunden är tydligt negativt påverkad av något moment, så jag skulle dra öronen åt mig även om hunden verkade stabil och trevlig när jag träffade den.
En hund som är trygg med flocken närvarande kan visa sig vara osäker när den måste hantera saker själv, och det är väl bland annat sånt som BPH ska kunna visa på. Köper inte heller uppfödarens förklaring riktigt, tror mer på att hen kanske inte är så bra på att läsa hund, för att testledaren skulle vara det och bedömt så totalt fel känns osannolikt.
Ja, du har rätt i det du säger. Jag tror kanske att uppfödaren mest formulerade sig på ett sätt som lät trevligt medan jag tolkade det lite väl bokstavligt.

(Riktat till alla, inte bara som svar till @Invicta): Givet då att tiken bröt pga rädsla, kan det ändå vara okej att avla på henne? Övriga beskrivna hundar i tikens linjer verkar ju inte ha samma problem. Kan det vara något icke-genetiskt? Jag känner ju - som sagt - rent spontant nej hon bör inte avlas på, men finns det undantag?
 
Nej. Absolut nej.

En hund med rädslor och undvikande beteenden är jobbigt att leva med. Det spelar ingen roll om uppfödaren påstår att "hunden funkar i vardagen" - har hen flera hundar så kan osäkerhet maskeras genom att den osäkra hunden tar stöd hos andra. De liksom "smälter in" bättre i mängden. En sådan bortförklaring ska man aldrig acceptera. Variationen mellan okej - jättefint på övriga BPH tar jag också som en varningsklocka.

Jag lever med en hund med brutet MH vars osäkerhet talar sitt tydliga språk i vår vardag. I flock hade det absolut maskerats. Nu har jag bara två hundar och hans mönster är väldigt tydliga. Såhär i efterhand var det ett dumt köp då jag var något osäker på tikens mentalitet. Men det är som det är. Jag kommer i varje fall aldrig att göra om det.
 
Jag förstår inte heller varför man skulle avbryta för att hunden visar ointresse? Det är ju ett resultat i sig, så att säga. Låter märkligt.
Att det står avbrott pga rädsla och att uppfödaren säger något helt annat skulle göra att jag drog åt mig öronen rent allmänt, faktiskt.
Ja, jag har insett att det är just rädsla det handlar om och jag tror faktiskt att uppfödaren också menade just det, även om hen lindade in orden i bomull så att säga.
 
Nej. Absolut nej.

En hund med rädslor och undvikande beteenden är jobbigt att leva med. Det spelar ingen roll om uppfödaren påstår att "hunden funkar i vardagen" - har hen flera hundar så kan osäkerhet maskeras genom att den osäkra hunden tar stöd hos andra. De liksom "smälter in" bättre i mängden. En sådan bortförklaring ska man aldrig acceptera. Variationen mellan okej - jättefint på övriga BPH tar jag också som en varningsklocka.

Jag lever med en hund med brutet MH vars osäkerhet talar sitt tydliga språk i vår vardag. I flock hade det absolut maskerats. Nu har jag bara två hundar och hans mönster är väldigt tydliga. Såhär i efterhand var det ett dumt köp då jag var något osäker på tikens mentalitet. Men det är som det är. Jag kommer i varje fall aldrig att göra om det.
Tack för ditt svar.

Jo, jag vet ju också allt det där egentligen!

Jag blev väl bara så frustrerad när jag äntligen hittade en uppfödare som verkar vettig, som tävlar aktivt i de sporter jag är intresserad av, anordnar BPH för sina valpkullar och som till och med gör Mentaltest Valp på kullarna – och så avlar hen på en tik med brutet BPH.

Jag önskade att det kanske inte var så illa som det kändes, att det fanns rimliga anledningar som jag inte visste om, men ni andra verkar hålla med om att det är illavarslande.

Åh, jag får nog stryka den helt!
 
Tack för ditt svar.

Jo, jag vet ju också allt det där egentligen!

Jag blev väl bara så frustrerad när jag äntligen hittade en uppfödare som verkar vettig, som tävlar aktivt i de sporter jag är intresserad av, anordnar BPH för sina valpkullar och som till och med gör Mentaltest Valp på kullarna – och så avlar hen på en tik med brutet BPH.

Jag önskade att det kanske inte var så illa som det kändes, att det fanns rimliga anledningar som jag inte visste om, men ni andra verkar hålla med om att det är illavarslande.

Åh, jag får nog stryka den helt!

Vilken tråkig situation! Men jag känner igen mig, inom min ras kan jag räkna på ena handen antalet uppfödare som arrangerar och engagerar sig i sport och BPH, och då behöver jag inte heller använda alla fingrar... :grin: det är fasen inte lätt.

Uppfödaren har inte fler tikar med bättre resultat? Jag hade nog gärna väntat på en annan tik istället i så fall.
 
Vilken tråkig situation! Men jag känner igen mig, inom min ras kan jag räkna på ena handen antalet uppfödare som arrangerar och engagerar sig i sport och BPH, och då behöver jag inte heller använda alla fingrar... :grin: det är fasen inte lätt.

Uppfödaren har inte fler tikar med bättre resultat? Jag hade nog gärna väntat på en annan tik istället i så fall.
Ja, det är så tråkigt att det är så och det gör det väldigt svårt att hitta valp :( Jag vill ju också gärna stötta de uppfödare som engagerar sig i sport och BPH!

Jo, det har hen faktiskt – till och med en planerad parning på gång :) Då hoppas jag nog på den istället! 🙏
 
Nej skulle inte köpa valp efter den tiken eller tikens släkting.
Vet en uppfödare inom min ras som har avlat på tik med brutet BPH pga aggressivitet där släktingar/avkommor också har brutet BPH. Den uppfödaren marknadsför sig som att föda upp trevliga och stabila hundar som passar bra för tävling och träning...
Då är det inom en ras som inte har några direkta rädslo- eller aggressivitetsproblem så att se ett brutet BPH inom rasen är verkligen allvarligt och ovanligt. Det känns så oerhört trist att det fortsatt avlas på de linjerna.
 
Nej skulle inte köpa valp efter den tiken eller tikens släkting.
Vet en uppfödare inom min ras som har avlat på tik med brutet BPH pga aggressivitet där släktingar/avkommor också har brutet BPH. Den uppfödaren marknadsför sig som att föda upp trevliga och stabila hundar som passar bra för tävling och träning...
Då är det inom en ras som inte har några direkta rädslo- eller aggressivitetsproblem så det känns så oerhört trist att det fortsatt avlas på de linjerna.
Jag stötte på något liknande nyligen i mitt letande – kennel som har tydlig tävlingshundsprofil och som på hemsidan vid en snabb överblick ser intressant ut. De tyckte att jag verkade som en toppenvalpköpare och undrade om jag ville ha tik eller hane, men vid det laget hade jag kollat upp deras hundar och sett att typ alla hade antingen brutet bph eller högre osäkerhet/rädsla än rasmedel :nailbiting: Jag bad om deras tankar kring detta, sedan dess har det varit tyst...

Just tiken i tråden har ju inga släktingar med varken brutet bph eller usla resultat, så jag hoppades nog nånstans att det skulle vara okej då kanske – men jag tyckte det aldrig själv, och tycker det ännu mindre nu efter den här tråden :D
 
Jag stötte på något liknande nyligen i mitt letande – kennel som har tydlig tävlingshundsprofil och som på hemsidan vid en snabb överblick ser intressant ut. De tyckte att jag verkade som en toppenvalpköpare och undrade om jag ville ha tik eller hane, men vid det laget hade jag kollat upp deras hundar och sett att typ alla hade antingen brutet bph eller högre osäkerhet/rädsla än rasmedel :nailbiting: Jag bad om deras tankar kring detta, sedan dess har det varit tyst...

Just tiken i tråden har ju inga släktingar med varken brutet bph eller usla resultat, så jag hoppades nog nånstans att det skulle vara okej då kanske – men jag tyckte det aldrig själv, och tycker det ännu mindre nu efter den här tråden :D

Jag tycker ändå att det är oroväckande att just den tiken har brutet BPH. Visst, kanske det är en individ som råkar stå utanför alla andra i släkten men risken finns ändå att just den individens mentalitetsproblem nedärvs om man avlar på den. Det finns även risk för att tikens kullsyskon nedärver problemet. Jag hade undvikit just den kullen/avkommor efter den kullen. Är det en liten ras? Om inte borde det inte vara allt för svårt att kolla efter annat ☺️
 
Jag hade absolut inte tagit valp från en sådan hund, eller satt den i avel om det var egen hund. Nu har jag bara varit med på ett BPH och därmed bara sett ett fåtal hundar live så, men det var verkligen inte så att testledarna bröt bara för att hundarna var ointresserade! En hund som var med var på riktigt så ointresserad av vissa skrämmande saker att testledarna skrattande undrade vad de skulle skriva i protokollet (hunden la sig ner och typ somnade av uttråkning), men inte ens en sekund funderade någon på att bryta.

Det är så otroligt vanligt med diverse konstiga bortförklaringar på BPH och MH från hundägarnas sida, eller tveksam mentalitet i vardagen... Nä. Var extremt petig med just mentaliteten, allt annat riskerar att sluta i ett jobbigt hundägarliv och hundliv.
 
Jag tycker ändå att det är oroväckande att just den tiken har brutet BPH. Visst, kanske det är en individ som råkar stå utanför alla andra i släkten men risken finns ändå att just den individens mentalitetsproblem nedärvs om man avlar på den. Det finns även risk för att tikens kullsyskon nedärver problemet. Jag hade undvikit just den kullen/avkommor efter den kullen. Är det en liten ras? Om inte borde det inte vara allt för svårt att kolla efter annat ☺
Jo, jag vet ju det också... Jag hade ju själv inte velat avla på en sådan tik! Jag hoppades att jag hade fel :p Så nedslående det kan vara att leta valp!

Njä det är väl ingen jätteliten ras, men det är en sällskapsras där det tyvärr är väldigt svårt att hitta uppfödare som överhuvudtaget bryr sig om BPH eller ens meriterar i annat än utställning. Tyvärr!


Jag hade absolut inte tagit valp från en sådan hund, eller satt den i avel om det var egen hund. Nu har jag bara varit med på ett BPH och därmed bara sett ett fåtal hundar live så, men det var verkligen inte så att testledarna bröt bara för att hundarna var ointresserade! En hund som var med var på riktigt så ointresserad av vissa skrämmande saker att testledarna skrattande undrade vad de skulle skriva i protokollet (hunden la sig ner och typ somnade av uttråkning), men inte ens en sekund funderade någon på att bryta.

Det är så otroligt vanligt med diverse konstiga bortförklaringar på BPH och MH från hundägarnas sida, eller tveksam mentalitet i vardagen... Nä. Var extremt petig med just mentaliteten, allt annat riskerar att sluta i ett jobbigt hundägarliv och hundliv.
Ja, just mentaliteten vill jag vara väldigt noga med så det skavde att tiken hade brutet bph, hur jag än försökte rationalisera det... Jag hoppades att jag kanske var överdrivet nojig, kanske hade jag fått tunnelseende av allt letande. Men magkänslan har blivit tydligt bekräftad, det känns skönt! :)

Raserna jag letar inom är pudel storlek toy/dvärg och papillon/phalène!
 
Just tiken i tråden har ju inga släktingar med varken brutet bph eller usla resultat, så jag hoppades nog nånstans att det skulle vara okej då kanske – men jag tyckte det aldrig själv, och tycker det ännu mindre nu efter den här tråden :D
Det kan finnas vettiga anledningar att sätta en sån hund i avel, om det är en ras med liten population, ovanliga gener, ovanligt bra hälsostatus etc och det inte finns liknande problem i familjen.
Det är ju dock oftast inte det som är fallet och 9/10 gånger så finns det ju ingen vettig anledning att avla på en sån hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 733
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp