Bry sig om hur andra sköter sin häst?

Blandrastik

Trådstartare
Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har vi två delar, en lösdrift och en del där vi tar in hästarna till kvällen. Min häst hör till den del som kommer in.
Både delarna är 100% kollektiva och ägaren, en bonde, är helt ointresserad av hur stallet sköts. Igår konstaterade jag för fjärde gången att hästarna i lösdriften inte har haft vatten på ett dygn. Okej, inget de lär falla död ner av, men onödigt. Lider lite med hästarna som står och sparkar mot badkaret. Jag har då valt att lägga ut i gemensamma MSG:er-gruppen att "Hej, hej, nu är visst badkaret tomt!"
Bonden som äger stället kör ut ensilage, till lösdriften med sin traktor, ensilaget köper man själv och ställer upp på anvisad plats. Bonden har sagt att han i god tid vill veta när ny bal ska köras ut i hagen.
Ganska ofta resulterar det att lösdriften blir utan mat, ett dygn eller mer innan nån märker att ensilaget är slut. De har en fin ligghall med halm, då det är samma där, knappast nån som faller död ner, men inte så kul när vi matar våra hästar och får längtande smågnägg från hungriga pållar på andra sidan staketet.
Nu har jag köpt en värmebalja till vår del av hagarna, lösdriften har badkar. Snart är det frost och vinter=frusna vattenkar. Jag kan ju räkna ut med röven att ingen kommer sättandes på morgonen med varmvatten för att tina badkar om man inte ens kan fylla på vatten nu. Just nu är det dessutom trädgårdsslang framdragen till vattnet, jag gissar att det är dunk som gäller i vinter (jag har inte stått där vintertid) Då lär ju det där badkaret fyllas mer sällan.
Hur mycket ska man bry sig?
 
@Blandrastik är det så illa att hästarna saknar både mat och vatten i flera dygn, hade jag nog kunna anmäla dem för djurplågeri. Och sedan flyttat därifrån, för min egen hälsas skull.
Alltså min häst går i andra delen, en annan hage, där det finns mat och vatten, det ser jag själv till, tillsammans med mina hagkompisar. Det här är den "andra hagen" i samma stall. Sen som jag skriver, det finns ju halm, det kommer ju vatten, så småningom. Tror inte en anmälan skulle ge så mycket. Det är bara frågan hur mycket man ska bry sig..
 
Det är inte ok att hästarna är utan vatten och mat ett dygn. Jag tycker inte att det är så harmlöst som du verkar tycka.
Nä, inte harmlöst. Då hade jag inte gjort det här inlägget. Men skulle det verkligen ge nåt att anmäla? I`m skeptisk. Men vad gör man? Stallägaren kunde inte bry sig mindre.
 
Nä, inte harmlöst. Då hade jag inte gjort det här inlägget. Men skulle det verkligen ge nåt att anmäla? I`m skeptisk. Men vad gör man? Stallägaren kunde inte bry sig mindre.

Går det att vara "den jobbiga" och ta ett allvarligt snack med dem? Informera om att det inte är ok att hästarna är utan vatten och mat på det sättet och att man kan bli anmäld för sånt. Det kanske "räcker" att de vet att de KAN bli anmälda, utan att behöva leda till en anmälan, för att de ska fatta allvaret?
 
Jag har varit i din sits. Tyvärr kan jag inte bara låta det vara vilket resulterade i att det alldeles för ofta blev jag som fixade mat och vatten till de andras hästar. Påtalade flera gr att det inte var okej men INGET hände. Så jag ringde helt enkelt länsstyrelsen som faktiskt kom ut och hade ”turen” att komma när det varken fanns mat eller vatten. Kör ofta förbi stället och vad jag brukar se så finns det alltid mat och vatten numera.

Ibland krävs det en rejäl spark i röven på vissa för att de ska fatta vad som är okej och inte. Blir fan vansinnig på folk som håller djur och inte kan se till de två mest grundläggande sakerna som mat och vatten för sina djur. Djuren har inte valt att bo hos dem. 😡
 
Så här står det på Jordbruksverkets sida;

"Om din häst inte har fri tillgång till vatten ska den ha möjlighet att dricka sig otörstig minst två gånger om dagen jämnt fördelat över dygnet.

Din häst ska få en grovfoderbaserad foderstat som tillgodoser hästens behov av näring och sysselsättning. Den ska också hålla ett hälsosamt hull, vilket innebär att den inte får vara alltför under- eller överviktig. Den ska kunna inta foder och vatten utan onödig risk för stress eller skador."

Det innebär att ägarna till hästarna i lösdriften bryter mot reglerna.

Jag hade anmält.
 
Alltså min häst går i andra delen, en annan hage, där det finns mat och vatten, det ser jag själv till, tillsammans med mina hagkompisar. Det här är den "andra hagen" i samma stall. Sen som jag skriver, det finns ju halm, det kommer ju vatten, så småningom. Tror inte en anmälan skulle ge så mycket. Det är bara frågan hur mycket man ska bry sig..
Men jag hade inte klarat av att se de andra hästarna gå utan mat och vatten.
 
’Vågar’/vill/kan du (eller någon annan som inte står i lösdriften) vara tuffare när ni skriver i messengergruppen?

’Lösdriften har slut på vatten/hö igen. För hästarnas skull måste ni börja ha bättre framförhållning. Det är femte gången de är utan i ett dygn nu och det är inte ok.’

En balansgång att säga ifrån om sånt men samtidigt är mat och vatten Helt grundläggande kan man tycka.
Bästa är ju om bonden kan ryta ifrån, men om han inte bryr sej..




Den jag köpte hö av förr hade att alla kunder hämtade vartefter det behövdes. (och alla ville ha det så)
Jag var den ENDA som hämtade innan det tog slut. ALLA andra ringde i panik och hade redan slut.

Ibland var ju bonden liksom inte hemma och kunde stå i givakt vilket ledde till att deras djur fick vänta en dag till. (Han försökte alltid lösa det för han tyckte synd om djuren men ibland kan man ju inte trolla)
 
Går det att vara "den jobbiga" och ta ett allvarligt snack med dem? Informera om att det inte är ok att hästarna är utan vatten och mat på det sättet och att man kan bli anmäld för sånt. Det kanske "räcker" att de vet att de KAN bli anmälda, utan att behöva leda till en anmälan, för att de ska fatta allvaret?
Jag är redan "jobbig". Jag fortsätter med det! :D Men du vet ju hur folk är "Nämen det finns gräs, de klarar sig". Sen ska man diskutera huruvida det finns "bete" i en vanlig hage i oktober. Man blir så less på folk.
 
’Vågar’/vill/kan du (eller någon annan som inte står i lösdriften) vara tuffare när ni skriver i messengergruppen?

’Lösdriften har slut på vatten/hö igen. För hästarnas skull måste ni börja ha bättre framförhållning. Det är femte gången de är utan i ett dygn nu och det är inte ok.’

En balansgång att säga ifrån om sånt men samtidigt är mat och vatten Helt grundläggande kan man tycka.
Bästa är ju om bonden kan ryta ifrån, men om han inte bryr sej..




Den jag köpte hö av förr hade att alla kunder hämtade vartefter det behövdes. (och alla ville ha det så)
Jag var den ENDA som hämtade innan det tog slut. ALLA andra ringde i panik och hade redan slut.

Ibland var ju bonden liksom inte hemma och kunde stå i givakt vilket ledde till att deras djur fick vänta en dag till. (Han försökte alltid lösa det för han tyckte synd om djuren men ibland kan man ju inte trolla)
Kan absolut "bli otrevligare", för djurens skull är det ju bara att bli en subba de luxe, men det är jobbigt att behöva kriga med andra.
 
Nä, inte harmlöst. Då hade jag inte gjort det här inlägget. Men skulle det verkligen ge nåt att anmäla? I`m skeptisk. Men vad gör man? Stallägaren kunde inte bry sig mindre.

Om det är kollektivt så är det ju de som har hästarna in den hagen som ska se till att det finns vatten och foder. Jag hade varit mycket tuffare i mina ordalag

På något sätt så spär det du beskriver på fördomarna som folk verkar ha att man inte behöver göra ett skit så länge som hästen går på lösdrift.
 
Hur kan man som ägare till häst ställa sin häst i en lösdrift och sedan själv inte se till att det finns vatten och mat? Bör man ens ha häst då? Risken för kolik, magsår, stressbetéenden osv är överhängande. Jag gör mig hellre ovän med människor än att se djur lida. Tjata på, kriga för djuren, det är iallafall vad jag hade gjort, hade gladeligen tagit ut länsstyrelsen så de kanske förstår allvaret. Jag tycker inte det är bondens fel att hästarna är utan mat och vatten, skaffar man en häst så har man ett ansvar. Och lägger man det på en bonde utan egna hästar och utan ambition att ta reda på om något är slut själv så kanske man bör sälja sin vän till någon som bryr sig :(
 
Min erfarenhet är att kollektiva stall ytterst sällan fungerar, det måste finnas någon som samordnar och tar beslut helt enkelt. I det här läget hade jag försökt få till en sådan lösning: alla i stallet oavsett hage träffas till någon form av stallråd med jämna mellanrum. (Och sett till att agendan mestadels handlar om trevliga saker, möjlighet till samverkan av olika slag.) Då finns det åtminstone en chans att en samordnare kan utses eller själv ta rollen och se till att det blir en dialog, och då kan man ge sig på de tråkiga bitarna med tex vattnet så småningom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur tänker ni och agerar kring hästägare som inte sköter om sina hästar? Hästarna får inte mat, de har börjat rymma från sin hage för...
Svar
6
· Visningar
1 284
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 832
Senast: Korven
·
Anläggning Såhär ligger det till: Jag står i ett stall med 3st hästar uppstallade och 2st på lösdrift. Vi är tre stycken hästägare som nu skall...
2
Svar
36
· Visningar
4 051
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp