Bryta kontrakt

Yrja

Trådstartare
Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande.

Jag har min häst i ett stall med onödigt hög hyra. Där finns 10 hästar, varav 5 är stallägarens egna. Två boxar står tomma.

Stallägaren arbetar inte utan vill "gå runt" på inackoderingarna. Hennes man har dock ett mycket välbetalt arbete vilket gör att även om hon inte går runt på "hästarna" så kan de leva gott.

Nu är det så att i kontraktet finns vissa bestämmelser. Ex. ska viss mägnd havre, betfor och korn ingå i stallhyran. Samt spån och stråfoder. För ett år sen ändrade stallägaren priset för extra foder. Det handlade bara om några kr så det var väll inget att bråka om. Men hon höjde även själva stallhyran med 100kr. Det var mindre populärt då hon redan tar flera 100 för mycket. Men vad skulle vi göra?

Iaf. efter sommaren var det dags igen. Denna gång tog hon bort kornet helt. Det ingick numera inte, och trots detta skulle inte stallhyran sänkas.

Och nu har hon fått ytterligare en ide, som är den som egentligen oroar mig mest.

I kontraktet står att stallägaren sköter alla fodringar+in-och utsläpp vardagar.
Men tydligen så är det plötsligt för jobbigt nu. Jag kan iof förstå det, men det är inget emot ett vanligt arbete. Hon har mycket fritid imellan. Hon är lite bortskämd och vill umgås med sin man och inte behöva gå ner till stallet(ja, hon har sagt det). Hon säger även att hon inte "går runt" på oss och därför vill hon inte ha insläppet. Hur nu det håller ihop.
Hade hon sålt de hästar hon inte använder skulle hon ha iaf 2 platser till att hyra ut, och hon har dessutom två nu som hon tydligen inte "orkar" annonsera ut. Ingen mening vid den här tiden tydligen.

Så nu tänker hon ta bort insläppet under vår och höst så att den som är i stallet "vid den tiden" tar in alla hästar ist. Om ingen är där då, får hästarna gå ute. Vi är bara 5 inackorderingar, varav 4 är ungdommar som går på gymn, och en kvinna med två arbeten som i vanliga fall inte är hemma förrän 10 på kvällarna.

Jag vill inte sitta i skolan på eftermiddagarna och oroa mig för om min häst är inne och har fått mat eller inte. :crazy:

Min fråga är nu, kan man göra såhär? Ska inte vi som "hyresgäster" godkänna ändringar i kontraktet innan de genomförs? Vad har man annars ett kontrakt till?.. Vet inte vad jag ska göra, för vi kastar hon ut oss har vi ingenstanns att ta vägen. Har hon rätt att göra såhär? Man undrar ju vad som kommer härnäst...

ttl - tacksam för svar. :bow:
 
Sv: Bryta kontrakt

Å ena sidan så ska man hålla sig till vilkoren i kontraktet men å andra sidan så är inte kontrakt något statiskt som inte kan förändras. Stallägaren kan när som helst ändra vilkoren, bara denne upplyser inhysningarna i god tid, vanligen lika lång som uppsägningstiden.

På kort sikt kan ni möjligen få rätt i att förändingarna inte aviserats i tillräckligt god tid men bortsett från det så är det bara att acceptera vilkoren. Gillar ni inte dem är det fritt fram att flytta, ingen tvinger er att stanna kvar.
 
Sv: Bryta kontrakt

Det du skrivit under på kontrakt ska gälla, när hon ändrar hyra mm ska detta ingå i ett nytt kontrakt å du ska självklart inte skriva under ngt du inte godkänner.Jag hade flyttat hästen iaf.
 
Sv: Bryta kontrakt

Jo, hon kan ändra det om hon bara gör det i god tid, det går lika bra att ändra villkor som att höja stallhyran.

Men om du redan tycker att du betalar flera hundra för mycket varje månad för din häst, dvs mer än vad det är värt att stå där, hur kommer sig att du inte har flyttat redan tidigare?
 
Sv: Bryta kontrakt

Vi gick igenom precis samma sak, hyran höjdes ideligen och vi fick göra mer och mer jobb själva...
Hon tyckte själv att hon var billig men det var hon absolut inte.
Då vi var två inackorderingar så försökte vi ha en hyresförhandling och komma överens om vad som skulle ingå till ett rimligt pris, fick svar att hon kunde ta hur mycket hon ville i månaden och passade inte det så var det bara att flytta...
Så vi flyttade tillsammans båda två, fixade ett eget stall där vi kör allt kollektivt, funkar kanon.
Och där står den andra med lång näsa.
Den som gapar efter mycket förlorar ofta hela stycket...
 
Sv: Bryta kontrakt

Då vi var två inackorderingar så försökte vi ha en hyresförhandling och komma överens om vad som skulle ingå till ett rimligt pris, fick svar att hon kunde ta hur mycket hon ville i månaden och passade inte det så var det bara att flytta...
Det värsta är att hon har ju rätt..., även om det kan tyckas svinigt gjort.
Däremot så är det brukligt att om det sker en förändring i avtalet, så sker det inte med omedelbar verkan, utan ska sägas till i god tid och ett nytt avtal skall skrivas under. Uppsägningstiden brukar vara en rimlig tid att använda sig av i samband med förändringar. Då har man ju en chans att säga upp platsen också och flytta om man vill det.
Och har man inte srivit något avtal så har man inte mycket att säga till om alls tyvvärr...
 
Sv: Bryta kontrakt

mycket_irriterad:

Men om du redan tycker att du betalar flera hundra för mycket varje månad för din häst, dvs mer än vad det är värt att stå där, hur kommer sig att du inte har flyttat redan tidigare?

Av flera anledningar.
1. Min häst trivs mycket bra, han har sin flock där som även flyttar med honom till betet på somrarna.
2. Det är mitt gamla "hemstall". Jag har allt där. Alla mina nära hästvänner, gamla ridlärare, hästar, folk som har hjälpt mig och fortfarande gör. Jag känner alla som bor därikring och tack vare min långa vistelse och bekantskap får jag många förmåner(ex. lån av transport, rätt att nyttja områden att rida på, hästar, ridlärarhjälp, möjlighet att åka med på träningar/tävlingar/betäckningar eyc). Jag har mycket annat där en bara min stallplats.
3. Största anledningen är att det inte finns något annat stall tillgängligt. Alla är fulla, och om det mot alla odds skulle bli en plats ledig, så ligger stallet antingen för långt bort, har inga ridmöjligheter, dåliga hagar/stall eller är helkollektivt. Jag har ingen möjlighet att fodra i veckorna då jag går i skola långt bort och måste cykla till stallet året runt.

Stallet är näst intill perfekt, om man bortser från hyran och nu ev. insläppen(och såklart en del småsaker). Jag är dessutom mer än bekant med ägaren och har ridit hennes hästar åt henne innan jag fick min egna.

Självklart är jag inte helt emot flytt, har även diskuterat det. Dock måste vi vänta tills jag fått körkort. Men då inte pga. hyran(den betalar mina föräldrar :angel: ), utan isf för att vi helt enkelt inte skulle klara av de nya insläppsreglerna. Men för tillfället har vi ingen möjlighet.
 
Sv: Bryta kontrakt

Men eftersom du har alla förmånerna på plats så är det ju värt det och inte flera 100 för mkt? Så länge man stannar och betalar så är det ju värt pengarna, även om man inte tycker det finns andra alternativ. Alternativ finns alltid, men man är kanske inte villig att ta konsekvenserna av dem. :smirk:
 
Sv: Bryta kontrakt

Du ska väl inte räkna med att ha billig stallhyra bara för att stallägarens man tjänar mycket pengar? :eek:
Så den som är mångmiljonär ska sponsra andras fritidsintressen?

Tycker du stallhyran är för dyr så flyttar du hästen.
Tycker du stallhyran är okey med tanke för vad du får för pengarna så är det bara att betala och se glad ut.

Angående insläppet är det kanske vits att fundera på att ge hästarna fri tillgång på grovfoder ute, då är det ju inte så kinkigt när de kommer in.
 
Sv: Bryta kontrakt

Mycket mäjligt men framför allt så blev vi som flyttade så mycket lyckligare :banana:
 
Sv: Bryta kontrakt

Formellt ska man säga upp ett kontrakt till omförhandling innan man ändra något. Så sker med de flesta hyreskontrakt om det inte finns inskrivet något annat i det. Så i det här fallet skulle stallägaren säga upp kontrakten och komma med nya. Finns det uppsägningstid i kontraktet ska den tiden gälla vid uppsägningen. Finns ingen så ska troligen tiderna enligt hyreslagen gälla, beror lite på hur kontraktet är formulerat.
 
Sv: Bryta kontrakt

Måste bara fråga vad din hutlösa stallhyra går på egentligen??
 
Sv: Bryta kontrakt

Risken är ju att det kommer nya friska regler hela tiden, och att det blir sämre och sämre. Jag hade antingen flyttat eller samlat de andra inackorderingarna till ett möte och lagt fram följande förslag: ni tar över skötseln av stallet själva, bortsett från utsläpp och morgonfodring (om det inte finns någon som kan fixa det). För övrigt sköter ni inköp av foder och strö, insläpp, kvällsfodring och allt annat, så får ni det precis som ni själva vill ha det. Och stallägaren kan inte höja hyran eller ta bort tjänster för er utan att ha bra på fötterna.

För övrigt kan jag inte inse vad hennes ekonomi har med din uppstallning att göra?
 
Sv: Bryta kontrakt

Ja, efter som att jag inte betalar. :smirk: Det är för mycket taget för det som hon har att erbjuda. Sen att jag har vissa förmåner tack vare kontakter i andra stall i området är ju ett plus i kanten.
 
Sv: Bryta kontrakt

Du ska väl inte räkna med att ha billig stallhyra bara för att stallägarens man tjänar mycket pengar?
Så den som är mångmiljonär ska sponsra andras fritidsintressen?
Vi ser det tvärt om. Att vi får sponsra henne. Hon vill tjäna extra pengar på oss. Hon vill få in mer än hon använder till sitt hästintresse. Alltså hennes hästar som tar upp halva stallet(inget fel men pga. det ska vi betala mer så hon går runt), hon räknar massor med extra pengar på fodret(för att hon inte ska behöva betala för det hennes hästar äter). Hon ansåg bla. att vi skulle betala för att hon skulle bygga ridhus, när det bara var hon som ville ha det. Och då skulle vi betala ALLT. Det är mycket sånna småsaker, så tala inte om att hon sponsrar våra hästar. ;) Det där har vi redan räknat på många gånger.

Ang. fri tillgång på grovfoder så får vi inte tillräckligt i hyran för att kunna göra så, och man har inte råd att köpa in hur mycket som helst extra då vi redan betalar så mycket. Dessutom får vi inte förvara sånt i hennes utrymmen, för hon har inte plats.
 
Sv: Bryta kontrakt

Ni måste då ha en hög hyra om hon ska ha råd att betala för sina hästar också och dessutom kuna bygga ridhus och gå med vinst? vad ligger den på? 3-4000 Kr eller?
 
Sv: Bryta kontrakt

Jag ska be om stallmöte nu, det är ändå dags. Har bara inte fått möjlighet att träffa henne ännu. Tänkte ta det med henne i morgon.

För övrigt kan jag inte inse vad hennes ekonomi har med din uppstallning att göra?
Förstår att jag var otydlig. Hon vill att vi inackorderingar betalar för hennes hästar+ att hon får pengar över på det. En sorts inkomst. Jag lade till hennes mans inkoms för att förklara att jag inte förstod varför hon måste ha det så när de har det väldigt väl ställt ändå. Och när hon dessutom har fyllt halva stallet med egna hästar som vi måste betala för. Som inte ens har råd med våra egna. Jag förstår hennes önskan, så hade väl alla velat ha det, men inte hur hon kan höja hyran och dra ner på sevice och foder, när vi redan betalar mer än vanligt. Kan förstå om det var behövligt, men nu är det ju inte fallet direkt.
 
Sv: Bryta kontrakt

Ridhuset skulle betalas varje månad extra. några hundra/mån tills det var betalt. Det är ingen enorm hyra, men med tanke på vad hon har att erbjuda så är det för mycket, och det vet hon själv. Det är bla. därför hon inte har fullt stall(+att hon inte annonserar) och folk flyttar inom ½-1år ofta. Men då höjer hon den och försöker tjäna på oss som är kvar, för att vi inte har så stort val. Hon vet att vi vill vara kvar, och det är klart att hon utnyttjar det. Inte för att vara elak utan för att hon tjänar på det. Kan förstå henne, men också oss. Hon är känd att ta mycket pengar för saker, så hon är väl van att ha det väl ställt.
 
Sv: Bryta kontrakt

Som skrivits, antingen är det värt pengarna och du stannar kvar eller så anser du att du får det bättre på annat håll och flyttar. Det lönar sig inte att gnälla över hyran, i synnerhet om den inte är "enorm". Om det ska gå med någons slags vinst inklusive hennes egna hästar och hon inte kör verksamheten svart skulle hyran ligga på minst det jag nämnde om inte mer. Det är dyrt att ha stall och fodra hästar.

Ett ridhus kostar knappast under några hundra tusen att bygga troligen betydligt mer. Om ni betalar några 100 i månaden var på fem pers lä ni kunna hålla på livet ut utan att betala igen, era pengar täcker troligen inte räntan en gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 087
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 197
Senast: Karamello30
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 315
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp