Bryr ni er om vad er hästtransport är reggad för?

Tervaleijona

Trådstartare
Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller jag på att leta efter hästtransport och blir lite fundersam över det finstilta. Jag ser otroligt många stora rejäla släp som är nedtypade till en totalvikt på 1400 kg eller lägre. Eftersom totalvikten är så låg så hamnar den registrerade maxlasten ofta på 3-550 kg. på dessa släp även om själva släpen i sig har kapacitet för mycket mer. Jag förmodar att de är nedtypade för att få köra dem med B-körkort, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att så många människor har så stora släp och då endast kör runt på ponnyer. Jag tänker ändå att 550-600 kg eller mer är en ganska så normal vikt på en vuxen häst.

Så handen på hjärtat, lastar "ni" ändå hästar som är tyngre än den registrerade maxlasten på era släp?

Själva släpet är byggt för att klara tyngre last än vad den är reggad för, plus att om man blir stoppad kollas oftast den registrerade totalvikten på bil och släp och det är väldigt ovanligt att man blir kontrollvägd med häst på och allt.
 
Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller jag på att leta efter hästtransport och blir lite fundersam över det finstilta. Jag ser otroligt många stora rejäla släp som är nedtypade till en totalvikt på 1400 kg eller lägre. Eftersom totalvikten är så låg så hamnar den registrerade maxlasten ofta på 3-550 kg. på dessa släp även om själva släpen i sig har kapacitet för mycket mer. Jag förmodar att de är nedtypade för att få köra dem med B-körkort, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att så många människor har så stora släp och då endast kör runt på ponnyer. Jag tänker ändå att 550-600 kg eller mer är en ganska så normal vikt på en vuxen häst.

Så handen på hjärtat, lastar "ni" ändå hästar som är tyngre än den registrerade maxlasten på era släp?

Själva släpet är byggt för att klara tyngre last än vad den är reggad för, plus att om man blir stoppad kollas oftast den registrerade totalvikten på bil och släp och det är väldigt ovanligt att man blir kontrollvägd med häst på och allt.
Jag är väldigt nog med att inte köra ett olagligt ekipage. Har precis köpt eget släp och letade då efter ett jag garanterat kunde köra lagligt. Köpte ett äldre boggie släp som jag får lasta 800kg i på mitt b-kort. Har en häst som väger 500kg på våren.
 
Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller jag på att leta efter hästtransport och blir lite fundersam över det finstilta. Jag ser otroligt många stora rejäla släp som är nedtypade till en totalvikt på 1400 kg eller lägre. Eftersom totalvikten är så låg så hamnar den registrerade maxlasten ofta på 3-550 kg. på dessa släp även om själva släpen i sig har kapacitet för mycket mer. Jag förmodar att de är nedtypade för att få köra dem med B-körkort, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att så många människor har så stora släp och då endast kör runt på ponnyer. Jag tänker ändå att 550-600 kg eller mer är en ganska så normal vikt på en vuxen häst.

Så handen på hjärtat, lastar "ni" ändå hästar som är tyngre än den registrerade maxlasten på era släp?

Själva släpet är byggt för att klara tyngre last än vad den är reggad för, plus att om man blir stoppad kollas oftast den registrerade totalvikten på bil och släp och det är väldigt ovanligt att man blir kontrollvägd med häst på och allt.
Ja jag bryr mig absolut om den registrerade totalvikten. Vill inte riskera att bli av med körkortet..
Ibland byter man väl dessutom ut delar när man typar ner? Jag är ingen expert men jag tror inte alltid att det bara är en pappersfråga utan kan vara att man bytt till en draghandske som inte klarar högre vikt eller dylikt.

Tänkte också på det när jag skulle köpa släp, jättemånga har superlåg totalvikt. Jag gissar att det finns gott om folk som lastar för tungt.
På mitt egna släp har jag lite mer än 100 kg tillgodo till bilens maximala dragvikt när min häst är lastad. Har BE, släpets totalvikt är högre än vad bilen får dra.
 
Jag har ett släp med låg lastvikt, 550 kg, köpt för att kunna köras på B-körkort.

Hästen har vägt en bit under 500 de gånger jag vägt honom och även om jag inte har koll på precis vad han väger just nu räknar jag med att han ligger under 500 även lite sommarrund. Men jag skulle tex välja bort att ställa in ett stort sadelskåp i släpet. Nu är släpet i sig ett äldre, litet släp, men skulle förmodligen resonera likadant med ett större med större lastförmåga med samma registrerade lastvikt.
 
Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller jag på att leta efter hästtransport och blir lite fundersam över det finstilta. Jag ser otroligt många stora rejäla släp som är nedtypade till en totalvikt på 1400 kg eller lägre. Eftersom totalvikten är så låg så hamnar den registrerade maxlasten ofta på 3-550 kg. på dessa släp även om själva släpen i sig har kapacitet för mycket mer. Jag förmodar att de är nedtypade för att få köra dem med B-körkort, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att så många människor har så stora släp och då endast kör runt på ponnyer. Jag tänker ändå att 550-600 kg eller mer är en ganska så normal vikt på en vuxen häst.

Så handen på hjärtat, lastar "ni" ändå hästar som är tyngre än den registrerade maxlasten på era släp?

Själva släpet är byggt för att klara tyngre last än vad den är reggad för, plus att om man blir stoppad kollas oftast den registrerade totalvikten på bil och släp och det är väldigt ovanligt att man blir kontrollvägd med häst på och allt.
Skulle ALDRIG lasta mer än tillåtet.

Är en flitig användare av Släpvagnskalkylatorn. Rekommenderas varmt.
 
Jag hade ett rejält umesläp där jag kunde köra båda mina samtidigt utan problem. Har dock kört med övervikt massor av gånger tidigare. Man hade för liten transport och för dålig bil, men behövde ändå åka 🤷 innan man hade råd med körkort/bil/transport i rätt klass fuskade jag en hel del.
 
Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller jag på att leta efter hästtransport och blir lite fundersam över det finstilta. Jag ser otroligt många stora rejäla släp som är nedtypade till en totalvikt på 1400 kg eller lägre. Eftersom totalvikten är så låg så hamnar den registrerade maxlasten ofta på 3-550 kg. på dessa släp även om själva släpen i sig har kapacitet för mycket mer. Jag förmodar att de är nedtypade för att få köra dem med B-körkort, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att så många människor har så stora släp och då endast kör runt på ponnyer. Jag tänker ändå att 550-600 kg eller mer är en ganska så normal vikt på en vuxen häst.

Så handen på hjärtat, lastar "ni" ändå hästar som är tyngre än den registrerade maxlasten på era släp?

Själva släpet är byggt för att klara tyngre last än vad den är reggad för, plus att om man blir stoppad kollas oftast den registrerade totalvikten på bil och släp och det är väldigt ovanligt att man blir kontrollvägd med häst på och allt.
Det viktigaste som jag ser det är att veta med hundraprocentig säkerhet vilka vikter släp och bil i nuvarande konfiguration är konstruerade för rent tekniskt. Det avser koppling, axlar, däck mm. Sitter det t ex en 1400 kg kulhandske på ett nedtypat släp som i grundversion är byggt och registrerat för 2000 kg så är 1400 kg totalvikt en stenhård gräns.

Min 2000 kg transport lastar drygt 1200 kg och klarar alltså två normalstora hästar både säkert och lagligt. Skulle jag överväga att överlasta någon annan transport så är de faktiska tekniska förutsättningarna överordnade allt annat.
(Att dra en hästtransport som är tyngre än bilens angivna max släpvagnsvikt finns inte på kartan.)

Det finns oerhört få situationer, undantaget rena nödlägen, där det är nödvändigt att överlasta.
 
Får lasta 815 kg i mitt släp och hästen som åker mest väger 600-650kg så det finns lite marginal. Går bara att lasta en häst i släpet också
 
Jag bryr mig. Alltid kört släp som har lastvikt med god marginal, t ex. ska man lasta mer i transporten än själva hästen kan det va bra att ha god marginal.

Har själv BE och är därmed inte lika låst som t ex. en B-korts chaufför.
 
Nej självklart lastar jag inte mer än jag får. Jag är rädd om mina hästar och skulle inte utsätta dem för helt onödiga risker. När släp typas ner byts delar ofta ut så även om man hade fått köra med högre vikt vid annan typning så kvittar ju det, lagen finns av en anledning.
 
Jag har alltid brytt mig :) dock en lätt häst på typ 450 kg, och två shettisar.
Minns inte totalvikten men skulle kolla upp det innan jag får för mig att köra shettis + storhäst ihop.
 
Jag är väldigt nog med att inte köra ett olagligt ekipage. Har precis köpt eget släp och letade då efter ett jag garanterat kunde köra lagligt. Köpte ett äldre boggie släp som jag får lasta 800kg i på mitt b-kort. Har en häst som väger 500kg på våren.
Vilket drömläge! :jawdrop: Vad har du för bil och registrerad totalvikt på släpet?
 
Kolla upp de transporter du är intresserade av vad det skulle krävas för att typa om dem. Jag skulle inte köra en häst som väger mer än vad släpet är godkänt för.
Inte jag heller, det är absolut inte aktuellt! Det är väldigt olika för olika märken vad det kostar och hur lätt det är att typa om dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 776
Senast: Mia_R
·
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 445
Utrustning Funderar på om jag sak köpa mig en hästtransport, men vet inte hur jag ska tänka. Har idag en bil som får dra 1200 kg och kanske inte är...
2
Svar
34
· Visningar
2 942
Senast: Nielaa
·
Utrustning Går emot strömmen lite och ska byta till ett äldre släp... Har en hel del pengar bundna i mitt släp och nu när jag byggt ridbana hemma...
Svar
8
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp