Bryta en ond cirkel vid dressyr i ridhus

Exotizc

Trådstartare
Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne för att se vem som ska bestämma. Upplevs som tuff, men blir samtidigt lätt nervös och osäker i situationer som stressar henne. Hemma har jag mycket sällan problem med henne och jag skulle själv mest beskriva det som att hon har lite humör. Snäll, men rätt seg vid dressyr men pigg vid hoppning och uteritter. Problemen hemma är att hon oftast uppför sig otrevligt (hotar sparka, hugger i luften) när andra hanterar henne. Ju mer hon motioneras ju trevligare är hon. Oändligt med energi oktober-april och kräver då mycket motion för att vara lugn och må bra.

Under de 2 år hon ridits i klubbens två ridhus har hon alltid uppfört sig mycket nervöst och spänt. Blir spänd för minsta ljud utifrån och har svårt att slappna av. För ett år sen blev det plötsligt mycket värre och minsta lilla knäpp kunde få henne att fara iväg i galopp. Hon började skygga rejält för vissa platser i ridhuset. Spelade ingen roll om jag red med andra på lektion eller ensam. Själv blev jag lika spänd som hon vilket ju gjorde det ännu sämre. I januari började jag rida varannan vecka för klubbens dressyrtränare förutom min vanliga lektion. Hon sa till mig att min ponny drev med mig och jag höll med eftersom jag precis insett att detta beteende alltid uppkom vid dressyrridning men mycket lite/sällan vid hoppning. Jag fick rådet att ställa henne inåt och banka till med innerskänkeln när hon fortsatte gå på tvären istället för att lyssna på mina hjälper. Jag skulle också ha ett spö att vifta/slå till med på innerbogen när hon började tramsa. Just då tyckte jag att spöet delvis hjälpte eftersom ponnyn börjat vägra gå närmare läktaren än 3m i början av ridpasset och både stegrade och sparkade bakut i protest när jag försökte få fram henne (aldrig så på hopplektion). Halvvägs igenom lektionen släppte det oftast, men hon fortsatte vara spänd och het.

Sadlarna är kollade och veterinären hittar inga fel (även röntgad). Är jag hemma har jag inga problem. Åker jag till andra ställen har jag inte heller de problemen även om hon såklart är spänd en stund. Under snart 2 månader har jag provat att ta ner henne till skritt när hon börjar skygga och rida runt på en liten volt tills hon slappnar av. Låta spöet vara och bara vara lugn och låtsas som ingenting. Och problemen började släppa! Hon är mer avslappnad än hon någonsin varit och skyggandet varar bara någon minut i början av passet. Fram tills jag red för dressyrtränaren igår då allt återgick till hur det var i våras. Dålig dag; ridhuset vi inte ridit dressyr i på länge, regnet smattrade och jag blev stressad när hon började skygga rejält för en hörna. Jag och tränaren blev osams. Jag ville fortsätta som jag gjort i höst eftersom jag tyckte att det gett effekt. Hon ville att jag skulle fortsätta som jag gjorde i våras för ponnyn är dum och måste lära sig att jag bestämmer.

Det jag tycker mig ha märkt i höst är att jag, genom att hålla mig lugn och inte reagera på hur hon beter sig, kan stoppa hennes beteende innan det eskalerar. Men går jag på ponnyn med skänklar och spö stimmar hon snart upp sig till den grad att hon inte går att resonera med. Sen kan det absolut ha varit den varma hösten som gjort henne ovanligt lugn och att kylan som kom denna veckan satte igång beteendet igen. Att det är en fix idé är det ju inga tvivel om, men det har blivit till en ond cirkel där jag tror att hon tillslut stimmar upp sig så att hon faktiskt tror att hon är rädd, för hon bajsar löst så att det rinner. Tänk dig hur det skulle bli om en häst som är livrädd för kor ska ridas i ett ridhus där en ko står uppbunden i ett hörn. Så uppför sig min när hon är som värst.

Vad skulle du gjort om du var jag? Borde jag lyssna på tränaren (erkänt duktig) och försöka ett tag till på hennes sätt? Rida dressyr i hoppsadeln och ha lite hinder framme för att hon ska tro att det är hoppning och kanske kunna bryta mönstret?
Har du haft samma problem med din häst? Hur löste du det? Om du har en häst som lätt stimmar upp sig, hur gör du för att stoppa och lugna den innan den stimmar upp sig för mycket?
 
Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne för att se vem som ska bestämma. Upplevs som tuff, men blir samtidigt lätt nervös och osäker i situationer som stressar henne. Hemma har jag mycket sällan problem med henne och jag skulle själv mest beskriva det som att hon har lite humör. Snäll, men rätt seg vid dressyr men pigg vid hoppning och uteritter. Problemen hemma är att hon oftast uppför sig otrevligt (hotar sparka, hugger i luften) när andra hanterar henne. Ju mer hon motioneras ju trevligare är hon. Oändligt med energi oktober-april och kräver då mycket motion för att vara lugn och må bra.

Under de 2 år hon ridits i klubbens två ridhus har hon alltid uppfört sig mycket nervöst och spänt. Blir spänd för minsta ljud utifrån och har svårt att slappna av. För ett år sen blev det plötsligt mycket värre och minsta lilla knäpp kunde få henne att fara iväg i galopp. Hon började skygga rejält för vissa platser i ridhuset. Spelade ingen roll om jag red med andra på lektion eller ensam. Själv blev jag lika spänd som hon vilket ju gjorde det ännu sämre. I januari började jag rida varannan vecka för klubbens dressyrtränare förutom min vanliga lektion. Hon sa till mig att min ponny drev med mig och jag höll med eftersom jag precis insett att detta beteende alltid uppkom vid dressyrridning men mycket lite/sällan vid hoppning. Jag fick rådet att ställa henne inåt och banka till med innerskänkeln när hon fortsatte gå på tvären istället för att lyssna på mina hjälper. Jag skulle också ha ett spö att vifta/slå till med på innerbogen när hon började tramsa. Just då tyckte jag att spöet delvis hjälpte eftersom ponnyn börjat vägra gå närmare läktaren än 3m i början av ridpasset och både stegrade och sparkade bakut i protest när jag försökte få fram henne (aldrig så på hopplektion). Halvvägs igenom lektionen släppte det oftast, men hon fortsatte vara spänd och het.

Sadlarna är kollade och veterinären hittar inga fel (även röntgad). Är jag hemma har jag inga problem. Åker jag till andra ställen har jag inte heller de problemen även om hon såklart är spänd en stund. Under snart 2 månader har jag provat att ta ner henne till skritt när hon börjar skygga och rida runt på en liten volt tills hon slappnar av. Låta spöet vara och bara vara lugn och låtsas som ingenting. Och problemen började släppa! Hon är mer avslappnad än hon någonsin varit och skyggandet varar bara någon minut i början av passet. Fram tills jag red för dressyrtränaren igår då allt återgick till hur det var i våras. Dålig dag; ridhuset vi inte ridit dressyr i på länge, regnet smattrade och jag blev stressad när hon började skygga rejält för en hörna. Jag och tränaren blev osams. Jag ville fortsätta som jag gjort i höst eftersom jag tyckte att det gett effekt. Hon ville att jag skulle fortsätta som jag gjorde i våras för ponnyn är dum och måste lära sig att jag bestämmer.

Det jag tycker mig ha märkt i höst är att jag, genom att hålla mig lugn och inte reagera på hur hon beter sig, kan stoppa hennes beteende innan det eskalerar. Men går jag på ponnyn med skänklar och spö stimmar hon snart upp sig till den grad att hon inte går att resonera med. Sen kan det absolut ha varit den varma hösten som gjort henne ovanligt lugn och att kylan som kom denna veckan satte igång beteendet igen. Att det är en fix idé är det ju inga tvivel om, men det har blivit till en ond cirkel där jag tror att hon tillslut stimmar upp sig så att hon faktiskt tror att hon är rädd, för hon bajsar löst så att det rinner. Tänk dig hur det skulle bli om en häst som är livrädd för kor ska ridas i ett ridhus där en ko står uppbunden i ett hörn. Så uppför sig min när hon är som värst.

Vad skulle du gjort om du var jag? Borde jag lyssna på tränaren (erkänt duktig) och försöka ett tag till på hennes sätt? Rida dressyr i hoppsadeln och ha lite hinder framme för att hon ska tro att det är hoppning och kanske kunna bryta mönstret?
Har du haft samma problem med din häst? Hur löste du det? Om du har en häst som lätt stimmar upp sig, hur gör du för att stoppa och lugna den innan den stimmar upp sig för mycket?
Jag hade absolut fortsatt på din linje med att ta det lugnt med henne istället för att bråka med henne som tränaren tycker för att "sätta henne på plats". Hon är stressad och hon stressar upp sig än mer när du går på henne, vilket du själv märkt. Du mår dåligt, men jag kan lova att även din ponny gör det av bråken, hon går inte in i ridhuset med en fix idé att vara besvärlig.

Även om veterinären inte hittar något fel på henne så betyder det inte att hon verkligen inte får ont när hon stressar upp sig och blir spänd och de gånger ni rider själva och du inte gör någon affär av det så spänner hon sig inte och det onda uteblir? Har hon ätit något grovfoder innan träningen? Har du möjligheter att värma upp själv i ridhuset utan tränaren är där? Om inte så tycker även jag att du ska byta tränare, en bra tränare hittar nya vägar när det blir problem istället för att skapa konflikter.
 
Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne för att se vem som ska bestämma. Upplevs som tuff, men blir samtidigt lätt nervös och osäker i situationer som stressar henne. Hemma har jag mycket sällan problem med henne och jag skulle själv mest beskriva det som att hon har lite humör. Snäll, men rätt seg vid dressyr men pigg vid hoppning och uteritter. Problemen hemma är att hon oftast uppför sig otrevligt (hotar sparka, hugger i luften) när andra hanterar henne. Ju mer hon motioneras ju trevligare är hon. Oändligt med energi oktober-april och kräver då mycket motion för att vara lugn och må bra.

Under de 2 år hon ridits i klubbens två ridhus har hon alltid uppfört sig mycket nervöst och spänt. Blir spänd för minsta ljud utifrån och har svårt att slappna av. För ett år sen blev det plötsligt mycket värre och minsta lilla knäpp kunde få henne att fara iväg i galopp. Hon började skygga rejält för vissa platser i ridhuset. Spelade ingen roll om jag red med andra på lektion eller ensam. Själv blev jag lika spänd som hon vilket ju gjorde det ännu sämre. I januari började jag rida varannan vecka för klubbens dressyrtränare förutom min vanliga lektion. Hon sa till mig att min ponny drev med mig och jag höll med eftersom jag precis insett att detta beteende alltid uppkom vid dressyrridning men mycket lite/sällan vid hoppning. Jag fick rådet att ställa henne inåt och banka till med innerskänkeln när hon fortsatte gå på tvären istället för att lyssna på mina hjälper. Jag skulle också ha ett spö att vifta/slå till med på innerbogen när hon började tramsa. Just då tyckte jag att spöet delvis hjälpte eftersom ponnyn börjat vägra gå närmare läktaren än 3m i början av ridpasset och både stegrade och sparkade bakut i protest när jag försökte få fram henne (aldrig så på hopplektion). Halvvägs igenom lektionen släppte det oftast, men hon fortsatte vara spänd och het.

Sadlarna är kollade och veterinären hittar inga fel (även röntgad). Är jag hemma har jag inga problem. Åker jag till andra ställen har jag inte heller de problemen även om hon såklart är spänd en stund. Under snart 2 månader har jag provat att ta ner henne till skritt när hon börjar skygga och rida runt på en liten volt tills hon slappnar av. Låta spöet vara och bara vara lugn och låtsas som ingenting. Och problemen började släppa! Hon är mer avslappnad än hon någonsin varit och skyggandet varar bara någon minut i början av passet. Fram tills jag red för dressyrtränaren igår då allt återgick till hur det var i våras. Dålig dag; ridhuset vi inte ridit dressyr i på länge, regnet smattrade och jag blev stressad när hon började skygga rejält för en hörna. Jag och tränaren blev osams. Jag ville fortsätta som jag gjort i höst eftersom jag tyckte att det gett effekt. Hon ville att jag skulle fortsätta som jag gjorde i våras för ponnyn är dum och måste lära sig att jag bestämmer.

Det jag tycker mig ha märkt i höst är att jag, genom att hålla mig lugn och inte reagera på hur hon beter sig, kan stoppa hennes beteende innan det eskalerar. Men går jag på ponnyn med skänklar och spö stimmar hon snart upp sig till den grad att hon inte går att resonera med. Sen kan det absolut ha varit den varma hösten som gjort henne ovanligt lugn och att kylan som kom denna veckan satte igång beteendet igen. Att det är en fix idé är det ju inga tvivel om, men det har blivit till en ond cirkel där jag tror att hon tillslut stimmar upp sig så att hon faktiskt tror att hon är rädd, för hon bajsar löst så att det rinner. Tänk dig hur det skulle bli om en häst som är livrädd för kor ska ridas i ett ridhus där en ko står uppbunden i ett hörn. Så uppför sig min när hon är som värst.

Vad skulle du gjort om du var jag? Borde jag lyssna på tränaren (erkänt duktig) och försöka ett tag till på hennes sätt? Rida dressyr i hoppsadeln och ha lite hinder framme för att hon ska tro att det är hoppning och kanske kunna bryta mönstret?
Har du haft samma problem med din häst? Hur löste du det? Om du har en häst som lätt stimmar upp sig, hur gör du för att stoppa och lugna den innan den stimmar upp sig för mycket?

Du kan rida ditt sätt som funkar för er. Jag tycker du gjort rätt som ser till att ni båda kan slappna av, när "tillsägelse" inte funkar. Men jag tror att problemet kommer tillbaka eller byter uttryckssätt om ni inte jobbar vidare med det.
Förslagsvis så skulle jag göra två saker i sadeln. Först när situationen uppstår, så Rid Framåt! Tänk framåt. Hästen ska gå framåt. Tempo spelar mindre roll i början. Ställer krav på dig att vara modig, lyhörd och våga släppa fram hästen.
Sedan ska du ignorera det "läskiga". Det finns inte. Går hästen 5 meter eller mer från där det är tänkt, så ignorera. Ställ bara bort hästens huvud från det "läskiga" och se till den istället går fram. Att ni hamnar lite utanför tänkt spår gör inget bara ni går framåt.

Ta hjälp av någon du litar på och som kan hjälpa er vidare. Kanske med lite unghästtänk?

Utöver det så tror jag att man ofta behöver vara strikt konsekvent med en sådan häst, både i hantering och i sadeln. Då blir det enklare för hästen. Och så klart ska man komma ihåg beröm och eftergift när det blir rätt.

Och, i ridhuset, välj ett fast hörn där hästen kan få stå och slappna av. Inget jobb, bara lite kli och stå still. Se om det kan ha en lugnande inverkan.
 
Av din beskrivning av hästen ser jag framför mig en häst som vill veta vad som gäller för får hon inte det så blir hon osäker. Får hon inte veta vad som förväntas av henne, vad hon kan förvänta sig av omgivningen, så tar hon ansvaret för sin överlevnad själv. Hon testar inte. Hon försöker överleva.

Att gå på henne så som din tränare säger gynnar aldrig någon, varken häst eller ryttare. Jag skulle inte säga att den tränaren är duktig, snarare väldigt okunnig i hur hästar fungerar och har en väldigt otrevlig syn på hästar överlag som något som människor ska bestämma över. När du går på henne gör du samma sak som vissa gör när hunden skäller och de börjar gapa de med och inte fattar varför hunden inte slutar skälla. Genom att gå på henne visar du att det verkligen finns något att vara rädd för för rädd är hon, det är ingen fixidé utan verklig rädsla.

Fortsätt som du har gjort. Visa henne att det inte är farligt istället för att trissa upp hennes rädsla ännu mer. Respektera att hon faktiskt är rädd, inse att rädslan är äkta och hjälp henne igenom det istället för att förstärka hennes rädsla. Visst, det finns inget att vara rädd för men det hjälper knappast någon som är spruträdd att säga att hen bara fjantar sig och ta till våld och tvång utan det är hjälp igenom någon som är rädd behöver och då hjälp på sina egna villkor.
 
Av din beskrivning av hästen ser jag framför mig en häst som vill veta vad som gäller för får hon inte det så blir hon osäker. Får hon inte veta vad som förväntas av henne, vad hon kan förvänta sig av omgivningen, så tar hon ansvaret för sin överlevnad själv. Hon testar inte. Hon försöker överleva.

Det stämmer på pricken! Hon kan se så tuff och hotfull ut både mot andra hästar och mot andra människor än mig, men jag har alltid vetat att hon är osäker och behöver veta vad som förväntas. Hemma vet hon var hon har mig. Andra människor och nya hästar vet hon inte och där blir det lite "anfall är bästa försvar". Och jag svek henne i vintras när hon började reagera på alla ljud för jag satt spänd och lyssnade efter alla farliga ljud som hon kunde reagera på. Men det var inget jag tänkte på förrän nämnda dressyrtränaren uppmärksammade mig på det.

@Mia_R Hon har lätt att få låsningar under vinterhalvåret när det är svårt att motionera henne och så fort det tar emot och gör lite ont säger hon ifrån direkt. Sättet hon talar om att något är fel är alltid detsamma vilket får mig att inte tro att det är smärta som orsakar beteendet.
Ibland har hon ätit hö innan träningen, ibland några timmar innan och ibland ska hon äta efter. Ingen skillnad. De tider jag rider nu är dessvärre andra ridhuset upptaget. Hade inte spelat någon roll om jag värmt upp innan för ridhusen har olika faror. Så även om hon slappnar av där jag rider fram skulle det börja om igen när vi gick in i det andra...
 
Fortsätt med ditt sätt och prova annan tränare.Der är inget fel och byta ibland och hitta nått sim passar dig och hästen bättre 😉
 
Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne för att se vem som ska bestämma. Upplevs som tuff, men blir samtidigt lätt nervös och osäker i situationer som stressar henne. Hemma har jag mycket sällan problem med henne och jag skulle själv mest beskriva det som att hon har lite humör. Snäll, men rätt seg vid dressyr men pigg vid hoppning och uteritter. Problemen hemma är att hon oftast uppför sig otrevligt (hotar sparka, hugger i luften) när andra hanterar henne. Ju mer hon motioneras ju trevligare är hon. Oändligt med energi oktober-april och kräver då mycket motion för att vara lugn och må bra.

Under de 2 år hon ridits i klubbens två ridhus har hon alltid uppfört sig mycket nervöst och spänt. Blir spänd för minsta ljud utifrån och har svårt att slappna av. För ett år sen blev det plötsligt mycket värre och minsta lilla knäpp kunde få henne att fara iväg i galopp. Hon började skygga rejält för vissa platser i ridhuset. Spelade ingen roll om jag red med andra på lektion eller ensam. Själv blev jag lika spänd som hon vilket ju gjorde det ännu sämre. I januari började jag rida varannan vecka för klubbens dressyrtränare förutom min vanliga lektion. Hon sa till mig att min ponny drev med mig och jag höll med eftersom jag precis insett att detta beteende alltid uppkom vid dressyrridning men mycket lite/sällan vid hoppning. Jag fick rådet att ställa henne inåt och banka till med innerskänkeln när hon fortsatte gå på tvären istället för att lyssna på mina hjälper. Jag skulle också ha ett spö att vifta/slå till med på innerbogen när hon började tramsa. Just då tyckte jag att spöet delvis hjälpte eftersom ponnyn börjat vägra gå närmare läktaren än 3m i början av ridpasset och både stegrade och sparkade bakut i protest när jag försökte få fram henne (aldrig så på hopplektion). Halvvägs igenom lektionen släppte det oftast, men hon fortsatte vara spänd och het.

Sadlarna är kollade och veterinären hittar inga fel (även röntgad). Är jag hemma har jag inga problem. Åker jag till andra ställen har jag inte heller de problemen även om hon såklart är spänd en stund. Under snart 2 månader har jag provat att ta ner henne till skritt när hon börjar skygga och rida runt på en liten volt tills hon slappnar av. Låta spöet vara och bara vara lugn och låtsas som ingenting. Och problemen började släppa! Hon är mer avslappnad än hon någonsin varit och skyggandet varar bara någon minut i början av passet. Fram tills jag red för dressyrtränaren igår då allt återgick till hur det var i våras. Dålig dag; ridhuset vi inte ridit dressyr i på länge, regnet smattrade och jag blev stressad när hon började skygga rejält för en hörna. Jag och tränaren blev osams. Jag ville fortsätta som jag gjort i höst eftersom jag tyckte att det gett effekt. Hon ville att jag skulle fortsätta som jag gjorde i våras för ponnyn är dum och måste lära sig att jag bestämmer.

Det jag tycker mig ha märkt i höst är att jag, genom att hålla mig lugn och inte reagera på hur hon beter sig, kan stoppa hennes beteende innan det eskalerar. Men går jag på ponnyn med skänklar och spö stimmar hon snart upp sig till den grad att hon inte går att resonera med. Sen kan det absolut ha varit den varma hösten som gjort henne ovanligt lugn och att kylan som kom denna veckan satte igång beteendet igen. Att det är en fix idé är det ju inga tvivel om, men det har blivit till en ond cirkel där jag tror att hon tillslut stimmar upp sig så att hon faktiskt tror att hon är rädd, för hon bajsar löst så att det rinner. Tänk dig hur det skulle bli om en häst som är livrädd för kor ska ridas i ett ridhus där en ko står uppbunden i ett hörn. Så uppför sig min när hon är som värst.

Vad skulle du gjort om du var jag? Borde jag lyssna på tränaren (erkänt duktig) och försöka ett tag till på hennes sätt? Rida dressyr i hoppsadeln och ha lite hinder framme för att hon ska tro att det är hoppning och kanske kunna bryta mönstret?
Har du haft samma problem med din häst? Hur löste du det? Om du har en häst som lätt stimmar upp sig, hur gör du för att stoppa och lugna den innan den stimmar upp sig för mycket?
Jag tycker som föregående att du skall lita på din egen strategi som visat sig fungera. Jag håller dock inte med om att du skall öka tempot och rida på när hon skyggar, jag tänker istället att på den plats där hon skyggar skall du istället låta henne pausa och vila lite, resten av manegespåret kan du däremot arbeta henne och när du närmar dig ”det läskiga” hörnet eller platsen så pausar du igen och försöker få henne att slappna av. Beröm henne också mycket på den platsen. Gällande att hon beter sig annorlunda när det är dressyr träning så förstår jag henne, jag älskar inte heller dressyr träningen alla gånger, därför har jag fastnat för working equtation, det kanske hade varit något gör er med?:)
 
@exoticz Jag tycker det låter som du och ponnyn oavsett anledning etc, hamnat på dålig bana där ponnyn snarare befäster sitt beteende mer och mer.

Jag hade i ditt fall letat efter någon du kan få hjälp av att börja bygga bort detta. Eftersom ponnyn dessutom enligt din redovisning har problem med låsningar som stör /smärtar osv hade jag definitivt velat få bättre koll även på det eftersom det inte heller är riktigt normalt att en häst regelbundet har /får sådana problem.
 
Senast ändrad:
@exoticz Jag tycker det låter som du och ponnyn oavsett anledning etc, hamnat på dålig bana där ponnyn snarare befäster sitt beteende mer och mer.

Jag hade i ditt fall letat efter någon du kan få hjälp av att börja bygga bort detta. Eftersom ponnyn dessutom enligt din redovisning har problem med låsningar som stör /smärtar osv hade jag definitivt velat få bättre koll även på det eftersom det inte heller är riktigt normalt att en häst regelbundet har /får sådana problem.

@Exotizc
 
Jag tycker som föregående att du skall lita på din egen strategi som visat sig fungera. Jag håller dock inte med om att du skall öka tempot och rida på när hon skyggar, jag tänker istället att på den plats där hon skyggar skall du istället låta henne pausa och vila lite, resten av manegespåret kan du däremot arbeta henne och när du närmar dig ”det läskiga” hörnet eller platsen så pausar du igen och försöker få henne att slappna av. Beröm henne också mycket på den platsen. Gällande att hon beter sig annorlunda när det är dressyr träning så förstår jag henne, jag älskar inte heller dressyr träningen alla gånger, därför har jag fastnat för working equtation, det kanske hade varit något gör er med?:)
Jag har testat WE två gånger. Ponnyn fattade ingenting och stod typ och gungade vid de flesta hindren eftersom hon inte visste om hon skulle fly framåt eller bakåt :grin::laugh:

@exoticz Jag tycker det låter som du och ponnyn oavsett anledning etc, hamnat på dålig bana där ponnyn snarare befäster sitt beteende mer och mer.

Jag hade i ditt fall letat efter någon du kan få hjälp av att börja bygga bort detta. Eftersom ponnyn dessutom enligt din redovisning har problem med låsningar som stör /smärtar osv hade jag definitivt velat få bättre koll även på det eftersom det inte heller är riktigt normalt att en häst regelbundet har /får sådana problem.
Jag har varit och kollat upp det två gånger eftersom hon haft det såhär sen hon var 4 år. Hon kan gå flera månader utan att ha något, men om det t.e.x. fryser på nu i två-tre veckor och det inte går att rida så mycket som det behövs så börjar hon fara runt som en dåre i våra backiga hagar och så kommer låsningen som ett brev på posten. Jag misstänker att skyggandet i ridhuset också orsakar en hel del av spänningarna eftersom hon kan kasta sig runt. I juni var jag och utredde henne igen och valde också att röntga henne. Det som fanns var en minimal liten pålagring i nacken som inte skulle påverka henne mer än att hon är stelare åt höger. Från maj-oktober har hon inga låsningar trots att hon har viloveckor. Men en viloperiod på vintern funkar inte för då får hon låsningar.
 
Tog ponnyn till ridhuset igår kväll när ingen var där. Tog ridhuset vi var i fredags (där hon reagerar värst). Skrittade fram för hand och bara gick vidare när hon började gå lite på tvären. Stannade och klappade henne ibland. Hoppade upp och skrittade en lång stund till utan att göra någon sak av att hon inte ville gå nära vissa platser. Spänd var hon och kunde inte riktigt slappna av, men det blev inget våldsamt skyggande och jag kunde rida överallt i alla gångarter. Var nog det lugnaste hon varit där inne på länge. Aldrig att jag kommer göra som dressyrtränaren säger mer!
 
Jag misstänker att skyggandet i ridhuset också orsakar en hel del av spänningarna eftersom hon kan kasta sig runt. I juni var jag och utredde henne igen och valde också att röntga henne. Det som fanns var en minimal liten pålagring i nacken som inte skulle påverka henne mer än att hon är stelare åt höger. Från maj-oktober har hon inga låsningar trots att hon har viloveckor. Men en viloperiod på vintern funkar inte för då får hon låsningar
Det var det här jag menade, att hon får spänningar som kan göra ont när hon stressar upp sig. Vad har hon för täcke vintertid? Jag har haft en häst som fick en nackskada pga en försumlig medryttare och på henne var det viktigt att hålla henne varm och jag stretchade henne ofta, hon fick även akupunktur av min veterinär som var utbildad både i det och kiropraktik när hon hade problem med låsningar. Det täcke som gjorde skillnad för henne var BoT, vanliga vintertäcken gjorde ingen skillnad alls men ett BoT med hals gjorde underverk vintertid.
 
Det var det här jag menade, att hon får spänningar som kan göra ont när hon stressar upp sig. Vad har hon för täcke vintertid? Jag har haft en häst som fick en nackskada pga en försumlig medryttare och på henne var det viktigt att hålla henne varm och jag stretchade henne ofta, hon fick även akupunktur av min veterinär som var utbildad både i det och kiropraktik när hon hade problem med låsningar. Det täcke som gjorde skillnad för henne var BoT, vanliga vintertäcken gjorde ingen skillnad alls men ett BoT med hals gjorde underverk vintertid.
Jag klipper bara halsen på henne och bor i södra Sverige så hon brukar mest ha 50 eller 100g täcke. Hals vid nederbörd. Svår att hitta täcken till för hon är så smal fram. En annan ponny i stället har ett märke är det enda jag hittat som suttit bra men det verkar inte säljas längre :cautious:
 
Jag klipper bara halsen på henne och bor i södra Sverige så hon brukar mest ha 50 eller 100g täcke. Hals vid nederbörd. Svår att hitta täcken till för hon är så smal fram. En annan ponny i stället har ett märke är det enda jag hittat som suttit bra men det verkar inte säljas längre :cautious:
Ett täcke med fast hals sitter inte bättre?
 
Ett täcke med fast hals sitter inte bättre?
Halvhals funkar bäst. Den andra ponnyn täcke är är vanliga men sitter ändå bra. Har försökt leta efter märket begagnat men jag hittar bara i 300g och det blir lite väl varmt för en med oklippt kropp :p ponnyn har dock breddat sig i år så täckena sitter bättre i år.
 
Jag klipper bara halsen på henne och bor i södra Sverige så hon brukar mest ha 50 eller 100g täcke. Hals vid nederbörd. Svår att hitta täcken till för hon är så smal fram. En annan ponny i stället har ett märke är det enda jag hittat som suttit bra men det verkar inte säljas längre :cautious:
Pållan levde i zon 2, dvs generellt milt klimat. Nu bor jag i zon tre med mina hästar och här har jag vindruvor som växer fritt utomhus. BoT med hals var det som fungerade, inget annat och det var stor skillnad när jag började använda det.
 
Hur reagerar din ponny på lite godis?

I liknande situationer med ffa unga eller orutinerade hästar som blir spända, tycker jag att stanna till, titta tillsammans, andas, och sen en morotsslant vänd mot/ett steg närmare det läskiga är oslagbart.

Ryttaren får en annan inställning, tuggande lugnar, man kan plocka ner huvud/hals och stretcha lite som uppvärmning, hästens approach till nya saker förändras i grunden...

Jag har sett många fördelar och har sett det fungera i många olika situationer. Även hästar som är rädda för tex vattenmatta 😊

Kan ju vara värt att testa 😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 244
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 050
Senast: mackan
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 338
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp