Brutet nyckelben

C

CarolineB

I lördags på en hopptävling råkade jag och hästen vurpa, med ett brutet nyckelben för mig som följd...

Någon annan här som brutit sitt? Hur lång tid tog det innan du kunde använda armen igen? Och hur lång tid innan det gick o rida?

Är redan sjukt rastlös och vill helst börja rida imorgon igen... :(
 
Sv: Brutet nyckelben

Åh hur mår du? jag såg vurpan och det såg inte skönt ut :crazy:

Att du redan är rastlös är nog ett gott tecken.
 
Sv: Brutet nyckelben

nu vet jag ju inte hur gammal du är och vill inte skrämma upp dig i onödan, men: Min make vurpade med motorcykel och bröt nyckelbenet. På lazarettet fick han svaret att det fixade sig självt och fastän han hade jätteont och inte als kunde använda armen tog det MER ÄN 2 ÅR innan han lyckades tjata sig till en operation. Han har nu en metallplatta i axeln och är i övrigt helt återställd.
Vi kollade även nätet för den typen av skador - och väldigt väldigt många får mén efter nyckelbensbrott om det inte opereras.
Så mitt råd till dig är - se till att få det fixad på en ortopediklinik - maken kom till Uppsala, där lär de vara experter på just det.
Hoppas det löser sig för dig - jag var endast åskådare och det såg inte gott ut....
 
Sv: Brutet nyckelben

Har brutit vänster nyckelben i en trafikolycka, låg dock i läge och läkte nog på ett par veckor. Åtminstone red jag då...Men känns det bra och du får lite hjälp att sadla kanske du kan skritta lite. Men ta det lugnt!!! Dessutom får du ju rida på en hand. Rid i ridhus om du kan det eftersom det är halt ute, du kan ju inte ta emot dig med den armen om hästen halkar och du ramlar av.

Krya på dig och var försiktig!

S. (Ridabstinens vid sjukdom? Nääää, inte det minsta!!!!!;););))
 
Sv: Brutet nyckelben

Jag har fått mitt nyckelben avtrampat men det kanske inte är riktigt samma sak... Mitt var mer eller mindre mos och läkarna ville egentligen gipsat men det var uteslutet för mig så det tog lång tid att läka och det läkte fel :crazy:

Jag kunde inte använda armen alls på ca 1-2 månader och fick inte rida på 3 månader men jag tjuvstartade lite på de lugnaste hästarna eftersom det kliade för mkt i fingrarna. Det största problemet tyckte jag nog var muskelbortfallet som i mitt fall blev på högerarmen.

Det är läskigt vad snabbt det går för muskler att förtvina när de är i absolut vila. Det tog ganska lång tid att träna upp styrkan i högerarmen igen.

Men som sagt, det är inte alls säkert att det tar så lång tid för dig!

Krya på dig!
 
Sv: Brutet nyckelben

När mitt nyckeben gick så fick jag göra det jag kunde göra om jag ville. Men jag kunde inte göra någonting för så ont som det gjorde kunde jag knappt ens ligga ner. Kunde inte röra armen osv utan att det gjorde otroligt ont och värkte konstant.

Jag tror jag fick av mig den där seleaktiga eller vad man ska säga efter två veckor, sen tog det ungefär några veckor/två månader kanske innan jag var relativt normal igen och kunde röra mig fritt utan att ha ont.

Men jag har fortfarande problem efteråt nu, det värker ibland vid olika väder och en nerv hamnade antagligen i kläm och musklerna minskade allt eftersom och det är inte helt återställt än trots snart 8 år och två år efter operationen av nerven.

Så man får se till att det läker som det ska.
 
Sv: Brutet nyckelben

Jadu det kan väl ta typ allt mellan 6-12 veckor att läka ihop...
Sa inte doktorn något om hur länge du måste vila?

Om jag vore du så skulle jag inte göra något på 6-8 veckor så att det verkligen får chansen att läka ut ordentligt.

Skittråkigt ja men ännu tråkigare om ngt blir fel och du får problem för resten av livet.
 
Sv: Brutet nyckelben

Jag har brutit nyckelbenet. Jag var väldigt liten men minns det som det vore i går. Jag fick inte göra något med armen i 8 veckor, men hur svårt var inte det för en liten skit som jag att inte göra något?!
Som följd idag: Mitt nyckelben sticker ut och jag får ont så fort det finns något tryck på, typ som bilbälten, linnen, halsdukar osv.. det suger
 
Sv: Brutet nyckelben

Jag har brutit mitt nyckelben i en hästvurpa. I mitt fall gjorde sjukvården en miss och satte bandaget för löst så när jag var tillbaka för kontroll efter fyra veckor hade det inte läkt ett dugg utan var fortfarande löst. Då hade jag med gott mod redan börjat rida sedan en vecka tillbaka. Så det var bara att fixera axeln igen med rätt påsatta bandage och vänta fyra veckor till. Detta hände för många år sedan och jag har inget annat obehag av det idag än att det är lättare att bära typ axelremsväskor på den axel som inte bröts.
Inte hade jag speciellt ont heller när det hände. Det enda riktiga obehag jag kommer ihåg var att det kändes som hela kroppen ramlade ihop när jag i sömnen rågade lägga mig på sidan.
 
Sv: Brutet nyckelben

Jag bröt också mitt nyckelben i en ridvurpa för några år sedan. Det gick av på två ställen. Blev sjukskriven i 7 veckor, men kravlade mig upp på hästen efter ett par veckor. Det var dumt gjort, för det gjorde så ont så att jag fick blodsmak i munnen. Men efter ytterligare några veckor så gick det bra att rida och jag har inte haft några problem alls efteråt.
Krya på dig!!! :)
 
Sv: Brutet nyckelben

Sassiball: Sådär :( Har fått massa smärtstillande iaf som hjälper hyggligt om man håller sig stilla o stannar i sängen:crazy:

sumile: De sa att de nästan aldrig opererar nyckelbensbrott, inte ens när benen ligger lite omlott, som mina gör... Hoppas verkligen jag inte har så mkt otur som din man...

pulkaskurk: De sa att jag skulle röntgas igen efter 3 veckor och att det kan ta några månader innan armen är i full funktionalitet igen. Jag frågade om ridningen men hon sa att det var väldigt olika och helt beroende på hur ont jag har..

SKönt att några av er andra blivit helt bra, hoppas jag blir frisk så snart som möjligt:)
 
Sv: Brutet nyckelben

Ja, då hoppas jag mina läker ihop fint med:) Har du någon knöl på nyckelbenet där det gick av?
 
Sv: Brutet nyckelben

Bröt också nyckelbenet i en ridolycka, det gick av på flera ställen. Läkaren sa att det läker av sig själv och att jag kunde göra allt jag ville göra. Sådant som kunde förstöra läkningen skulle göra så ont så det var ingen risk att man gjorde de sakerna ändå.

Jag satt på hästryggen två dagar efter vurpan och var ut på en fem-dagars långtur med 6-8 timmar i sadeln/dag en vecka efter (alla gångarter). Det gjorde faktiskt mycket mindre ont att rida än att sitta i soffan/ligga i sängen, stå upp, sitta på huk osv. Tror att kroppen hamnade i en position där den klarade att bära upp sig på ett bra sätt, finns ju en anledning till att ergonomiska kontorsstolar ser ut ung som sadlar!
Var dock tvungen att ha något högt att stå på när jag skulle sitta upp, så jag bara kunde lägga benet över ryggen på hästen. Hade förvarnat ridkompisen om att jag skulle behöva mycket hjälp, men det gick faktiskt bra att både tränsa, sadla och kratsa hovar med bara en hand!

Men det tog ca tre ÅR innan jag kunde simma någorlunda normalt igen och ska jag bära tungt så märks det rätt snabbt att jag är svagare i den armen. Har en ful knöl och som en hålighet brevid, det har inte läkt särskilt snyggt, tror dock inte att det hade gått att operera då det var för mycket småbitar, fanns helt enkelt inget att skruva i...
 
Sv: Brutet nyckelben

Stackare! Man blir verkligen helt handikappad när det inte går att använda armen nånting.

Jag bröt mitt vänstra nyckelben för ungefär 2 år sen (kan ju säga att jag är vänsterhänt också)
Jag skulle bara ta en lugn tur med gammelponnyn men de ville inte hon och vi for ikull i en skarp kurva.

Läkaren sa att det skulle ta 7-8 veckor innan benet skulle va helt ihopläkt. Men jag red efter 4 veckor, på ponnyn såklart för hon är lättast att komma upp på:) Jag hade nog kunnat rida tidigare men jag är alltid själv i stallet så det kändes säkrast att vänta lite. Mitt nyckelben har läkt ihop omlott så jag har en liten knöl och det gör ont ibland om något trycker på den "utstickande" biten. Men jag har fått tillbaka all kraft i vänsterarmen fast det tog väldigt lång tid.

Men du får känna efter själv hur ont du har i axeln och du kan ju ha någon till hands som kan hjälpa dig upp på hästen. Krya på dig!
 
Sv: Brutet nyckelben

Jag har fått mitt nyckelben avtrampat men det kanske inte är riktigt samma sak... Mitt var mer eller mindre mos och läkarna ville egentligen gipsat men det var uteslutet för mig så det tog lång tid att läka och det läkte fel :crazy:

Man gipsar inte nyckelben.
 
Sv: Brutet nyckelben

Vi har blivit lite mer aktiva med att operera brutna nyckelben, men det beror helt på hur de ligger.
De flesta läker fint utan åtgärd, man kan hänga upp armen några veckor för smärtlindring. Det brukar alltid bli en större eller mindre knöl över brottet, även om det inte legat särskilt mycket fel.
 
Sv: Brutet nyckelben

Okej, kan man överbelasta nyckelbenet under läkningen? Eller är det bara att göra det man klarar av? Var uppe o diskade lite innan nämligen och fick lite ont efteråt så blev lite orolig. Äter maximalt med smärtstillande också...
 
Sv: Brutet nyckelben

Bröt nyckelbenet o lite annat vid en trafikolycka, hade så ont i resten av kroppen att jag knappt märkte av nyckelbenet. Tog lite tid att mocka o sånt, men kom upp på hästen efter tre veckor. Får ta de lite försiktigt med tyngre saker o sadla försiktigt, man hittar en teknik.
 
Sv: Brutet nyckelben

makens ben låg också omlott - det syntes utifrån. Och även han fick veta att man inte gör något åt den typen benbrott.
Ortopeden i Uppsala skummade av ilska när hon fick höra det - som sagd endast ett fåtal klarar sig utan senare besvär om det inte opereras. Som någon skrev i tråden - bilbälten och kläder etc. blev en pina.
Så har du ont fortfarande om några veckor och det känns fel i kroppen så TJATA TJATA TJATA.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp