Bry sig om hur andra sköter sin häst?

Vad säger de som har hästarna på lösdriften? Ser de problemet?
Tänker att vatten kan vem som helst fylla på, oavsett om det fylls på med slang eller transporteras dit.
Mat däremot är krångligare om det är balar som måste köras in med traktor. Går de att rulla in i hagen?
Bonden borde väl veta hur länge en bal räcker och vara beredd på när en ny borde behövas köras in?
 
Går det att vara "den jobbiga" och ta ett allvarligt snack med dem? Informera om att det inte är ok att hästarna är utan vatten och mat på det sättet och att man kan bli anmäld för sånt. Det kanske "räcker" att de vet att de KAN bli anmälda, utan att behöva leda till en anmälan, för att de ska fatta allvaret?
Fast rimligen borde de veta att de kan bli anmälda, det kan inte vara en nyhet.
 
Hästen jag hade var ute i hagen utan vatten en dag (de hade vatten i den ordinarie hagen, men hagkompisens ägare flyttade båda hästarna till sjukhage under tiden jag jobbade och glömde ställa ut hink med vatten), slutade med kolik. Inget kul alls. :/
Så nu är jag väldigt noga med att hästarna har vatten.
 
Hästen jag hade var ute i hagen utan vatten en dag (de hade vatten i den ordinarie hagen, men hagkompisens ägare flyttade båda hästarna till sjukhage under tiden jag jobbade och glömde ställa ut hink med vatten), slutade med kolik. Inget kul alls. :/
Så nu är jag väldigt noga med att hästarna har vatten.

Min också, hade veterinär ute sju gånger inom loppet av två veckor innan hon blev bra så nog fasen kan de (nästan) dö av det.
 
Blir stallägaren då anmäld eller hästägarna i lösdriften 🤔?
Går inte att svara på här, det beror på avtal(en) är och det har vi ingen insikt i. Det borde bli stallägaren om alla hyr in sig och betalar till stallägaren och den/de som driver det om stallägaren hyrt ut hela lösdriften till någon/en förening.
 
Min tanke är att ägarna till lösdriftshästarna skulle behöva upprätta något typ av schema när det gäller vatten och matpåfyllning. Nu vet jag inte hur många de är om det skulle funka med att ”Lisa” alltid fyller vatten på måndagar och ”Kalle” på tisdagar osv eller om de ska ha någon annan variant. Och att denne person även meddelar bonden när det är är en eller två dagar kvar tills det behövs en ny rundbal.
Verkar märkligt att ingen är dit och tittar till hästarna på över ett dygn, det är ju faktiskt inte lagligt det heller. Eller är det så att ägarna är dit men att alla tänker att någon annan fyller vatten och säger till om hö?
Hoppas det löser sig men jag ser inget hinder mot att du ska anmäla om detta fortsätter trotts att du påtalar problemet för dem.
 
Ansvarslista på en del saker typ säga till om bal. Bästa är att säga till bonden att det behövs en bal var 5e dag tex. samt veckolista på de dagar man har ansvar för mockning, vatten, halmpåfyllning mm. det går inte annars. Lösdrift betyder inte hästhållning utan ansvar. vi spikar allt sånt på höstmöte, ve den som inte sköter sig.
 
Vad säger de som har hästarna på lösdriften? Ser de problemet?
Tänker att vatten kan vem som helst fylla på, oavsett om det fylls på med slang eller transporteras dit.
Mat däremot är krångligare om det är balar som måste köras in med traktor. Går de att rulla in i hagen?
Bonden borde väl veta hur länge en bal räcker och vara beredd på när en ny borde behövas köras in?
Nä, det gör de inte. Det är en typ av hästägare som jag knappt vågar beskriva, men som jag själv har en del fördomar mot. När jag skulle köpa foder så undrade jag om en av ägarna på lösdriften skulle hänga på mig och dela på frakten. Men det skulle pratas med föräldrar och en massa annat skit, så jag gav upp. Den ägaren har mig veterligen inte köpt nåt foder för i år än, utan "lever på sina hagkompisar" fast det är sagt att man ställer ut en bal/ägare åt gången.
Går att rulla går det ju, men bonden gör det, bara han blir tillsagd, däremot ligger stallet inte så att han har vägarna förbi.
 
Går inte att svara på här, det beror på avtal(en) är och det har vi ingen insikt i. Det borde bli stallägaren om alla hyr in sig och betalar till stallägaren och den/de som driver det om stallägaren hyrt ut hela lösdriften till någon/en förening.
Vi har ett mycket enkelt avtal om kallhyra för box/lösdrift med en peng. Inget annat, inget om ansvar, mer än att stallägaren inte ansvarar för vad hästen skulle förstöra, samt att ägaren ska hålla anläggningen i godtagbart skick. Ungefär så.
 
Min tanke är att ägarna till lösdriftshästarna skulle behöva upprätta något typ av schema när det gäller vatten och matpåfyllning. Nu vet jag inte hur många de är om det skulle funka med att ”Lisa” alltid fyller vatten på måndagar och ”Kalle” på tisdagar osv eller om de ska ha någon annan variant. Och att denne person även meddelar bonden när det är är en eller två dagar kvar tills det behövs en ny rundbal.
Verkar märkligt att ingen är dit och tittar till hästarna på över ett dygn, det är ju faktiskt inte lagligt det heller. Eller är det så att ägarna är dit men att alla tänker att någon annan fyller vatten och säger till om hö?
Hoppas det löser sig men jag ser inget hinder mot att du ska anmäla om detta fortsätter trotts att du påtalar problemet för dem.
De är tre ägare, fyra hästar. Visst borde det gå att ha ett schema, det har ju vi på "andra sidan", vi är lika många. Men i ärlighetens namn kan det gå en vecka utan att jag ens ser nån av ägarna från lösdriften. Jag la en grej på en av sadlarna till en av hästarna, mest för att se om de överhuvudtaget red, men den grejen ligger kvar. Så det är mest förvaring av häst. Mycket märkligt, varför man ens har häst då. Jag är lite inne på att de inte tänker alls..
 
Vattenförsörjning är idag enkelt att åtgärda även vid minusgrader så där finns inga ursäkter till att de står utan vatten en längre tid. Däremot kan ensilageåtgången vara svårare. Ibland äter de som tusan ibland mkt mindre ( beroende på väder, pälssättning, antal, individer mm) så det kan ju vara svårt att avisera i god tid om att nytt ensilage behövs. Fick beror det på vad som menas med god tid
 
De är tre ägare, fyra hästar. Visst borde det gå att ha ett schema, det har ju vi på "andra sidan", vi är lika många. Men i ärlighetens namn kan det gå en vecka utan att jag ens ser nån av ägarna från lösdriften. Jag la en grej på en av sadlarna till en av hästarna, mest för att se om de överhuvudtaget red, men den grejen ligger kvar. Så det är mest förvaring av häst. Mycket märkligt, varför man ens har häst då. Jag är lite inne på att de inte tänker alls..
Fast det finns ju många anledningar till att man i perioder inte rider eller har tidsbrist och då är lösdrift oftare ett betydligt hästvänligare och mer arbetsbesparande alternativ än att ha hästen på box. Det känns orimligt att ha åsikter på att andra inte ska ha häst alls om de tex väljer att skaffa barn, har en period med extremt mycket på jobbet, är långtidssjuka osv. Bara för att man inte rider så innebär det inte att man missköter sin häst. Däremot så är det helt klart rimligt att påtala problemen för stallägaren. Så vida denne har någon del i skötsel eller utfodring av hästarna, vilket den har om den kör ut foder med traktorn, så är det i allra högsta grad i dennes intresse eftersom stallägaren då sannolikt har ett juridiskt ansvar.
 
Vi har ett mycket enkelt avtal om kallhyra för box/lösdrift med en peng. Inget annat, inget om ansvar, mer än att stallägaren inte ansvarar för vad hästen skulle förstöra, samt att ägaren ska hålla anläggningen i godtagbart skick. Ungefär så.
Jag gissar att det är stallägaren som blir den som får resultatet av eventuell inspektion.
 
Jag gissar att det är stallägaren som blir den som får resultatet av eventuell inspektion.
Utan att ha full koll på juridiken osv. runt omkring, men jag känner till ett fall där en specifik hästägare i ett stall blev anmäld till Länsstyrelsen. Stallet inspekterades och fick godkänt på alla punkter, (stallägaren fick intyget) hästägaren fick ett föreläggande och fick betala fakturan på inspektionen.
(Så stallägaren kan "tjäna" på en inspektion.)
 
Utan att ha full koll på juridiken osv. runt omkring, men jag känner till ett fall där en specifik hästägare i ett stall blev anmäld till Länsstyrelsen. Stallet inspekterades och fick godkänt på alla punkter, (stallägaren fick intyget) hästägaren fick ett föreläggande och fick betala fakturan på inspektionen.
(Så stallägaren kan "tjäna" på en inspektion.)
Vad gjorde hästägaren då, för att bli anmäld? Lite svårt att låta blir att sköta en häst?
 
Vad gjorde hästägaren då, för att bli anmäld? Lite svårt att låta blir att sköta en häst?
Det var en tonåring med hästokunniga föräldrar som ägde en äldre ponny som såg förj-lig ut i hull och päls. Inackorderad i ett relativt nybyggt stall och stallägaren hade inte nått fram till varesig barn eller föräldrar.
 
Nä, det gör de inte. Det är en typ av hästägare som jag knappt vågar beskriva, men som jag själv har en del fördomar mot. När jag skulle köpa foder så undrade jag om en av ägarna på lösdriften skulle hänga på mig och dela på frakten. Men det skulle pratas med föräldrar och en massa annat skit, så jag gav upp. Den ägaren har mig veterligen inte köpt nåt foder för i år än, utan "lever på sina hagkompisar" fast det är sagt att man ställer ut en bal/ägare åt gången.
Går att rulla går det ju, men bonden gör det, bara han blir tillsagd, däremot ligger stallet inte så att han har vägarna förbi.

Usch så tråkigt! Finns det ingen stallansvarig som kan prata med föräldrarna om hur man tar hand om en häst och vad som förväntas av en, både gällande skötsel och vad som måste betalas? Och någon som är den som sköter kontakten med bonden? Låter på det du skrivit som att det skulle behövas andra rutiner.
 
Usch så tråkigt! Finns det ingen stallansvarig som kan prata med föräldrarna om hur man tar hand om en häst och vad som förväntas av en, både gällande skötsel och vad som måste betalas? Och någon som är den som sköter kontakten med bonden? Låter på det du skrivit som att det skulle behövas andra rutiner.
Jag frågade bonden om han ville hyra ut hela stallet, men det ville han inte. Antar att det är enkla pengar rakt ner i fickan helt enkelt. Han är höbonde, så en sväng med traktorn och balklämman är snabbt gjort för honom. Sen vill han inte ha mer med det hela att göra. Tyvärr påminner det de här ägarna lite om det @Keb71 skriver om. Unga, ingen större koll och okunniga föräldrar.
Lite jobbigt bara att vara den som blir ovän med folk, fattar inte varför vissa envisas med att ha häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur tänker ni och agerar kring hästägare som inte sköter om sina hästar? Hästarna får inte mat, de har börjat rymma från sin hage för...
Svar
6
· Visningar
1 284
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 831
Senast: Korven
·
Anläggning Såhär ligger det till: Jag står i ett stall med 3st hästar uppstallade och 2st på lösdrift. Vi är tre stycken hästägare som nu skall...
2
Svar
36
· Visningar
4 051
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp