Bryr ni er om vad er hästtransport är reggad för?

Använder släpvagnskalkylatorn. Dock ska man väl ha i åtanke att den registrerar enbart när man inte får köra släpet. Då är det annat körkort som gäller (och kör man på fel körkort åker man dit för olovlig körning). Kör man överlast I släpet åker man inte dit på olovlig körning (körkortsindragning) utan då får man böter. Böter kan jag ta, bli av med körkortet inte. Släpet jag har till vardags får lasta 800 kg, det är då en enkelaxlad vagn. Lastar alla våra ponnyer i olika kombinationer utan problem. Finsläpet får enbart lasta 630 och är nertypat för b. Det är dubbelaxlat, går betydligt bättre på vägen och känns väldigt mycket säkrare - men där kan jag inte lasta två ponnyer om jag inte vill åka med övervikt, antar jag, utan att ha vägt ponnyerna. Vi har sportponnyer i alla kategorier men de tyngsta åker aldrig samtidigt utan ofta tävlar vi B och D ponny eller B och C ponny ihop. Ska man vara på tävling en hel dag så väljer jag dock ändå det andra släpet, för att det aldrig är problem att ha en ponny i släpet medan den andra går sina klasser, tar risken för böter där när det är så mycket säkrare på vägen och lär inte handla om många kg övervikt heller.
 
I tidernas begynnelse (för typ 30 år sedan) hände det att jag ställde två stora hästar i mitt enaxlade släp och körde. 🙈 Sen köpte jag ett 2-tons boggisläp med ca 1200 kg lastvikt och behövde inte fundera mer på vikter. (har BE-kort sen 1989) Har inte kvar det släpet längre, men funderar alltid på lastvikt i de släp jag lånar.

Och, jag har också förundrats över hur många släp det finns där det största man får lasta är en b-ponny. Det borde finnas en rimlighetsbedömning när man typar om släpen...
 
Jag har lyx att ha utbildad tandveterinär som åker ut, skulle aldrig åka till klinik för tandkoll och vaccination eller liknande :P
Och därför är det (som tur är) väldigt sällan jag behöver besöka klinik och därmed får chans att faktiskt väga hästarna.
Jag var tvungen att åka till kliniken pga det krävdes röntgen av tänderna
 
Jag var tvungen att åka till kliniken pga det krävdes röntgen av tänderna
Ja precis, ibland händer ju saker som kräver klinik besök. Men om man har tur är det ju väldigt sällan, så jag tror många gissar sin vikt på hästen och riskerar att åka runt med övervikt av misstag.
 
Använder släpvagnskalkylatorn. Dock ska man väl ha i åtanke att den registrerar enbart när man inte får köra släpet. Då är det annat körkort som gäller (och kör man på fel körkort åker man dit för olovlig körning). Kör man överlast I släpet åker man inte dit på olovlig körning (körkortsindragning) utan då får man böter. Böter kan jag ta, bli av med körkortet inte. Släpet jag har till vardags får lasta 800 kg, det är då en enkelaxlad vagn. Lastar alla våra ponnyer i olika kombinationer utan problem. Finsläpet får enbart lasta 630 och är nertypat för b. Det är dubbelaxlat, går betydligt bättre på vägen och känns väldigt mycket säkrare - men där kan jag inte lasta två ponnyer om jag inte vill åka med övervikt, antar jag, utan att ha vägt ponnyerna. Vi har sportponnyer i alla kategorier men de tyngsta åker aldrig samtidigt utan ofta tävlar vi B och D ponny eller B och C ponny ihop. Ska man vara på tävling en hel dag så väljer jag dock ändå det andra släpet, för att det aldrig är problem att ha en ponny i släpet medan den andra går sina klasser, tar risken för böter där när det är så mycket säkrare på vägen och lär inte handla om många kg övervikt heller.
Man kan bli av med körkortet även vid överlast. Jag kommer inte ihåg exakt vad som det står i lagstiftningen men har för mig att det är vid 100% vilket inte känns helt orimligt om man kör en stor häst i ett ordentligt nervägt släp.
 
För mig tog det 6 år innan jag behövde åka in till klinik med första hästen. Och ännu inte behövt åka in någon gång med andra hästen. Så i 6 år kunde jag ju ha gissat fel och kört med övervikt, och kan ju vara exakt samma sak nu med nya hästen.

Besiktade du inte den på en klinik, i samband med köpet?
 
Man kan bli av med körkortet även vid överlast. Jag kommer inte ihåg exakt vad som det står i lagstiftningen men har för mig att det är vid 100% vilket inte känns helt orimligt om man kör en stor häst i ett ordentligt nervägt släp.
En bekant blev stoppad för vägning. Två hästar plus meetingpackning i en bil som eventuellt kämpade ihjäl sig för att dra ekipaget. Hen borde ha blivit av med körkortet, men polisen "nöjde" sig med högsta böterna.

Därefter (typ två timmar senare) meddelade polisen att de skulle åka och fika och inte komma tillbaka på MINST en timme. (De stod "strandade" med två hästar på en parkeringsplats långt hemifrån.). Shysta poliser ändå 😅
 
Besiktade du inte den på en klinik, i samband med köpet?
Nope, körde gårdsbesiktning, eftersom jag kände både hästarna och ägaren väl sedan tidigare så var besiktningen mest för försäkringens skull :)

Däremot är det ju inte ovanligt att man tex köper en unghäst eller otränad häst, och då ändras ju vikten endel när det väl är dag att börjar åka på träning/tävling med hästen.
 
Jag har BE, men jag bryr mig ärligt talat inte om lastvikten så länge släpet faktiskt är gjort för att lasta hästar. Däremot skulle jag aldrig köra med för hög totalvikt om jag inte hade BE, just eftersom det blir olovlig körning och de tar ditt körkort på studs.

Men lite övervikt åker man ju konstant omkring med på B-kortet. Det är ju typ omöjligt att få en bra kombination på det där och fortfarande vara säker. Jag vill ha en boogiekärra och en ordentlig dragbil, och då måste jag ha BE, vilket jag ju har.
 
Man kan bli av med körkortet även vid överlast. Jag kommer inte ihåg exakt vad som det står i lagstiftningen men har för mig att det är vid 100% vilket inte känns helt orimligt om man kör en stor häst i ett ordentligt nervägt släp.
Jag tror de där reglerna är ändrade sedan årsskiftet, förr baserades böter/indragning på procent av lastvikt, idag tror jag att man baserar straffet på faktiska kilos överkast för ekipaget.
 
Ja precis, ibland händer ju saker som kräver klinik besök. Men om man har tur är det ju väldigt sällan, så jag tror många gissar sin vikt på hästen och riskerar att åka runt med övervikt av misstag.

Besiktade du inte den på en klinik, i samband med köpet?

Nope, körde gårdsbesiktning, eftersom jag kände både hästarna och ägaren väl sedan tidigare så var besiktningen mest för försäkringens skull :)

Däremot är det ju inte ovanligt att man tex köper en unghäst eller otränad häst, och då ändras ju vikten endel när det väl är dag att börjar åka på träning/tävling med hästen.
Är till ”min” hästklinik årligen men där finns ändå ingen våg 🤷🏼‍♀️ Åkte till en annan större klinik betydligt längre bort för en second opinion därav kunde jag ställa ponnyn på våg.
 
Jag har stenkoll på läget, som jag tycker att man ska ha. Det är mitt ansvar som djurägare och trafikant att framföra ett säkert ekipage.

Jag har BE och ett stort Umesläp på tot.vikt 2400 kg där jag lastar 1470 kg lagligt. Bilen drar 2500 kg. Allt i sin ordning. Blev vägd vid poliskontroll förra året, vägde då 1310 kg inkl d-ponny och packning för en semestervistelse. Polisen var imponerad av min koll. Har blivit stoppad flera gånger med detta ekipage, de tar ofta in stora hästtransporter på kontroll för det är så få som kör lagligt... Skrämmande att de ser så mkt skit att de blir imponerade av att folk har koll på såna basic grejer.
 
Jag tror de där reglerna är ändrade sedan årsskiftet, förr baserades böter/indragning på procent av lastvikt, idag tror jag att man baserar straffet på faktiska kilos överkast för ekipaget.

Det utgår idag från överlasten i förhållande till totalvikten. Inte i förhållande till maxlasten som förr.
 
Upplever att många missar detaljen bland papperssiffrorna som säger "Bilens maximala släpvagnsvikt" som kan vara betydligt lägre än "Max släpvagnsvikt vid B/utökad/vilket körkort som". Här tror jag det finns många som kör olagligt och jag upplever det ofta bland de som just har utökat eller BE.

När jag körde hade jag boggie Värmland med lastvikt på dryga 650kg och total på runt 1400 och max på bilen dryga 1500 för B och 1800 kg som max så det fanns marginal åt alla håll med häst som låg runt 490-500 i tävlingsskick och 20kg plus ur form.
 
Upplever att många missar detaljen bland papperssiffrorna som säger "Bilens maximala släpvagnsvikt" som kan vara betydligt lägre än "Max släpvagnsvikt vid B/utökad/vilket körkort som". Här tror jag det finns många som kör olagligt och jag upplever det ofta bland de som just har utökat eller BE.

När jag körde hade jag boggie Värmland med lastvikt på dryga 650kg och total på runt 1400 och max på bilen dryga 1500 för B och 1800 kg som max så det fanns marginal åt alla håll med häst som låg runt 490-500 i tävlingsskick och 20kg plus ur form.
Man kan ju tycka att de som har BE ska ha koll på sånt iom teoriprovet. B96 kräver ju ingen teori så där gissar jag att det är många som inte har koll..
 
Jag har stenkoll på läget, som jag tycker att man ska ha. Det är mitt ansvar som djurägare och trafikant att framföra ett säkert ekipage.

Jag har BE och ett stort Umesläp på tot.vikt 2400 kg där jag lastar 1470 kg lagligt. Bilen drar 2500 kg. Allt i sin ordning. Blev vägd vid poliskontroll förra året, vägde då 1310 kg inkl d-ponny och packning för en semestervistelse. Polisen var imponerad av min koll. Har blivit stoppad flera gånger med detta ekipage, de tar ofta in stora hästtransporter på kontroll för det är så få som kör lagligt... Skrämmande att de ser så mkt skit att de blir imponerade av att folk har koll på såna basic grejer.
Jag har varit med om flera prersoner som kör med stor bil, de knappt får dra något med b-kort plus ett nedtypat släp de inte ens får lasta hästen/ponnyn i. Släpet var godkänt för typ halva hästens vikt. Det blir så himla många fel.
 
Upplever att många missar detaljen bland papperssiffrorna som säger "Bilens maximala släpvagnsvikt" som kan vara betydligt lägre än "Max släpvagnsvikt vid B/utökad/vilket körkort som".

Jotack, det har märkts när jag letat "ny" bil (när jag hade häst). Åtskilliga säljare försökte tala om för mig att bilen minsann fick dra 2400kg på B-kort..men icke, den fick dra max 1350kg (tex), oavsett vilket körkort föraren hade. Det blev en hel del diskussioner när jag tackade nej till köp i de fallen - de flesta av dem menade att jag inte kunde läsa registreringsbeviset rätt :cautious: .
 
Jag har varit med om flera prersoner som kör med stor bil, de knappt får dra något med b-kort plus ett nedtypat släp de inte ens får lasta hästen/ponnyn i. Släpet var godkänt för typ halva hästens vikt. Det blir så himla många fel.

Japp. Inget ovanligt. Dessvärre tror jag många tycker att det är byråkrati och svammel utan grund, i vissa fall möjligen men i många fall rent livsfarliga ekipage för att inte tala om okunnig förare.
Jag tycker det är jättebra att polisen stoppar mig ofta, jag säger varje gång att jag uppskattar ert jobb men här slösar ni er tid... ;)
 
Man kan ju tycka att de som har BE ska ha koll på sånt iom teoriprovet. B96 kräver ju ingen teori så där gissar jag att det är många som inte har koll..

Jag upplever, baserat på 30 år inom häst samt numera även i husvagn, att de med BE har rätt god koll. B och B96 är överrepresenterat dålig koll. Dels vet folk inte vad som gäller kring vikter, men lastsäkring är också ett kapitel många missat...
För mig är det en gåta att det inte ingår mer släpvagnsteori i b-körkortet. Alternativt ej får köras annat än max 750-kärror på b-kort.
 
Jag har koll. Körde olagligt ett par gånger (överlast) precis i början av min hästkarriär men numera händer det inte.
Har idag BE och ett 2 tonssläp till mina hästar på runt 150 så nu är det bara att lasta och åka med bägge.
Det värsta jag har sett i överlastväg var en person jag hjälpte ett par gånger på tävling. H*n hade 2 stora SWB, den ena vägde garanterat 600+kg den andra 550-600 gissar jag. Dessa två lastades i en VV med boggie. Vid den tiden visste jag inte vad en sådan fick lasta men lärde mig senare att maximalt möjliga totalvikten var 1500kg så de var inte några kg överlast där inte utan 300-400kg. Fattar inte hur h*n vågade köra på det sättet framförallt som bilen dessutom var rejält skruttig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 673
Senast: Mia_R
·
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 425
Utrustning Funderar på om jag sak köpa mig en hästtransport, men vet inte hur jag ska tänka. Har idag en bil som får dra 1200 kg och kanske inte är...
2
Svar
34
· Visningar
2 933
Senast: Nielaa
·
Utrustning Går emot strömmen lite och ska byta till ett äldre släp... Har en hel del pengar bundna i mitt släp och nu när jag byggt ridbana hemma...
Svar
8
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp