Bryta kontrakt?

B

Bergmutt

Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg.

Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis M.
Det är en väldigt pigg kornsnings häst på 6 år. Hon är inte så utbildad. M är van vid pigga hästar medans jag är van vid sega. I början gick det lite fort men jag kunde ju inte knapparna och hon hade inte blivit motionerad varje dag hoss förra fodervärden. Tiden gick och det gick inte bättre. Jag blev rädd för henne och vågade knappt rida henne. På 2 månader vågade jag inte galoppera ute på henne och detta ledde till att hon blev piggare viket inte gjorde mig säkrare. Allt blev en ond cirkel. Sen i januari när M åkte bort bröt jag ihop, inget gick som det skulle och jag ville bryta kontraktet och lämna tillbaka henne på en gång. Men jag kämpade på om att det plötsligt skulle bli bättre. En dag när jag red dressyr på fältet komm väntpunkten, trodde jag. Då gick plötsligt allt bra och jag blev över lycklig. Vi bestämmde då att börja våran hådträning så hon inte skulle bli av med lite energi, då hände det ena efter det andra. Ena veckan gick hon omkull i hagen, andra veckan tappade hon en sko, nästa vecka vaccinerades hon och slutligen tappade hon en sko till. Allt ledde till vila några dagar varje vecka och det va värkligen inte det denna häst behövde, som blev för pigg efter en dags vila.
Samtidigt som allt började M tjata om ifall jag ville ha kvar henne eller inte efter att tiden den 1 juni går ut. Jag hade väldigt svårt att bestämma mig och visste inte om det skulle forsätta med att jag inte klarade av henne. M klarade därimot av henne mycket bra och va glad för allt. Jag bestämmde mig för at jag ville ha kvar henne och vi pratade med ägaren. Det slutade med att vi skulle ringa tillbaka några dagar efter då ägaren kollat upp pris mm. Då började jag tänka att jag inte ville ha henne och sa till M att jag inte va säker. Hon blev trött på att vänta och krävde att jag skulle bestämma mig samma dag om jag ville ha kvar henne eller inte. Svaret från min sida blev då nej. M blev ledsen/arg på mig och vi blev lite ovänner. Jag har nu under senaste tiden inte känt någon lycka med hästen och har inte varigt särskilt glad när det va mina stalldagar. Det va inte roligt att rida mer.

Senaste månaden har jag även börjat sakna min förra sköthäst som jag skötte från oktober 2007 till agusti 2008. I början va hon lite stark och pigg för mig men på våren drabbades stallet av kvarka. Ridskolan stängdes och det va bara vi skötare som fick va i stallet. Efter att min sköthäst vart sjuk i början och blivigt frisk va det nästan bara jag som red henne varje dag i 3 månader. Från att ridit lektion på henne 1-2 gånger och ut ca 2 gånger i veckan blev det ca 5 dar i veckan. Vi lärde känna varandra mkt bättre och i slutet av sjukdoms tiden då vi började jobba upp hästarna igen till ridlektionerna började gick det hur bra som helst. Nu gämför jag min nya häst med denna och tänker att gamla sköthästen är mkt bättre. Jag har även pratat med mamma och pappa och är väldigt sugen på att köpa sköthästen i sommar, när fodertiden går ut.

Jag och M har bråkat väldigt mkt om våran häst då vi tycker olika saker. Igår när vi hade filmkväll hemma hos mig med dom 2 andra tjejerna som har häst i vårat stall tittade vi på annonser, då en av dom letar ny foderhäst. M gick på toa precis innan vi hittade en annons med våran häst i. Jag fick panik om att ägaren la ut annons och sprang genast i väg och pankade på dörren till toan. M hade antagligen hört när vi pratade för hon svarade inte. Dom andra såg då att det inte alls var ägaren som lagt ut annonsen utan M. Hon hade frågat efter halvfodervärd eftersom hon planerade att ha kvar hene. Hon hade inte sakt något om det till mig och jag fick en stor chok. Sen blev jag även lite arg och M visste antagligen att jag skulle bli det för hon satt instängd på toan och vägrade komma ut i 45 min.

När vi va i stallet idag började vi bråka igen. då började jag tänka på om det värkligen var värt allt bråk för en häst som jag känner mig tvingad att tycka om. Jag funderade på om man kunde bryta fodervärdskontraktet och skicka tillbaka hästen/ att M har kvar henne och att jag istället köper min älskade ponny som jag skötte förut.
Jag är ca 161 cm lång och väger lite under 50 kg. Min nyvarande häst är ca 153 och jag känner mig väldigt liten på henne. Den andra hästen är 140 cm och ganska grov. Jag rider nu även en ponny på 137 cm som också är grov men inte lika mkt och en travare på ca 156 som är pinnsmal, henne känner jag mig också liten på men jag är lagom lång. Jag vill ha en ponny för jag har 4 år kvar på ponny och vill därför ta ut dom så gått det går. En D ponny skulle ju vara bra i storleken men jag tror att C ponnyn är den jag vill ha.

Nu vill jag ha hjälp med vad ni tycker. Ska jag ha kvar hästen med M och hppas det går bättre eller ska jag bryta kontraktet (vilket M kanske inte skulle bli så glad över) och försöka köpa C ponnyn?
 
Sv: Bryta kontrakt?

Jag tycker att du redan har svarat på din egen fråga..
Självklart ska du inte ha kvar en häst som du inte trivs med eller känner att du inte klarar av, det ska vara roligt att rida och vara i stallet!:laugh:

Din kompis M borde ju inte vara sur, hon hade väl av vad jag förstod redan lagt ut en ny annons.. så jag hon verkar ju redan förståt att du inte vill ha hästen kvar? Egentligen finns det väl inget att bråka om?

Satsa på hästen som du skötte förut!
 
Sv: Bryta kontrakt?

Håller med, satsa på sköthästen eller kanske en annan som du trivs med. Hästarna ska vara något kul! :)
 
Sv: Bryta kontrakt?

japp satsa pa skötponnyn du!... eller nan annnan hast... de ska ju vara kul att rida som sagt,och kompisen far acceptera ditt val!...
 
Sv: Bryta kontrakt?

Fast hur kan kompisen lägga ut annons på en foderhäst, det är väl ägaren som ska göra det?
Om hon trivs med hästen får hon väl ha den själv på foder eller köpa den..
 
Sv: Bryta kontrakt?

exakt, en fodervärd kan ju inte bara lägga ut en annons... är inte det olaglit om man inte fåt tillstånd av ägaren?
 
Sv: Bryta kontrakt?

Fast hur kan kompisen lägga ut annons på en foderhäst, det är väl ägaren som ska göra det?
Om hon trivs med hästen får hon väl ha den själv på foder eller köpa den..

Det var väl egentligen ganska smart av kompisen, hon vill ju uppenbarligen behålla hästen men kan/får troligtvis inte göra det själv.
Då är det ju bra att hon letar efter någon som kan dela med henne förutsatt att det tas upp och godkänns av ägaren.
Tycker iof att hon skulle förvarnat TS som inte har anledning att bli sur.

Till TS kan jag ju bara säga att det gynnar ingen att behålla en häst man inte tycker om eller tom är rädd för.
Satsa på din förra sköthäst eller leta upp en annan trevlig ponny.
 
Sv: Bryta kontrakt?

Hon har varken tid eller råd att behålla den själv.
 
Sv: Bryta kontrakt?

Jag har pratat lite med pappa och vi kom fram till att jag ska ta en lektion på ridskolan med henne efter sportlovet och se om det förendrar något. Jag kan även tillägga at min förra sköthäst nu är sjuk pga att hon trasslat in sig i spiltan. Men hon är på förfrisknings vägar och jag åkte upp till ridskolan och hälsade på henne idag, fick även följa med skötaren på promenad i skogen ! :D Jag är grymt sugen på att köpa henne men mamma och pappa tycker inte samma sak då min syster precis fick en häst. Dom tycker då att jag borde ta hand om den nån dag i veckan och sen när hon flyttar hemifrån om några år ska jag få den. Men det är ett varmblod som jag inte är så sugen på att ha. Inga fördommar eller så för jag gillar värkligen varmblod och tcker dom är underbara men med tanke på min längd och mina 4 ponnyår känner jag mig inte så pepp på det. Den är även mkt pigg och lyssnar inte vilket kanske inte är idealet för mig. Men jag jobbar på att försöka sköta skolan och vara snäll och trevlig hemma så kanske ponnyn blir min:D Ekonomiskt sett har vi inga problem men sen kommer ju kunnskapen.. Jag kan ju långt ifrån allt om hästar och är lite kinkig ang sår mm:P Det kan ju vara farligt...
 
Sv: Bryta kontrakt?

Satsa pa skothasten tycker jag. Kanske du kan prata med agaren om att bli fodervard pa nagot satt?
Ocksa prata med dina foraldrar om hur du kanner dig om din systers hast. Och glom den har pigga foderhasten, om du inte kanner dig comfortable med den sa skall du inte ha den.
Att fortsatta med ponnyer skulle inte vara nagra problem, du ar inte redo for en stor hast sa att saga och foraldrar/kompisar far val bara acceptera detta..

Hastar ar skoj, ridning skall vara skoj och man skall inte ha ont i magen nar man skall till stallet..

kat
 
Sv: Bryta kontrakt?

Släpp foderhästen. Det är inte kul att behöva bråka om en häst, och om du inte heller trivs med henne och längtar efter någon annan så säger det sig självt. Sattsa på sköthästen. Sen om dina föräldrar precis köpt en häst till din syster kanske du ska vänta ett tag, en häst är ingen billigt affär precis.
 
Sv: Bryta kontrakt?

Hej!

När jag läser detta är det solklart, men jag förstår att det inte är lika enkelt nör man sitter i "smeten".

Du verkar inte trivas med hästen, den leder till att du och din kompis bråkar om saker och ting. Du är inte lycklig och även om din kompis verkar glad i hästen, så tror jag inte hon trivs med att bråka med dej över den. Släpp hästen, både för din hästens och kompisens skull. Hon kan hitta någon annan som kan hjälpa till, du kan satsa på sköthästen. Tids nog kommer hon troligtvis förlåta dej, men du kanske skulle ge det lite tid och faktiskt sätta dej ner och prata med henne, förklara hur du känner.

Lycka till!

/ Lavinia
 
Sv: Bryta kontrakt?

Ska försöka svara på allas samtidigt.
Jag red en lektion i dressyrgruppen på ridskolan och det gick kanon, visst hästen ville inte galoppera och sen blev det bara fel galopp eller korsgalopp mm. Men jag känner mig mkt säkrare på henne nu. Jag bestämde mig för att rida en gång i veckan i gruppen. Samtidigt blev bråken med M mkt jobbigare. Eftersom vi går i samma klass, åker samma buss och har samma vänner är det ganska svårt att låta bli varandra.
Dagen innan andra dressyr träningen ringde jag veterinären pga en knöl med ett sår på precis där sadeln ligger. ingen ridning med sadel eller något som ligger och trycker på i 10 dagar sa han. Eftersom jag behövde hjälp att rengöra fick M komma ner till stallet och vi blev vänner igen. Knölen som va en svullnad försvan fort men det lilla såret på ca 1 cm sitter kvar. På måndagen i skolan började vi bråka igen som slutar med att vi inte pratar med varandra. På Fredagen när jag kommer till stallet får jag veta att M ridit dressyr dagen innan , med sadel. Det hade då gått 7 dagar och jag blev arg som ett bi. Såret va kvar och vi hade bestämmt att inte lägga en sadel på henne förens såret va helt borta. Jag ringde till M och gick hem till henne men hon vägrade prata med mig. Eftersom det är våra föräldrar som står som fodervärdar kan jag inte bryta kontraktet. Pappa lyssnar inte på mig utan vill att vi ska lägga upp ett schema med dagar och man gör som man själv vill dom dagar. Men hur ska jag kunna lita på M efter allt hon gjort?
Jag packade alla mina saker i stallet och när mamma kom lastade jag i allt. Sa hej då till hästen och beslutade mig för att inte åka tilbaka förens den dagen hon åker där ifrån. Jag ville ha kvar henne själv och det ville M emd, hon tar för givet att hons ka få det. Mamma lyssnar på mig iaf och ringde idag till Ms mamma. Jag vet inte riktigt vad dom kom fram till men hästen är i alla fall Ms nu. Sedan efter tiden går ut får hon göra vad hon vill.

Jag älskar värkligen hästen och det känns som om jag har svikit henne. Jag liter inte på M mer och hoppas att hon inte kommer förstöra hästen helt. Jag letar lite smått ny häst men vet inte om jag har tid. För jag känner inte att jag vill bli en låst person som måste va i stallet varge dag. Och medryttare som jag tänkt på innan känns inte så bra längre, jag har slutat lite på människor. Jag vill heller inte vara medryttare eftersom jag har mina egna åsikter och tycker itne om hur vissa behandlar sina hästar. Jag har ingen aning om vad jag ska göra om dagarna nu, foderhästen va mitt liv. kan någon förklara varför livet ska vara så svårt?
 
Sv: Bryta kontrakt?

Jag tycker att du låter väldigt förvirrad. Ena dagen vill du inte ha hästen, andra dagen vill du, sen vill du inte och nu älskar du den?:confused:
Visst, man blir ofta förvirrad och vet inte vad man vill, det känner jag igen från mig själv :angel: Men jag tycker du låter så osäker att du nog inte ska ha häst på ett tag medan du funderar på saken...

Att dela häst med någon kompis är inte ett koncept jag tror på. Jag tycker att din tråd i ämnet bevisat en hel del. Visserligen kan det handla om att ni är så unga som ni är, men jag vet många vuxna som agerar på samma sätt.

Så mitt tips:
Börja sköta din förra skötponny eller det kanske finns nån annan ponny i stallet som behöver skötare/medryttare? Att inte lita på människor är en sak, att inte kunna samarbeta en annan. Jag är medryttare trots att jag aldrig i mitt liv skulle få för mig att dela häst med någon.
I och med att hästansvaret inte är mitt, och jag följer min del av avtalet dvs ta hand om hästen några dagar i veckan, så går allt smidigt. Hästägaren är trevlig och allt fungerar bra, sen om jag tycker att jag valt en annan nosgrimma eller ett annat täcke till hästen det är skitsaker. Det är sånt man slipper tjafsa om när man är medryttare. Huvudsaken är att hästen sköts om bra.

Jag tycker inte du ska vara rädd att skaffa medryttarhäst. Du behöver ju inte leta upp nån ägare som misshandlar hästen, och de flesta sköter ju faktiskt sina hästar bra ;) I och med att du bara är medryttare så slipper du dessutom hamna i diskussioner om hur hästen ska skötas - du gör bara din del av avtalet och det bestäms av ägaren. Ska man däremot dela ansvaret 50/50 är det en annan sak, enligt mig bäddat för bråk - och ärligt talat är det väl så det blivit för er? Jag tror vänskapen kommer vinna på att ni inte delar/konkurrerar om en häst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp