Bryter jag mot något?

T

Tajjger_Reg

Skulle i förra veckan hämta ut ett paket med hästgrejer som jag beställt på postorder. När jag skall betala på utlämningsstället är personalen väldigt veliga med mina kreditkort. De vet ej riktigt hur man hanterar situationen när man delar betalningen på två kort, och strular till det. Precis när jag ser i babsfönstret att det står "Kortköp godkänt" på ena delsumman (ca 2000:-) så hänger sig deras kassasystem, och de startar om kassan. Jag är vid detta laget mycket irriterad, då de velar med allt, och inte verkar veta vad de gör. De hävdar att kortköpet ej gått igenom, och jag ber att få se något bevis på detta, då jag har flera års erfarenhet av butiksarbete och vet att ett redan godkänt köp är just ett godkänt köp, så vida det inte står avbrutet kortköp på samma kvitto...

De vill ej visa något, utan drar mitt kort igen. Denna gång går köpet ej igenom p.g.a. att det inte finns pengar. Jag vet att innan jag gick dit fanns ca 2500 på kortet, alltså drar jag slutsatsen att första köpet gick igenom. De hävdar att jag ej har pengar, och ber mig komma tillbaka någon gång när jag har pengar. De vägrar låna ut telefon, så att jag kan ringa banken, utan är allmänt otrevliga, och hävdar att jag ej har pengar.

Jag åker hem (ursinnig) och kollar mitt bankkonto, och mycket väl så står det att 2000 är dragna. Jag åker tillbaka till butiken, med kontoutdrag, och kräver att de antingen ringer och kollar upp med babs/min bank eller ger mig paketet, får mitt kontokortsnummer, kollar mitt leg, får mina telenummer, så att de kan kontakta mig om något skulle visa sig inte stämma. De valde tillslut att ge mig mitt paket, och tog mitt leg, mina telenummer (hem och mobil) min adress o.s.v.

Nu är det så att efter en vecka så är de 2000 åter inne på mitt konto. Alltså har något blivit fel då deras kassa hängde sig, pengarna hamnade mittemellan, och har nu gått tillbaka till mitt konto. Dock har de ej kontaktat mig. Är jag nu skyldig att kontakta dem, eller kan jag vänta på att de kontaktar mig? De kan ju manuellt dra summan från mitt konto, då de har kortnummer, legitimation o.s.v. och de har alla möjligheter att kontakta mig.

Så som jag blev behandlad när de strulade med mina kort, och talade väl högt inför andra kunder att "jag inte hade pengar, lilla flicka" vill jag ju gärna inte ge dem hjälp på traven... Samtidigt känns det ju fel att behålla pengarna...

Vad tror ni, bryter jag mot någon lag ifall jag inte går dit direkt, eller kan jag vänta på att de kontaktar mig? Vad skulle ni ha gjort?
 
Sv: Bryter jag mot något?

Kontakta företaget du köpte grejorna ifrån och förklara läget för dom.
Med tur, så skickar dom en faktura och du slipper posttanter from hell... Om inte, så är det bara att bita i det sura äpplet och utsätta dig för tanterna Igen..
 
Sv: Bryter jag mot något?

varför just tanter :confused: Finns väl otrevliga män oxå?
 
Sv: Bryter jag mot något?

Japp, det var MÄN och inga tanter... Otrevliga män!

Så jag gör mig alltså skyldig till brott om jag inte omedelbart kontaktar dem? Även om vi kom överrens om att de skulle dra pengarna nästa dag då de skulle ringa banken ifall pengarna hamnat mittemellan, och även om vi kom överens om att de skulle kontakta mig (har ju kontokortsnummer, dess giltighetstid, mitt personnummer, mina telefonnummer, min adress o.s.v.) om något inte stämde. Är det verkligen min skyldighet att kontakta dem efter våra två överenskommelser?

Som sagt, vill ju betala pengarna, men vill hellre att de kontaktar mig eller helt enkelt drar pengarna som vi kommit överens om...
 
Sv: Bryter jag mot något?

Postorderfirman har ju fått sitt betalt via "postens utlämningsställe", det är ju bensinmacken from hell som strulat och missat betalningen... Ska ändå dit senare i veckan och hämta nytt paket, men jag måste alltså dit direkt ändå, för att inte begå brott? Jag kan inte vänta till senare i veckan?
 
Sv: Bryter jag mot något?

Klart du ska betala tillbaka pengarna. Om det hade varit femtio spänn hade jag kanske väntat ut dem eller struntat i det, men inte 2000 spänn :eek:
 
Sv: Bryter jag mot något?

Vad är egentligen problemet ? du drog ditt kort, dom tog pengar, du fick ett paket, du fick tillbaka dina pengar...så då är det väl bara att kontakta dom...
 
Sv: Bryter jag mot något?

Det är väl knappast så att du måste kontakta dem omedelbart, jag tror att det är svårt att säga var gränsen går där du kan anses ha lagt beslag på pengarna.
Om det var postens utlämningsställe tycker jag du skall kontakta posten o samtidigt berätta hur du blev behandlad.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Bryter jag mot något?

Klart du är skyldig att lämna tillbaka pengarna.
MEN ärligt talat skulle jag inte gjort det efter den behandligen :devil: . Varför inte en vit lögn "det har jag inte märkt".
Skrev du på någonting betr. er överenskommelse att dom skulle dra pengarna i efterhand om det behövdes?
 
Sv: Bryter jag mot något?

Förr eller senare kommer du nog att få betala iallafall, och det är ju kanske inte så kul när du gjort slut på pengarna redan :crazy:
 
Sv: Bryter jag mot något?

Lånar.

Jag tycker du ska gå dit och betala. Just för du stod på dig hela tiden att pengarna var dragna, men det inte var så (även fast de fastnade på halva vägen). De var hyggliga och gav dig paketet för du tjatade och nu får posten stå för dina kostnader om du inte betalar.

Jag vet några som hade beställt saker för en stor summa. Lantbrevbäraren hade paketet med och lämnade det hos de som köpt sakerna. Han skulle komma in och hämta pengar dagen efter eftersom de inga hade hemma. Där gjorde han en miss, för har han lämnat ut paketet så får de stå sitt kast.
Min kompis ringde företaget för att försöka betala direkt till dom, men det gick inte, för detta skulle gå genom posten.
De fick aldrig någon räkning och har aldrig hört något, antagligen hade posten inte koll på vem som fått paketet. Så de fick nog stå för den kostnaden.

Men med dig så har posten dina uppgifter, så du lär säkert få betala förr eller senare. Och för vara ärlig så hade jag gått dit och betalat.
 
Sv: Bryter jag mot något?

Du kommer att få betala hur du än gör. Det är väl lika bra att Du förklara att något är fel än att de ska kontakta dig. Om du visar att det blivit ett fel kan visar du dem samtidigt att du har koll på läget och vet vad du pratar om. Nästa gång det blir strul (om det händer igen) vet de vem du är samtidigt som de vet att du har "rent mjöl i påsen". Rätt om det blivit fel så ska ju inte du sjunka ner till deras nivå.
 
Sv: Bryter jag mot något?

Jag skulle spara dom 2000 kronorna för det går ett tag innan alla redovisningar mellan bensinmacken och posten och företaget är helt klara. Det kan ta månader ibland. Men i slutändan måste nån betala och det kan ju bli du :mad:
 
Sv: Bryter jag mot något?

Till alla: Som det står i mitt första inlägg så har det aldrig varit tal om att inte betala, utan min ursprungliga fråga var om jag gör fel om jag väntar tills de hör av sig (som de lovat) eller tills senare i veckan då jag ändå skall dit igen. Då det är en flera mils omväg, är det inte "bara" att svänga förbi... Så var det med det...

Idag så blev det iallafall ändrade planer, och vi hade vägarna förbi, så vi stannade till på macken from hell. De stod som frågetecken när jag pratade med samma kille som strulat till det sist, och efter en lååångsam förklaring fattade han. De hade "glömt av" att fixa med betalningen som de hade lovat att göra ifall något blev fel (de skulle ju ringa bank m.m. efter förra gången) och hade således ingen koll på om de fått pengarna eller ej. Jag drog mitt kort, och gissa? Tror ni det blev fel? Han drog nu idag HELA summan som jag betalde sist gång (5,500:-) alltså 3,500:- för mycket, och jag fick återigen tjafsa för att få det hela rätt. Så nu har han dragit 3000 på kredit, så nu måste jag åka till banken och sätta in 3000 spänn manuellt för att inte få ränta nu vid månadsskiftet... Ska faan ta och betala kontant nu till veckan :smirk:

Och jo, jag ska nog skicka ett litet klagomål till posten och be dem se över kompetensen på deras utlämningsställe här i trakten :angel:
 
Sv: Bryter jag mot något?

Jag hade väntat.
De måste få koll på sina papper så du inte först betalar tillbaka nu och sedan blir det strul när de kollar och vill ha mera pengar...
Det är faktiskt inte ditt jobb, du har ju inte stulit pengarna det är ju faktiskt de som strulat.

Detta är min personliga åsikt och jag kan inte lagarna på detta område.
 
Sv: Bryter jag mot något?

När man drar ett kort i en babs maskin så skickar den en förfrågan till banken som då låser pengarna, så det var därför du inte kom åt dom. Det är inte utlämnings ställets fel utan bankens rutiner... Står själv i kassan och har råkat ut för det problemet så skäll inte bara på utlämnings ställer utan på banken som håller dina pengar utan igentligen ha rätt till det. Detta var uppe på "Plus" för ett tag sedan. Och att dra pengarna från ditt kort när du inte är närvarande är faktiskt inte något jag skulle rekomdera... Hoppas att allt löst sig till slut för dig.
 
Sv: Bryter jag mot något?

Du tar en risk att få påminnelse avgifter osv. av företaget du köpt de ifrån i och med att dom inte fått sina pengar, visst är de trist att affären strulat till de,men du kans sätta sig själv i skiten om du inte betalar.
Kontakta företaget du köpt av och förklara hur det är så kan ni säkert lösa de på någon sett för att gå till en affär som inte har koll på kortköp osv. blir nog bara värre.

Lycka till!
 
Sv: Bryter jag mot något?

Vänta!!!!!
Posten har råd!!! :devil:

De har inte så bråttom när de gjort fel. En kund skulle girera 11150:- till mej. Jag fick in 1150:- men på "bilden" på e-plusgirot kan jag se att där står skrivet 11150:-.
Dvs de har behållt 10000:-. Jag ringer och det tog 5 dagar för dem att reda ut det. Idag fick jag pengarna. Ingen ursäkt, ingen kompensation. OM jag hade gjort fel så hade jag fått betala trass avgift osv. Vilken service :devil:

Så Vänta! :)
 
Sv: Bryter jag mot något?

RebeckaKihlberg skrev:
Du tar en risk att få påminnelse avgifter osv. av företaget du köpt de ifrån i och med att dom inte fått sina pengar, visst är de trist att affären strulat till de,men du kans sätta sig själv i skiten om du inte betalar.
Nejdå Ingen risk eftersom det är utl.stället som gjort fel. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag skulle beställa från en hemsida jag beställt flera gånger ifrån. Lägger in mitt kortnummer och sånt, kommer vidare till att godkänna...
2
Svar
26
· Visningar
1 034
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 252
Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 625
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 143
Senast: AliceZeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp