"Bubblig" hund

D

Dean

\"Bubblig\" hund

Stackars Nixon har antagligen fått en allergisk reaktion.
Det för tre dagar sen då han började nysa, igår började han blir bubblig på huvudet och lite på kroppen. På kvällen blev det värre och han började skaka i kroppen och flämta (vilket han aldrig gör innomhus annars). Han hade heller inte ätit på hela dagen så jag ringde vet. Hon sa att vi skulle se om han åt godis eller så, annars skulle vi återkomma. Men köttbullar var inga problem att få i honom :p Sen åt han tom upp en portion mat, så vi somnade någolunda lugna.

Imorse när vi vaknade så var hela Nixon bubblig :(. Eftersom jag redan hade tid hos vet för katten som skulle kastreras så tog jag med mig Nixon dit.
Hon gav honom en kortisonspruta för att minska bubblorna och kliandet (på vissa ställen har han tom kliat hål på skinnet).
Så nu är det bara att avvakta och se om han blir bättre. men det som jag oroar mig mest för är hans betéende förändring. Han verkar så rädd och kryper ihop. När vi skulle in i bilen så blev han sån och vågade inte hoppa in. Samma igår kväll när han skulle gå in i sovrummet, då kröp han in och gömde sig skakandes under skrivbordet.

Har någon varit med om liknande sak?

Orolig...
 
Re: \"Bubblig\" hund

Jag (eller min hund snarare) har varit med om det. Allergisk reaktion av knottbett. Bubblorna du talar om kallas allergiska ödem. Det läskiga är ju att det kan sätta sig på andningen om de blir svullna i ansiktet eller om svullnaden sätter sig i halsen. Om du inte vet vad det är han har reagerat mot så be veterinären skriva ut Prednisolon (kortison i tablettform) åt dig, så du har hemma om det skulle hända igen.

Att få en allerigsk reaktion tar mycket på krafterna, särskilt om han gick omkring med den ett par dagar. Gav veterinären även antihistamin? Det blir man också jättetrött av. Gör inte så stor affär av det om han beter sig osäkert, utan ge honom något gott att äta (köttbullar :p) och se till att han får lugn och ro (behöver nog sova ut), så går det nog över.

Lycka till!
 
Re: \"Bubblig\" hund

Åh tack tack tack för svaret :bow:

Jag fick inget recept alls utan skulle återkomma till henne om det upprepas.
Han är jätte trött och sover mest även fast han inte aktiverats överhuvudtaget, så medtagen är han allt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
5 392
Senast: EZMK
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 939
Hundhälsa Min dvärgpinscher fick ett anfall ikväll. Tror jag iallfall.. Helt plösligt springer hon runt i lägenheten helt tom i blicken och in i...
Svar
10
· Visningar
3 189
Senast: Modig_Korn
·
Katthälsa Har en katt som igår helt plötsligt efter en tupplur började bete sig otroligt underligt. Han blev slö i kroppen, hade huvudet på sned...
Svar
5
· Visningar
7 012
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp