Bryta fodervärdsavtal...?!

M

Mysticaa

Om denna tråd ligger galet så får nån flytta på den.. visste inte vart ja skulle lägga den... Men hur som helst...

För att göra en lång och tröttsam historia någelunda kort..

Jag och min mamma letade efter en foderhäst i våras.
Såg en annons som verkade mkt intressant. Ringde ägaren, åkte dit å kika på hästen.
En 5-årig valack, som knappt gjort nånting. Hon hade en 10 månaders bebis. Så hon hann inte riktigt med honom.

Jag och mamma föll självklart pladask för den underbara lilla Korsningsvalacken.


Han stog inne i en box när vi var där å titta. Jag klämde å kände.. kolla hovar å ben.. ect..
Hon sa att de inta fanns någon möjlighet att provrida, då dem bara hade skogsmark..(inga riktiga ridmöjligheter...) Hon släppte honom i hagen så vi fick se hur han rörde sig.
Jag tänkte inte mer på ridningen.. då JAG visste att jag inte skulle ha några problem ( har ridit in massa hästar å har erfarenhet av både de ena å de andra..Har haft hästar hela mitt liv )
Men hur som helst så åkte vi hem, sen ringde tjejen efter 2 dagar å fråga om vi vill ta honom.. SÅKLART!
Hon kom å lämmna honom hos oss. Han hade sin sadel å sitt träns med. ett par täcken mm...
Jag red ett par ggr med sadeln å tränset som hon skickat med honom, men tyckte inte att han känndes OK.. Visserligen hade han inte blivit riden på en månad.. men,men..
Han fick ont i ryggen av sadeln.. å tränset passade inte alls.. Tröck å skavde.. Så jag använde en annan sadel,och ett annat träns (och ett annat bett, samma sort, tredelat med med en vanlig "kula" i mitten, de hon skickade med var med en koppar"kula")

hur som helst så lärde vi känna varann å allt gick jättebra! Super go häst!

Jag ringde till ägaren å berättat att jag bytt utrustning till honom. Då den andra inte passade. de va inge mer med de..
Men 2 dagar senare ringer hon upp å säger att hon inte kan lita på mig för att jag bytt utrustning.. För de fick jag ju absolut inte göra..
tydligen spelade de ingen roll att han fick ont i ryggen av sadel.. för hade hon sagt att han skulle ridas med den så va de så..

Jag orkade verkligen inte tjafsa.. de e inte kul å rida å träna nån nån annans häst när man bara får skit.. Hon sa att hon skulle komma å hämta hästen nästa dag klockan 2. Så jag åkte ut till stallet klockan 12, för att inte missa henne.. Nej men då hade hon redan hämtat honom.. Sånt gör mig riktigt förbannad..

Men hur som helst.. Tycker de va lite konstigt att hon inte vill att jag skulle provrida hästen.. hon bad heller inte om några referenser.. Hur tusan kunde hon veta att jag kunde ett dugg om hästar??

Sen att hon skickar med utrustning som inte ens passar hästen??? hallå... enlig henne så hade hon alltid ridit med den sadeln å de tränset..

de vart visst lite långt ändå.. Men vad tycker ni??
Gjorde jag fel som inte drev detta rättsligt?? Jag orkade verkligen inte tjaffsa...
 
Sv: Bryta fodervärdsavtal...?!

Jag tycker du gör rätt som inte driver det till ngt rättsligt. För man ska vara medveten om att det är en svår bevisbörda när ord står mot ord, och de som ska avgöra är sådana som med stor säkerhet inte kan ett dugg om hästar!

Trist att det inte fungerade i allafall!
Men det är ju inte så stor idé att ha en häst på foder när du och ägaren är så oense om hur hästen ska skötas!

Hoppas du hittar en ny lika fin foderhäst!
 
Sv: Bryta fodervärdsavtal...?!

nej... precis.. de e ju inge kul å träna/rida nån annans häst när man inte e sams... men,men..
 
Sv: Bryta fodervärdsavtal...?!

Du kunde väl ha ringt ägaren när du märkte att utrustningen inte passade?
 
Sv: Bryta fodervärdsavtal...?!

Lydia skrev:
Du kunde väl ha ringt ägaren när du märkte att utrustningen inte passade?


Ja men de va ju precis de jag gjorde... vi pratade på telefon varje dag.. Jag erbjöd henne å komma ut å titta när jag red.. vi bor i samma stad.. så de hade tagit henne 15 min att komma å kika..
 
Sv: Bryta fodervärdsavtal...?!

Klart att du är besviken när det slutade så illa. Men ta det inte så allvarligt. Det är ofta svårt för en ägare att lämna bort sin häst och kanske hon förstorade upp problemet och blev orolig att hennes häst inte hade det bra. Man kan ju tycka att hon kunde löst saken på något annat sätt men försök ta det från den humoristiska sidan. Ring upp henne, säg att du är ledsen för att det slutade så tråkigt och be att få träffas och prata igenom det hela. Så var och en får säga sitt och skiljas som vänner utan något groll som ligger kvar. Om ni bor i samma stad kommer ni säkert stöta på varandra igen i något sammanhang och då är det ju tråkigt om det finns något gammal missförstånd som ligger kvar och förstör.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Bryta fodervärdsavtal...?!

ok, det missade jag! Har du sagt till så borde det ligga i hennes intresse och komma och kolla att sadeln sitter bra osv, eller säga till att du FÅR fixa det om du vill.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 644
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 452
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • GVFÖ 2024
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp