Bucas vs Horseware

MiaMaria

Trådstartare
Jag har aldrig ägt ett Bucastäcke, men funderar på att köpa då jag hittat till bra pris. Har tidigare alltid köpt Horsewares täcken. Jag har Horseware Rhino Wug till båda mina hästar nu, och har haft under många år. Tycker de är riktigt bra.

Vad är skillnaden på Bucas och Horseware's täcken? För och nackdelar, om man jämför?
 
Sv: Bucas vs Horseware

Jag tycker att Bucas Smartex täcken är bättre än HW.
Framförallt de nya HW täckena har ju helt värdelöst yttetyg, svindyra och håller inte måttet längre.
Annat var det för några år sen, då var de riktigt bra!

Så förr hade jag sagt att de var likvärdiga i kvalitén men har olika passform så då är det passformen som avgör.

Nu väljer jag Bucas utan tvekan om hästen har en kropp som passar i täckena.
 
Sv: Bucas vs Horseware

Bucas Smartex är ett mycket bra täcke! Så rivstarkt som det är hittar man nog ingen annanstans. Enda nackdelen med bucas tycker jag är att dom inte har bogveck, men det beror ju på vad för häst man har :) På min haflinger ligger det bra ändå.
 
Sv: Bucas vs Horseware

Bucas Smartex serien är som sagt toppen och kan lätt jämföras med HW's finaste täcken. Deras "budgetvarianter" freedom och Irish är också helt okej och jag tycker personligen att dom kan jämföras med HW Amigo
 
Sv: Bucas vs Horseware

Jag gillar inte alls Bucas men älskar Horseware!
Jag använder bara horseware nu, köper inget annat för jag blir bara besviken..
Jag håller inte alls med om att de inte är bra längre, tycker de är toppen!

Jag har haft 3st Bucas täcken, alla har läckt från första dan, de sitter jätteilla på mina hästar, har ett tunnt fullblod, ett normalt halvblod och en bred quarter och ingen av dem passar i Bucas så jag vet inte vad de har haft som modell för sina täcken.
 
Sv: Bucas vs Horseware

Har samma erfarenhet utav passformen. Har en rätt normal häst vad gäller typ, men täcket var jättemärkligt sytt. Det stacka liksom ut en decimeter på vardera sida om halsen, jättestyvt. Nä, inte imponerad tyvärr.
 
Sv: Bucas vs Horseware

Vilken form ska hästen ha för att Bucas täcken ska passa? Jag tycker HW täckena passar perfekt, gillar den halva halsen och knäppningen.

Utifrån vad ni säger här så tar jag nog det säkra före det osäkra och köper ytterligare ett HW täcke :)
 
Sv: Bucas vs Horseware

Jag har konverterat från Horseware till Bucas. Bucas är helt klart de täckena som sitter bäst på båda mina ponnier. De är dessutom rätt olika byggda-den ena har rätt smala bogar och smalare hals medan den andra har rätt rejäl nacke. Bucas ligger perfekt och drar inget i bogen. Freedom och Irish är mina nya favorittäcken! Har ett Celtic Stable också men gillar inte fleecen i innerfodret:(.
 
Sv: Bucas vs Horseware

Jag har ett Bucas Smartex Extra till min travare, han har problem att få täckena stta bra i bogen då han inte är så bred. Men det täcket sitter riktigt bra, och det är bra fodrat, slitstarkt och jag tycker framför allt att deras spänne i bogen är perfekt, det rubbas inte.

En annan travare i stallet har ett Rambo, megatjockt och med halvhals, det ligger bra på honom men han har en helt annan kroppstyp än vad min travare har. Denna hästen är grov i bogen, lång rygg och har en rejäl hingstnacke. Dock är yttertyget på detta täcke inte lika slitstarkt som det är på mitt Bucas.
 
Sv: Bucas vs Horseware

Jag håller inte alls med om att Bucas har dålif passform! Tvärtom.
Båda mina haflinger har bucas. Valacken som är kraftig har ett turnout light som han haft i 6 år tror jag :eek: Det har ALDRIG läckt! Sitter skitbra :D
Och stoet som är smäckrare i modellen har ett Smartex som sitter jättebra och har aldrig läckt det heller.
 
Sv: Bucas vs Horseware

Min kuse i sitt Bucas Smartex Extra, han drar 140 i detta täcke men 135 i Hööks täcken som är på tok för stora i bogen för honom.
IMG_7605-1.jpg


Hingsten jag pratar om, travare, lång rygg och rejält kraftig bog och hals. Han har 145 i detta täcke tror jag, ett Horseware megatjockt, vet inte vad det heter mer tyvärr.
IMG_7560.jpg
 
Sv: Bucas vs Horseware

Min uppfattning är att bucas passar hästar som är byggda på ett visst sätt : inte för breda över skulderbladet och inte heller med för bred eller hög bröstlinje - samt bogbredheten i sin helhet . Dvs flera variabler spelar in gällande om de fungerar eller ej .Hästar som är bredare eller utformade enligt ngn av kombinationerna ovan ligger de illa på pga inget bogveck och sin utformning/skärning just i bogpartiet/bröst/skulderblads kombon.
HW upplever jag betydligt mer universalt i fråga om att ligga bra på de flesta hästar hur de än ser ut i frampartiet . De har ju dessutom utvecklat linjer utöver det - en quarter serie tex .
 
Senast ändrad:
Sv: Bucas vs Horseware

Vilken form ska hästen ha för att Bucas täcken ska passa? Jag tycker HW täckena passar perfekt, gillar den halva halsen och knäppningen.

Utifrån vad ni säger här så tar jag nog det säkra före det osäkra och köper ytterligare ett HW täcke :)

Jag har ett fullblod som är ganska tunn och en islänning som är halvgrov.
Jag har bara Bucas smartex varianterna och de sitter kanon på båda hästarna.
Vet inte om de andra modellerna av Bucastäckena har annan passform?
Jag har inte haft problem med varken läckande täcken eller att de går sönder trots att mina hästar går på lösdrift i skogshage och busar friskt så de flesta andra täcken rivs sönder.

Rambo med halvhals ligger också bra men yttetyget rivs sönder för ingenting så efter några såna nya slaktade täcken ger jag upp! :mad:
 
Sv: Bucas vs Horseware

Fullblod ser ut som natt och dag i modellerna . :) bara en reflektion ...

Jag vet.. Därför jag skrev att hon var ganska tunn ;)
Finns betydligt grövre fullblod än min räka.

Men bara att säga en ras ger ju en generell beskrivning eftersom ett fullblod så gott som alltid är mer eller mindre tunna och tex en nordis alltid mer eller mindre grova och inte ens i närheten av samma uppbyggnad som ett fullblod.
 
Sv: Bucas vs Horseware

Bucas upplever jag har en smalare passform än HW. Bucas är bra täcken och jag gillar dem men de passar inte på min quarter och de passade inte på min gamla arab heller. Nu har jag mest täcken från Felix Bühler och HW.
 
Sv: Bucas vs Horseware

:) fullblod är inte mer eller mindre tunna , det är där du gör tankevurpan / antagelsen som blir galen :)

Fullblod , liksom andra raser varierar otroligt i modell och byggnad . Framför allt fullbloden då de inte avlas efter ngn exteriör modell utan bara vad som levererar resultat :)
Du antar att fullblod är smala och spinkiga i modellen och skelettet . Det finns olika typer av fullblod från de du redovisar till de som är byggda som quarterhästar i frampartiet , till de som är breda, höga och långa till den grad att halvblods uppfödare och andra inte gissar att de är rena fullblod .
 
Sv: Bucas vs Horseware

Jag vet mkt väl att det finns grova fullblod.
Men jag tycker ändå att det är nätta hästar så jag tycker ändå att man kan generalisera så.
 

Liknande trådar

Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
706
Senast: Trott
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
270
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 960
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 611
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp